مجموعه مقالات همایش شمس در خوی رونمایی شد

مجموعه مقالات همایش شمس در خوی رونمایی شد

آرازآذربایجان- کتاب ‘ مجموعه مقالات سومین همایش بین المللی شمس و مولانا’ / کنگره سال ۹۶/ و آلبوم صوتی جشنواره امسال شمس تبریزی با حضور مسوولان و اصحاب فرهنگ و هنر، همزمان با روز ملی شمس تبریزی در خوی رونمایی شد.
مدیرعامل تولیت شمس تبریزی خوی روز یکشنبه در این آیین که به مناسبت گرامیداشت سالروز نامگذاری هفتم مهرماه به نام شمس و در بارگاه این عارف نامی در خوی برگزار شد، گفت: کتاب مجموعه مقالات در ۲۲۹ صفحه است که هشت سخنرانی کنگره سال گذشته و ۳۰ مقاله برگزیده این همایش را شامل می شود.
سیدفتاح کبیری اضافه کرد: همچنین آلبوم صوتی جشنواره ملی آواها و نماهای شمس تبریزی امسال همزمان با این کتاب رونمایی می شود که حاصل اجرای ۹ گروه موسیقی مطرح کشور در بارگاه شمس است.
وی شمس تبریزی را نگینی درخشان برای آینده خوی عنوان کرد و افزود: بارگاه این عارف نامی، سرآغاز تحولی بنیادین و جامع الاطراف در حوزه های هنری، عرفانی، ادبی، فکری و اعتقادی برای این شهر و توسعه آن است.
هفت مهرماه در تقویم کشور به نام روز ملی شمس تبریزی نامگذاری شده است؛ ‘شمس الدین محمدبن علی بن ملک داد تبریزی’ بنا بر اشاره های تاریخی به احتمال زیاد در سال ۵۸۲ هجری قمری به دنیا آمد و ملقب به ‘ شیخ پرّان’ و ‘ زر دوز’ بود.
کتاب ‘مقالات شمس’ شامل مطالب ارزنده ای با موضوع عرفان است؛ این کتاب سوال و جواب های شمس و مولانا و مریدان و منکران آنان را در بر می گیرد و توسط شاگردان وی گردآوری شده است.
تاریخ وفات شمس تبریزی به علت کمبود اسناد تاریخی مربوط به آن دوره زندگی شمس به روشنی معلوم نیست اما شمس پژوهان آن را بین سال های ۶۴۵ و ۶۷۲ هجری قمری ذکر کرده اند و اسناد متقن علمی نشان از وجود بارگاهش در خوی می دهند.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۰۸ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱:۰۷ ب.ظ

دیدگاه


دو + 8 =