متولیان شهری میدان مرکز ارومیه را فراموش کرده‌اند

متولیان شهری میدان مرکز ارومیه را فراموش کرده‌اند

گروه گزارش: یکی از میادین محوری شهر ارومیه که دارای قدمت تاریخی و جایگاه سیاسی نزد شهروندان است کلکسیونی از معضلات مدیریت شهری شده است.با شنیدن نام قدیمی‌ترین میدان ارومیه تصور می‌شود که میدانی با ظاهری زیبا و گردشگرپذیر و البته دارای نمادهایی متناسب با نامش روبه‌رو شویم اما متأسفانه علی‌رغم همه اینها در طول سه دهه گذشته هیچ توجه و رسیدگی ویژه‌ای به این میدان نشده و بافتی فرسوده‌ و نازیبای آن خیلی زود آدمی را به دور شدن از این میدان وا میدارد.
می‌توان گفت که رسیدگی به این میدان مهم ارومیه که از دیرباز به نام”مرکز” در بین مردم معروف است از دید تمام مسئولان شهر و حتی استان پنهان مانده است یا شاید هم نمی‌خواهند این فاجعه مدیریت عمرانی و فرهنگی خویش را ببینند.این روزها کار به‌جایی رسیده است که این مکان به محل تجمع معتادان، اراذل و اوباش و افرادی که مخل امنیت فرهنگی شهر هستند تبدیل‌شده است، نصب بنرها و پارچه نوشته‌های مختلف، آب نمای فرسوده داخل میدان و تجمعات افراد مخل امنیت شهروندان سبب آسیب چهره این میدان قدیمی و محوری ارومیه شده است.مشکلات میدان تاریخی”مرکز”ارومیه به اینجا ختم نمی‌شود می‌توان گفت در اثر سهل‌انگاری و نبود برنامه‌ریزی بین شهرداری و راهنمایی و رانندگی در استقرار ایستگاه‌های اتوبوس و تاکسی، فضایی پرآشوب و مبهمی داخل میدان به وجود آمده است.
وقتی در اطراف میدان قدم می‌زنیم شاهد خرید و فروش مواد و مشروبات الکلی به‌صورت پنهان و آشکار توسط خرده‌فروشان، داد و ستد پرندگان، تجمع کارگران فصلی و محل جار زدن مسافربرهای شهرستان‌های جنوب استان و البته برخی مظاهر فسق و فجور و فحشا و منکرات نیز هستیم.در کل می‌توان به این نتیجه رسید که کارایی میدان قدیمی و محوری شهر ارومیه در حد فلکه محله‌ای رها شده‌ای تنزل پیدا کرده و بیش از آنکه یک جذابیت برای گردشگری باشد در تخریب شهر نقش‌آفرینی می‌کند.
*خیابان شهید محمد منتظری
یکی از خیابان‌هایی که به میدان مرکز منتهی می‌شود، خیابان شهید محمد منتظری است یا بهتر بخواهیم معرفی کنیم نام قدیمی این خیابان”مهاباد” است که باز به فلکه‌ای به همین نام در انتهای خیابان منتهی می شود.
رهگذران و به‌ویژه بانوان به دلیل تجمع معتادین و خرده‌فروشان مواد مخدر با ظاهری تابلو و زننده توانایی عبور به‌تنهایی را ندارند و از دید نگاه‌های تیز و حرف‌های ناشایست آنان در امان نیستند مغازه‌داران هم انگار فضای داخل مغازه کفایت وسایلشان را نمی‌کند بنابراین از هر سو پیاده روها را اشغال می‌کنند و عابرین به‌سختی از پیاده‌رو می توانند عبور ‌کنند.
بازار پررونق اجناس دست‌دوم در کنار بازار سرپوشیده تاریخی ارومیه داغ داغ است و فضای داخل بازار را تحت الشعاع قرار داده است.
کارگران فصلی از شهرهای مختلف استان به این شهر مهاجرت کرده و ترکیب جمعیتی شهر را مختل می‌کنند و تا پاسی از شب در جلوی مسافرخانه‌ها و پیاده‌روها مشغول رایزنی‌هایی به سبک و سیاق خودشان هستند.
*خیابان شهید آیت الله مرتضی مطهری
خیابان شاپور یا سلماس همان شهید مطهری امروزی که می‌تواند به تنهایی عامل اصلی ترافیک و تخریب چهره میدان “مرکز” به‌حساب ‌آید چون در ورودی این خیابان نیز تاکسی‌ها در ایستگاهشان منتظر مسافران دربستی هستند و مسافربرهای شخصی در وسط خیابان اقدام به سوار و پیاده کردن مسافر می‌کنند و ترافیک سنگینی به‌ویژه در ساعات پایانی شب در همین محل ایجاد می‌شود.
