محرم فرصت نشان دادن ابراز ارادت به ساحت مقدس اهل بیت

محرم فرصت نشان دادن ابراز ارادت به ساحت مقدس اهل بیت

سیده فاطمه سجادی
گروه اجتماعی: ایام عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) فرصت مناسبی برای نشان دادن ابراز ارادت به ساحت مقدس اهل بیت (ع) به ویژه امام حسین (ع) است ولی طبق گفته بزرگان دین و علما، حفظ حرمت حسینی و نشر معارف دینی از جمله مواردی است که باید در این ایام رعایت شود.
ماه محرم از روز دوشنبه این هفته آغاز می شود و دسته ها و هیات های عزاداری در شب های دهه نخست و شب و روز تاسوعا و عاشورای حسینی مراسم سوگواری و عزاداری را در مساجد، تکایا و حسینیه ها برگزار خواهند کرد.
هرچند این دسته ها با اجرای مراسم اعلان عزا و تشت گذاری در روزهای پایانی ماه ذیحجه از اواخر هفته گذشته آیین های عزاداری خود را با حضور پرشور دوستداران اهل بیت (ع) آغاز کرده اند که این امر رسمی معمول در کشورمان به ویژه آذربایجان غربی به شمار می رود.
در این دسته ها و هیات های عزاداری، مردم عاشق اهل بیت عصمت و طهارت (ع) با حضور در مساجد، حسینیه ها، تکایا و سطح شهر شب ها و روزهای پرشوری را رقم می زنند و همواره نام امام حسین (ع) و یاران باوفای آن حضرت در بلندگوها تکرار خواهد شد. حضور پرشور نوجوانان، جوانان، خانواده ها و حتی کودکان کم سن و سال در دهه نخست ماه محرم تا اربعین حسینی (ع) همه ساله سوژه عکس عکاسان بوده و امسال نیز خواهد بود.
البته در کنار این عزاداری های پرشور، علما، روحانیان، صاحب نظران و کارشناسان تاکید دارند که باید زمینه ای برای نشر معارف دینی، اهداف قیام اباعبدالله الحسین (ع)، وضعیت دین اسلام تا پیش از قیام خونین کربلا و سیره ائمه اطهار (ع) در قالب این عزاداری ها فراهم شود. حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه بخش زیادی از خطبه های این هفته نمازجمعه ارومیه را به موضوع اختصاص داد و گفت: هیات های عزاداری حسینی در مدت برگزاری عزاداری ها در ایام ماه محرم، حرمت اباعبدالله الحسین (ع) را حفظ کنند.
وی افزود: وجود مبارک امام حسین (ع) از نعمت های بزرگ الهی برای ما شیعیان است که باید از این نعمت عظیم و عزاداری های ایام شهادت آن حضرت برای ارتقای معنوی و اخلاقی خود بهره ببریم. وی اضافه کرد: بهترین عزاداری ها برای اباعبدالله الحسین (ع) این است که در این عزاداری ها، احکام دین، معنویات، شریعت دین مبین اسلام و معارف الهی برای مردم بازگو شود.
وی اظهار کرد: در کنار گزینش مداحان برای عزاداری ها، هیات های حسینی روحانیان را نیز برای سخنرانی و بیان معارف اسلام در مجالس دعوت کنند و مجالس عزاداری با محوریت روحانیان برگزار شود. نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص ملزومات عزاداری حسینی ادامه داد: عزاداری حسینی تنها زنجیرزنی و سینه زنی نیست و در این آیین ها باید مکتب امام حسین (ع) و اهداف آن حضرت از قیام بر علیه ظلم و ظالم تبیین شود.
حجت الاسلام والمسلمین قریشی گفت: باید زمینه ای فراهم شود تا با شعور برای غربت و مظلومیت امام حسین (ع) گریه کنیم که این امر نیز با سخنرانی و تبیین اهداف حسینی محقق می شود. وی با تاکید بر اینکه مداحی ها باید در کنار شورآفرینی، انقلابی باشد، افزود: نمی توان شیعه اباعبدالله الحسین (ع) بود ولی با انقلاب و اهداف قیام آن حضرت کاری نداشت.
وی بر پرهیز از ایجاد مزاحمت برای شهروندان به بهانه برگزاری آیین های عزاداری تاکید کرد و ادامه داد: زمان بندی هیات های عزاداری بسیار مهم است و نباید به بهانه سوگواری حسینی تا چند ساعت پس از نیمه شب اقدام به عزاداری و ایجاد مزاحمت برای شهروندان کرد که در این خصوص انجام عزاداری ها در مساجد می تواند مثمرثمر باشد.
حجت الاسلام عبدالله حاج صادقی جانشین نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در آیین ویژه تجلیل از پیرغلامان حسینی در ارومیه گفت: مداحان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و علما در مجالس عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) بصیرت افزایی و روشنگری را در دستور کار خود قرار دهند که این امر در راستای قیام عاشوراست.
