نائب رئيس شوراي شهر اورميه در دفتر روزنامه آرازآذربايجان:

متکدیان ارومیه از عطوفت مردم سواستفاده می کنند

متکدیان ارومیه از عطوفت مردم سواستفاده می کنند

رقیه قربانی
گروه گزارش:نائب رئیس شورای شهر اورمیه در گفتگوی اختصاصی با خبرنگاران آراز اذربایجان در خصوص راهکار حل مشکل این معضل، گفت: متکدیان از مهر و عطوفت مردم ارومیه سواستفاده کرده و در این راستا اقدام به امرار و معاش به صورت باندی می کنند.
به گزارش آراز آذربایجان، وقتی در خیابان های این شهر قدم می زنی به ندرت خیابانی را خواهید دید که متکدی برخورد نکنی و در بیشتر مواقع نیز گداهای خیابانی با زبان مردم این شهر صحبت نمی کنند و مشخص است که از استان های دیگر آمده اند.
وجود متکدیان در سطح شهر ارومیه یکی از مهم ترین معضلات شهری بوده که منجر به تخریب روحیه اهالی شهر و همچنین سبب زشت شدن و ناهمگون چهره شهر می شوند.
تکدی گری که طفیلی از نابسامانی های فرهنگی ، اجنماعی و اقتصادی است خود معلول فقرمادی، بیکاری ، تضاد طبقاتی ، توزیع ناعادلانه ثروت عمومی، ناکامی اقتصادی ،فقر فرهنگی ومهاجرت بی رویه افراد فاقد سرمایه مادی وتخصص شغلی از روستا به شهر است ودر دو شکل نهان مانند دروایش و دعا نویس ها و تکدی گری آشکار مانند متکدیان سرچهاراه و معابر وجود دارد. پدیده مخربی که سبب ساز بزهکاری ،اعتیاد، روسپی گری ، واسطه گری ایذر وهپاتیت می باشد علاوه بر این بر اثر یک سری از پارامترهای روانی، شخصیتی،جسمانی نیز در تکدی گری فردی و گروهی، خود سرانه ویا سازمان یافته تاثیر گذار است واز دو دوعنصر کمک گیرنده وکمک دهنده نوعا ارکان اصلی این پدیده منفی را شکل می دهند.
گاه همراه گدایان کودکان خردسال و معصومی را مشاهده می کنیم که بر اثر قرصهای خواب آور و انواع مخدر، معمولا بیحال و خواب آلوده، با لباسهای کثیف و پاره و کهنه، یا بر روی سنگ فرشهای خیابانها و پیاده روها دراز کشیده اند و یا بر پشت زنان و مردانی که برای گدایی در سر چهارراهها و در بین اتومبیلها پرسه می زنند، به خواب رفته اند. کودکانی که در نخستین سالهای عمر به جای بازیهای کودکانه، گدایی را تجربه می کنند و اکثرا از شیرخوارگاهها به عاریت گرفته شده اند. این کودکان بعد از رسیدن به سن حدودا ۷ سالگی که سن آغاز گدایی به شیوه حرفه ای می باشد، این شغل را مستقلا ادامه داده خودکفا می شوند.
شورای شهر یکی از مهم ترین نهادی است که باید نسبت حل معضل متکدی گری اقدام کند، نائب رئیس شورای شهر اورمیه در گفتگوی اختصاصی با خبرنگاران آراز اذربایجان در خصوص راهکار حل مشکل این معضل، گفت: متکدیان اورمیه بومی نبوده و اکثرا از سایر شهرهای کشور به این استان مهاجرت می کنند.
وی علت این موضوع را نجیب بودن و عطوفت مردم ارومیه عنوان کرد و افزود:متکدیان از مهر و عطوفت مردم اورمیه سواستفاده کرده و در این راستا اقدام به امرار و معاش به صورت باندی می کنند.
یکی از مهم ترین وظیفه شورای شهر مدیریت شهری بوده و جمع آوری متکدیان نیز جزو برنامه های شورای شهر است با توجه به این مسئله نائب رئیس شورای شهر اورمیه در خصوص این موضوع، گفت: مردم اورمیه نباید به متکدیان کمک نقدی کنند و خود مردم باید نسبت به جمع آوری متکدیان اقدام کنند.
