مجازات در انتظار افرادی که بیماری کرونای خود را کتمان کنند

مجازات در انتظار افرادی که بیماری کرونای  خود را کتمان کنند

گروه خبر:استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه کشورهای مختلف درگیر با کرونا نیز با مشکلات مشابه ایران در زمینه توزیع اقلام بهداشتی و موارد دیگر مواجه هستند، گفت: طبق مصوبه ستاد ملی کرونا اگر فردی بیماریِ محرز خود به کرونا را پنهان کند، مجازات شامل حالش می‌شود.
»محمدمهدی شهریاری در جلسه ستاد استانی کرونا که سه ساعت به طول انجامید، اظهار داشت: مردم استان از طریق »خودقرنطینگی« و »کاهش تجمع« برای پیشگیری از شیوع این بیماری با مسوولان همکاری کرده و عوامل انتظامی و دانشگاه علوم پزشکی نیز با جدیت بیشتر مبادی ورودی را کنترل کنند.
وی با تاکید بر اینکه مسافرت بر اساس مصوبه ستاد مبارزه با کرونا ممنوع است، افزود: مبادی ورودی استان در زمان حاضر به درستی کنترل نمی‌شود و با توجه به اینکه ایجاد ممنوعیت در این مبادی یک مطالبه عمومی به شمار می‌رود باید تدابیر سختگیرانه‌تر در این خصوص اعمال شود. وی همچنین در مورد تامین اقلام بهداشتی برای مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی نیز گفت: نهادهای متولی برای تامین هزینه‌های مربوط به تهیه این اقلام جلسه مشترکی تشکیل دهند و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نیز در این امر مشارکت خواهد کرد. وی همچنین از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی خواست تا علاوه بر دو کمیته »اطلاع‌رسانی و تبلیغات« و »امنیتی، اجتماعی و انتظامی« که در ستاد استانی مبارزه با کرونا فعال خواهد شد، کمیته‌های تخصصی دیگری را نیز جهت پیشبرد اهداف این ستاد شناسایی و معرفی کند. استاندار آذربایجان‌غربی در حقیقت به دنبال تعریف یک ساختار سازمانی برای ستاد استانی مبارزه با کروناست تا برخی از مصوبه‌های قبلی از جمله ضدعفونی معابر به صورت مقطعی انجام نشود و کمیته‌های مربوطه نسبت به پیگیری امور به صورت مستمر اقدام کنند.
همخوانی تصمیم‌های شهرستانی با مصوبه‌های ستادهای استانی و ملی
معاون سیاسی اجتماعی و امنیتی استاندار آذربایجان غربی نیز در این جلسه بر لزوم همخوانی تصمیم‌های شهرستانی با مصوبه‌های ستادهای استانی و ملی مبارزه با کرونا تاکید کرد و گفت: کمیته اطلاع‌رسانی و تبلیغات در ستاد ملی مبارزه با کرونا به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شده و متناظر آن در سطح استان تشکیل می‌شود.
علی مصطفوی افزود: کمیته »امنیتی، اجتماعی و انتظامی« ستاد ملی مبارزه با کرونا هم به ریاست وزیر کشور تشکیل شده‌است و متناظر آن در سطح استان روز پنج‌شنبه پیش‌رو تشکیل جلسه می‌دهد. وی با تاکید بر اینکه این ستاد در سطح استان تنها مرجع اعلام آمار تعداد مبتلایان و اتخاذ تصمیم در مورد کروناست، بیان کرد: بر اساس مصوبه های ستاد ملی مبازه با کرونا، اولویت تبدیل وضعیت نیروها در سیستم درمانی با کسانی خواهد بود که به صورت داوطلبانه در این مراکز فعالیت کنند. وی همچنین تشدید نظارت بر جایگاه‌های سوخت و سوختگیری توسط اپراتور را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: مردم نیز باید از دستگاه‌های الکترونیک بر پرداخت هزینه استفاده کنند.
* وضعیت استان در هفته پیش‌رو به لحاظ ابتلا به ویروس کرونا بدتر خواهد شد
دبیر ستاد استانی مبارزه با کرونا و رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی‌درمانی آذربایجان‌غربی نیز گفت: تاکنون چهار نفر از بیماران مبتلا به کرونا در استان فوت کرده‌اند.
