مجلس صدای مردم؛ خرید روغن، گوشت و خانه رویا شده است

مجلس صدای مردم؛ خرید روغن، گوشت و خانه رویا شده است

گروه سیاسی: دیروزمجلس شورای اسلامی صحنه تذکرات متعدد نمایندگان به افزایش بی رویه قیمت ها بود، صدای نمایندگان همان صدای مردم است که این روزها با زیاد شدن مداوم نرخ کالاهای اساسی زیر بار فشار زندگی خم شده اند و انگار دولتمردان گوش شنوایی برای شنیدن آن ندارد.
جلسه علنی دیروز در حالی آغاز شد که انتظار می رفت با تصویب جزئیات طرح مالیات بر خانه_های خالی، بازار مسکن با تحول مثبت روبرو شود. این طرح بنا بر پیشنهاد محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی برای بررسی بیشتر به این کمیسیون ارجاع شد.
با خارج شدن این موضوع از دستور کار مجلس، نمایندگان در تذکرات متعدد به وضعیت اقتصادی کشور اعتراض کردند و حتی خواستار در دستور قرار گرفتن سوال از رییس جمهور شدند.
اولین تذکر را محمد علیپور نماینده ماکو مطرح کرد؛ او افزایش قیمت ها را برای مردم غیرقابل تحمل خواند و گفت: روز شاهد افزایش قیمت ارز هستیم که مستقیم بر سایر نرخ ها اثر می_گذارد، وضعیتی غیرقابل تحمل برای مردم که انگار هم کسی پاسخگوی آن نیست.
محمد حسن آصفری نماینده اراک با یادآوری مشکلات اقتصادی عدیده مردم و ناکارآمدی دولت در کنترل تورم، از پاسخگو نبودن دولت انتقاد کرد و از هیات رییسه خواست که سوال از رییس جمهور با امضای ۱۹۵ نماینده در دستور کار قرار گیرد.
تعداد دیگری از نمایندگان هم به عملکرد مجلس انتقاد کردند که چرا به صورت اساسی گامی برای حل مشکلات اقتصادی کشور بر نمی_دارد چون با ادامه این روند پارلمان دچار آفت »روزمرگی« خواهد شد. آن ها به دستورات هفتگی مجلس استناد کرده که محدود به انتخاب ناظران در مجامع، هیات ها و شوراها است عباس گودرزی نماینده بروجرد در این باره گفت که ارائه تذکر و دستورات فعلی مجلس مشکلی حل نمی کند و ما تنها دچار روزمرگی شده ایم شأن مجلس این نیست که تنها سوالی پرسیده و بعد هم هیچ اقدام خاصی صورت نگیرد.
شان مجلس اقتضا می کند نسبت به وضعیت فعلی معیشتی مردم توجه بیشتری داشته که برهمین اساس مقام معظم رهبری اولویت اول را رسیدگی به معیشت ضعفا اعلام کردند.
این نمایندگان پیشنهاد توقف کارهای روزمره مجلس و واگذاری ماموریت به کمیسیون های تخصصی را دادند تا با کار شبانه روزی راه کاری برای حل مشکلات اقتصادی تببین شود چون به باور آن ها دستورات فعلی مجلس نتیجه ای جز بطالت وقت پارلمان ندارد.تعدادی دیگر از نمایندگان هم در وصف وضعیت اقتصادی خریدن برخی از کالاهای اساسی را رویایی برای مردم توصیف کردند؛ آصفری از رویای خریدن روغن، گوشت و کالاهای اساسی برای بخشی از مردم سخن گفت و امیر قلی جعفری نماینده بروجن نیز گفت که امروز خریدن خانه ۵۰ متری به آرزوی دست نیافتنی برای جوانان تبدیل شده است.برخی از نمایندگان هم علت بروز مشکلات در افزایش قیمت کالاهای اساسی را نداشتن وزیر در وزارت خانه صنعت معدن و تجارت دانستند. در این باره صدیف بدری نماینده اردبیل توضیح داد که با نبود وزیر در وزارت خانه صمت، دولت کاملا در مسائل و مشکلات اقتصادی حالت انفعالی به خود گرفته و هیچ نظارت و کنترلی در بازار صورت نمی گیرد.در پاسخ به این تذکرات محمد باقر قالیباف با دفاع تمام قد از عملکرد مجلس و دستورات هفتگی تاکید کرد که اقتصاد اولویت اول مجلس است و از رییس جمهور هم خواست که هر چه سریعتر وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت را معرفی کند.
شاید استناد رییس مجلس به پرداختن به مشکلات اقتصادی کشور به عنوان اولویت اول مجلس، دو طرح دو فوریتی مالیات بر خانه های خالی و تامین کالاهای اساسی از طریق توزیع کالا برگ یا کارت الکترونیکی است؛ طرحی با تصویب دو فوریت آن ، کلیاتش در روزچهارشنبه هفته جاری بررسی خواهد شد.با تصویب نهایی آن تخصیص ارز یارانه ای برای تامین کالاهای اساسی از دستور کار دولت خارج شده و دیگر ارز با قیمت آزاد ارائه می شود. همچنین دولت موظف خواهد شد که برای تامین کالاهای اساسی اقشار ضعیف و دهک های پایین جامعه کالابرگ یا کارت الکترونیکی در اختیار مردم قرار دهد.
یکی دیگر از طرح های فوریتی امروز مجلس اختصاص قیررایگان برای بهسازی روستاها و شهرهای زیر ۲۰۰ هزار نفر جمعیت است که این اتفاق با اصلاح بندی از بودجه سال جاری رخ خواهد داد. نمایندگان می خواهند از طریق تهاتر و تامین ۲ میلیون قیر رایگان جلوی تعطیل شدن پروژه های عمرانی را بگیرند.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل ازتابناک، درست است که دیروزبیشتر وقت مجلس صرف بیان تذکرات نمایندگان شد اما آن ها دغدغه های مردم را مطرح می کنند که امیدشان تحقق وعده_های نمایندگان تازه نفس و انقلابی است.
Arazazarbaijan.siyasi@gmail.com

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۳۰ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۱۴ ب.ظ

دیدگاه


هشت + = 12