وی با اشاره به این نکته که پس از دستگیری این افراد از ارگان و نهادهای خدمات رسان همچون کمیته امداد استعلام لازم مبنی بر تحت پوشش آنها انجام شده است ادامه می دهد: تمامی نکات که باعث ایجاد روند تکدی گری در فرد می شود مورد بررسی دقیق از سوی کارشناسان مربوطه قراتر گرفته است.نائب رئیس شورای شهر اورمیه افزود: مهم ترین اقدامی که باید در راستای حل این معضل انجام شود فرهنگ سازی این موضوع که مردم متکدیان را عادت به گدایی نکنند.این مسئول افزود: در راستای ساماندهی متکدیان در ارومیه گرمخانه برای اقامت این افراد در نظر گرفته شده و این محل در روستای قزل آشق واقع در جاده سلماس قرار دارد لذا از مردم خواستاریم به هنگام روئیت متکدیان این افراد را به این گرمخانه تحویل دهندو یا با شماره ۱۳۷ تماس گرفته و نسبت به جمع آوری این افراد و ساماندهی آنان کمک کنند.نظارت دقیق بر کودکان بی سرپرست، بد سرپرست و کودکان کار، نوع برخورد با تکدی گران، وجود تابلوهای در معابر شهرها و درج شماره های بهزیستی و موسسات خیرین از مهم ترین دلایل برچیده شدن متکدیان از سطح شهر تبریز است.
لذا باید توجه کنیم مهم ترین اقدامی که باید در جهت جمع آوری متکدیان انجام شود روسی کار آمدن اعضای شورای شهر و برنامه ریزی منسجم برای رفع این معضل است و نمی توان گفت که تنها به واسطه عدم کمک مردم به متکدیان اورمیه نیز شهر بی گدا خواهد شد.آگاهی بخشی به کمک‌کنندگان و ارتقا فرهنگ یاری رسانی به هم نوعان، ایجاد اشتغال و راه‌اندازی کارگاه‌های آموزش فنی و حرفه‌ای، تامین حداقل معیشت مردم، ارتقاء آموزش‌های شهروندی و برخورد با آن دسته از متکدیانی که به صورت آگاهانه و گاه سازماندهی شده از احساسات و عواطف شهروندان سوءاستفاده می‌کنند و مهم‌تر از همه ساماندهی متکدیان موجود و… از مهم‌ترین ابزارهای مبارزه با تکدی‌گری و شیوع این آسیب اجتماعی و هم‌چنین زدودن آن از چهره شهرهاست. نقش شهروندان در افزایش و یا کاهش این آسیب اجتماعی اظهار کرد: آحاد مردم به انحاء مختلف در کاهش یا افزایش این آسیب‌ اجتماعی مؤثرند. شناسایی نیازمندان واقعی و اقدام برای رفع حوایج آنان از سوی متولیان را امری ضروری دانست و گفت: بر اساس روایات بهترین صدقات، صدقه‌ای است که به اهل آن (یعنی نیازمند واقعی) برسد.
طبق احادیث وارده، ارزش قرض دادن، از دادن صدقه بیشتر است، زیرا قرض دادن زمینه کارآفرینی و تلاش اقتصادی را فراهم می‌کند و هم‌چنین علاوه بر توسعه اقتصادی و اجتماعی می‌تواند منجر به گسترش احساس ارزشمند عزت نفس فردی و اجتماعی شود و افرادی که عزت نفس دارند تن به ذلت گناهان و انحرافات دیگر نمی‌دهند.
به هر روی به نظر می‌رسد که چنانچه مساعدت‌های آبرومندانه جایگزین گدا‌پروری شود، کم کم از شمار جمعیت متکدیان جلوگیری خواهد شد و این مهم نیز نیازمند فرهنگ‌سازی است، لذا باید عموم شهروندان به این باور برسند که بهترین راه کمک‌های نوع دوستانه و صدقه دادن، مبادی تعریف شده رسمی و نهادهایی نظیر بهزیستی، انجمن‌ها و تشکل‌های خیریه مردمی، کمیته امداد، تشکل‌های مردم نهاد فعال در این بخش و… است.بدون شک هیچ آسیب اجتماعی در هیچ جای دنیا ریشه کن نشده و نخواهد شد اما پیشگیری از این آسیب ها و جلوگیری از افزایش مشکلات و معضلات جامعه همواره باید مورد توجه مسئولان، سازمان ها و ارگان های مرتبط باشد.در ادامه ی گفتگو اختصاصی با نائب رئیس شورای شهر ارومیه به موضوع انتخابات پرداخته می شود.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۷:۲۲ ق.ظ

دیدگاه


دو − 1 =