وی ضمن هشدار به مردم استان، اظهار داشت: برخی‌ها نسبت به شیوع این بیماری بی‌تفاوت هستند و برخی دیگر انتظار دارند تا مسوولان با قاطعیت همه مراکز تجمع را تعطیل اعلام کنند؛ اما آنچه مسلم است «وضعیت استان در هفته پیش‌رو به لحاظ ابتلا به ویروس کرونا بدتر خواهد شد و برای جلوگیری از آن تنها باید از تجمع مردم جلوگیری گردد».
وی با اشاره به اینکه چهار پزشک نیز در سطح استان به این ویروس مبتلا هستند و حال عمومی آنان مساعد است، بیان کرد: مبتلا شدن این پزشکان که از کادر بیمارستانی نیستند، نشانه این است که ویروس در سطح مطب‌های پزشکی استان در حال گردش است و مردم باید بیش از پیش توصیه‌های خودمراقبتی را رعایت کنند.
وی اضافه کرد: امروز یک هتل نیز در اختیار دانشگاه قرار گرفت تا کادر درمانی که در خط مقدم مبارزه با بیماری قرار دارند، در انجا اسکان یابند و اعضای خانواده خود را به خطر نیاندازند. وی همچنین از مردم خواست تا به شایعه‌های فضای مجازی توجه نکنند و افزود: این ویروس ناشناخته است و بسیاری از مطالبی که در شبکه‌های اجتماعی راجع به آن نوشته می‌شود جنبه علمی ندارد؛ از سوی دیگر افرادی که در این فضا به شایعه‌پراکنی اقدام می‌کنند باید مورد برخورد قرار گیرند.
وی اضافه کرد: برای تسهیل امر اطلاع‌رسانی و آموزش مردم نیز مسوولیت قرارگاه اطلاع‌رسانی ستاد استانی مبارزه با کرونا به معاونت فرهنگی دانشگاه واگذار شد.
زمینه‌سازی برای اجرای طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی نیز اهداف بسیج ملی مبارزه با کرونا را تشریح کرد و از زمینه‌سازی برای اجرای این طرح در سطح استان خبر داد. دکتر رسول انتظارمهدی افزود: راه‌اندازی نظام مراقبت کاهش تماس مردم با عوامل بیماری‌زا سالم‌سازی محیط با مداخله بسیجیان، مدیریت مراقبت شده بیماران بعد از ترخیص و کاهش موارد ابتلا تنها بخشی از اهداف این طرح ملی است. وی نیز از رفتار برخی از مردم گلایه کرد و گفت: برخی‌ها این مشکل را جدی نمی‌گیرند در حالی که طول اپیدمی بیماری باید طولانی‌تر شود و راهکار آن کاهش تماس‌ مردم است.
*ضرورت توجه به معنویات در امر آموزش و اطلاع‌رسانی کرونا
نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی نیز در این جلسه ضمن قدردانی از فعالیت کادر درمانی دانشگاه علوم پزشکی، گفت: مسوولانی که در صدر آموزش و اطلاع‌رسانی کرونا قرار دارند باید معنویات را هم در کنار توصیه‌های خودمراقبتی متذکر شوند تا بارقه امید همواره در دل مردم وجود داشته باشد. حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی با اشاره به اینکه »اگر همه مراکز دینی تعطیل شود، مرض عمیق‌تر از کرونا شامل حال ما خواهد شد«، افزود: مسوولان آموزش‌های بهداشتی مربوط به برپایی نماز جماعت را جدی بگیرند.
*بیماری کرونا ابعاد مختلفی دارد
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی و دبیر شورای اطلاع‌رسانی استان نیز با تاکید بر اینکه بیماری کرونا دارای ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی است، بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی استان شورای اطلاع‌رسانی استان را تنها نگذارد و خلاء معاونت اجتماعی را در دانشگاه پر کند. حجت‌الاسلام ناصر خدایاری با تاکید بر اینکه گاهی مطالب نادرستی در مورد کرونا از طریق شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود، افزود: بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی و هنری استان به فضای مجازی منتقل می‌شود تا مردم به لحاظ روحی تقویت شوند.