وی افزود: یکی دیگر از مواردی که باید در عزاداری ها رعایت شود، حفظ وحدت و همبستگی در راستای مقابله با دشمنان اسلام است و باید این عزاداری ها نمادی برای اتحاد و انسجام باشد. وی اضافه کرد: تبیین معرفت و فرهنگ عاشورایی از جمله موارد دیگری است که مداحان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) باید بر آن اهتمام داشته باشند. جانشین نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه بعد احساسی واقعه عاشورا در مداحی ها پررنگ جلوه داده می شود، اظهار کرد: در کنار این بعد باید وجه حماسی این واقعه نیز مورد توجه مداحان قرار گیرد.
در سال های اخیر با اهتمام نهادهای فرهنگی برنامه های ویژه ای با هدف افزایش غنای عزاداری ها در کشور و استان برگزار می شود که در بسیاری از آنها، شعور حسینی مورد توجه جدی قرار می گیرد.
برگزاری تجمع های پرشور حسینی، مراسم شیرخوارگان حسینی، آیین احلی من العسل، رهروان زینبی و دیگر آیین های پرمحتوا از جمله مواردی است که در این سال ها به خوبی برنامه ریزی و تمهید شده است.
حجت الاسلام محمد داداش زاده مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی در جمع خبرنگاران گفت: بر اساس تصمیمات ستاد ساماندهی مناسبت های فرهنگی تبلیغات اسلامی استان، امسال ۲ نوبت تجمع بزرگ مردمی عزاداران حسینی در ماه محرم در استان برگزار خواهد شد که در ارومیه و خوی برنامه ریزی شده است.
وی اضافه کرد: یکی از مواردی که برای ارتقای محتوایی عزاداری ها بر آن اهتمام شده است، ثبت نام در سامانه ویژه مداحان و مسئولان هیات_هاست که تاکنون در سطح استان ۳۴۶ نفر و در ارومیه ۵۳ نفر در این سامانه ثبت نام کرده اند. وی ادامه داد: برای سطح بندی مداحان ۱۹ آزمون مختلف کتبی و شفاهی برگزار شده است.
حجت الاسلام داداش زاده گفت: ۴۵۲ نفر نیز به واسطه حضور در آزمون ها و موفقیت در آن کارت مداحی دریافت کرده اند. وی افزود: چهار هزار و ۱۸۸ نفر مداح در آذربایجان غربی فعالیت می کنند که از این تعداد سه هزار و ۷۴۸ نفر مرد و ۴۴۰ نفر زن هستند.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ارومیه با اشاره به اینکه همایش های ویژه دهه نخست ماه محرم همزمان با سراسر کشور در شهرستان های مختلف استان آذربایجان غربی نیز برگزار می_شود، گفت: تجمع بزرگ عاشورائیان شهر با عنوان ‘لبیک یا حسین (ع)’، دوم محرم امسال مصادف با ۱۳ مهرماه به میزبانی آستان مقدس امامزاده غریب حسن برگزار می شود.
عیسی برادری افزود: این مراسم در راستای لبیک گویی به ندای حق طلبی امام حسین (ع) برنامه ریزی شده که مطمئن هستیم همچون سال های گذشته با حضور پرشور مردم همراه خواهد بود. وی اضافه کرد: علاوه بر آن، ۲ مراسم دیگر در راستای همنوایی با حضرت علی اصغر (ع) و حضرت قاسم (ع) با عناوین شیرخوارگان حسینی و احلی من العسل به میزبانی امامزاده ها و بقاع متبرکه ارومیه در دهه اول ماه محرم امسال برگزار می شود.
وی اظهار کرد: تجمع شیرخوارگان حسینی جمعه هفته آینده شانزدهم مهرماه امسال مصادف با پنجم ماه محرم در امامزاده غریب حسن و دیگر امامزاده های ارومیه به اجرا در می آید. رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ارومیه ادامه داد: تجمع ‘احلی من العسل’ نیز که برای همنوایی با حضرت قاسم (ع) تمهید شده است قرار است در روز شنبه ششم محرم مصادف با هفدهم مهرماه در امامزاده ها و بقاع متبرکه این شهر اجرا شود.
برادری گفت: پیش بینی می کنیم در این مراسم بیش از پنج هزار دانش آموز از مدارس استان حاضر شوند. وی افزود: در طول ایام ماه محرم و صفر هم خیمه های معرفت در امامزاده ها و بقاع متبرکه ارومیه برپا می شوند تا پاسخگوی سوالات نوجوانان و جوانان باشند.
به گزارش آرازآذ ربایجان به نقل از ایرنا، با توجه به این تمهیدات و توصیه ها انتظار می رود مراسم عزاداری امسال سیدالشهدا (ع) با محتوای بیشتری برگزار شود و این امر در سال های آینده نیز سال به سال بهبود یابد. امری که تحقق آن می_تواند رفتار عزاداران حسینی را سال به سال به اهداف و اندیشه های قیام اباعبدالله الحسین (ع) نزدیکتر کند.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۱ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۵:۱۹ ق.ظ

دیدگاه


× شش = 24