*خیابان شهید آیت‌الله طالقانی
اگر قصد دارید برای منزل خود چاه حفر کنید و به دنبال چاه کن می‌گردید باید به خیابان چی چست یا زنجیر سابق و طالقانی امروزی بروید.
یا اگر از افزایش هر روز قیمت تخم‌مرغ خسته شده‌اید و می‌خواهید مرغ و خروس پرورش دهید و یا گوشت تازه بوقلمون بخرید اگر به اشیاء قدیمی مانند تسبیح و انگشتر علاقه‌مند هستید و به دنبال تهیه آن هستید فقط کافی است به اول خیابان طالقانی جنب بانک ملی مراجعه کنید و تمام نیازهای خود را برطرف کنید چرا که اکثر دست‌فروشان همین جا بساط خود را پهن کرده و بازاری برای خود برپا کرده‌اند و همین امر تصویری ناشایست با محیطی کثیف به همراه آورده است مردان هم از فضای متعفن این نقطه از میدان عبور نمی‌کنند چه برسد به زن و بچه.
*خیابان امام
در آخر می‌رسیم به خیابان امام که جای بحث زیادی دارد، مشکلاتی از قبیل جابه‌جایی مسافر جولان دست‌فروشان سیار و ثابت و کلکسیونی از انواع بی‌نظمی‌ها سبب شده این خیابان مهم شهر ارومیه که اصلی ترین خیابان است در تقاطع با میدان “مرکز” از زشت‌ترین چهره برخوردار باشد.
علی عسگری یکی از کسبه خیابان امام گفت: مسئولان سال‌هاست دست و رویی به سر این میدان نکشیده‌اند و مشخص نیست که اگر سه مجسمه شهیدان برادران باکری و امینی در وسط آن میدان نبود، میدان هیچ نمادی از انقلاب یا حتی یک شهر معمولی نداشت.
وی افزود: این میدان نه تنها از مشکلات کالبدی، عملکردی، ترافیکی و زیست‌محیطی در رنج است بلکه وضعیت بغرنج آن سبب شده تا شهروندان نتوانند از جنبه تفریحی و آرامش‌بخش یک میدان قدیمی نیز بهره‌مند شوند.این شهروند ارومیه‌ای گفت: اصلاح فلکه مرکزی ارومیه و ساماندهی خیابان امام سال‌های سال است که به‌عنوان یکی از وعده‌های مسئولان شهرداری ارومیه مطرح می‌شود اما تا به امروز هیچ اقدام مؤثری صورت نگرفته است و این میدان با گذشت بیش از سه دهه از انقلاب نتوانسته شکل شکیل‌تر و توسعه‌یافته‌تری درخور نام خود بگیرد.
*آیا متولیان شهری این میدان مهم و قدیمی ارومیه را فراموش کرده‌اند؟
چرا تاریخ و فرهنگ شهر ارومیه را با بی‌توجهی به شهر با فراهم ساختن زمینه برای فراموشی و دل‌زدگی مردم از اماکن تاریخی فراهم می‌کنند؟آیا صرفاً فقط نام گذاری بزرگان دینی و ملی مذهبی روی معابر کافی است؟
آیا سازماندهی و توسعه شهری در این میادین لازم نیست؟سالیان درازی است که سازمان زیباسازی شهرداری ارومیه قول رسیدگی به چهره میدان “مرکز” را داده است اما دریغ از رسیدگی جدی، هراز گاهی جدولی رنگ‌کاری و چمنی کاشته می‌شود، ولی مشکلات زیرساختی همچنان به قوت خود پابرجا است.
نیروی انتظامی گر چه گاهی به‌صورت ضربتی با اراذل ‌و اوباش و فروشندگان مواد مخدر در این میدان برخورد می‌کند ولی هم چنان میدان “مرکز” از امن‌ترین محل‌ها برای معاملات خرده‌فروشان مواد است و چون نیروی انتظامی به‌صورت موقتی برخورد می‌کند برای معتادان از فردا روز از نو، روزی از نو می شود.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از تسنیم ، یک شهروند اهل خیابان مهاباد یا همان شهید محمد منتظری می پرسد که آیا مسئولان حاضرند خانواده آنها ساعت ۹ شب از این میدان ناسالم گذر کنند؟

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۵ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۳۸ ق.ظ

دیدگاه


+ 4 = نُه