*تعطیلی بیشتر برای شکستن زنجیره ویروس
فرماندار ارومیه تعطیلی ۱۰ روزه بازار را خواستار شد تا زنجیره ویروس کرونا در سطح استان شکسته شود و ادامه داد: مردم تنها باید برای تهیه اقلام ضروری از منزل خارج شوند تا از شیوع گسترده این ویروس جلوگیری شود. علیرضا ملامحمدی‌زاده بیان کرد: مجتمع فروش خودرو ارومیه از فردا در عمل تعطیل می‌شود و امروز خودروهای بسیاری از مردم را به خود آنان تحویل دادند تا زمینه تعطیلی کامل آن فراهم گردد. وی همچنین بر دورکاری برخی از کارمندان و جلوگیری از ورود مسافران تاکید کرد و افزود: نظارت‌ها باید تشدید شود تا از هرگونه تجمع مردم در بازار و سایر مراکز جلوگیری گردد.
*آخرین یافته‌های علمی در حال بررسی است
معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی نیز از بررسی آخرین یافته‌های علمی در مورد کرونا در قالب ۳۰۰ مقاله برتر خبر داد و گفت: قرارگاه به صورت ۲۴ ساعته فعال است تا تصمیم‌ها بروزرسانی شود. دکتر ایرج محبی با تاکید بر اینکه اطلاعات در مورد این ویروس بسیار اندک است، بیان کرد: بسیاری از موارد که در خصوص آن از طریق رسانه‌ها اعلام می‌شود، صحیح نیست.وی بیان کرد: ۴۰ تا ۷۰ درصد مردم در طول یکسال به این بیماری مبتلا می‌شوند اما پیک بیماری باید به تاخیر بیافتد تا هم تخت‌های بیمارستانی مدیریت شود و هم قدرت مانور برای کادر درمانی ایجاد گردد. وی با تاکید بر اینکه واهمه از این ویروس طبیعی است، اضافه کرد: از میان شاخص‌های شیوع بیماری تنها تعداد تماس و طول مدت شیوع ویروس در دست ما قرار دارد و بر همین اساس باید از تجمعات مردمی جلوگیری گردد.
*استفاده از ظرفیت هتل‌ها به عنوان نقاهتگاه
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی نیز گفت: با توجه به ممنوعیت سفر، از ظرفیت هتل‌های استان می توان به عنوان نقاهتگاه استفاده کرد تا بیمارانی که پس از درمان مرخص می‌شوند برای مدتی در این هتل‌ها اسکان یابند.جلیل جباری افزود: ضدعفونی هتل‌های استان نیز در برخی از موراد با محدودیت دسترسی به محلول گندزدایی مواجه است و دانشگاه علوم پزشکی استان به این امر نیز توجه داشته باشد.
*صدا و سیمای آذربایجان‌غربی در مورد کرونا نظرسنجی می‌کند
مدیرکل صدا و سیمای آذربایجان‌غربی از راه‌اندازی یک نظرسنجی تلفنی راجع به رفتار مردم در خصوص کرونا در آینده نزدیک خبر داد و گفت: اطلاع‌رسانی شفاف دانشگاه علوم پزشکی استان موجب آرامش روانی مردم شده است.مسعود مجرد افزود: اطلاعات به روز راجع به کرونا در ساعت ۲۰ از صدا و سیمای استان اعلام می‌شود و این تجربه موفق باید ادامه یابد.
وی همچنین با اشاره به اینکه شعار »در خانه بمانیم« در شبکه استانی به صورت ثابت نمایش داده می‌شود، افزود: تلاش رسانه ملی این است که اعتماد مردم با اطلاع‌رسانی شفاف بیش از پیش جلب شود. به گزارش آرازآذربایجان به نقل از ایرنا تعداد دیگری از حاضران نیز در این جلسه به اظهار نظر پرداختند و دغدغه همه آنان کاهش تعداد مبتلایان و ارایه راهکارهای عملی برای کنترل این ویروس اپیدمیک به شمار می‌رفت.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۰۸ ق.ظ

دیدگاه


شش − = 1