نماينده اروميه با اشاره به برداشت روزانه 500 تا هزار تريلي نمک:

مبلغی از فروش نمک‌های دریاچه ارومیه به خزانه دولت واریز نشده است

مبلغی از فروش نمک‌های دریاچه ارومیه به خزانه دولت واریز نشده است

گروه خبر: نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه روزانه ۵۰۰ تا هزار تریلی نمک از آذربایجان غربی و در جاده دریا به‌طرف آذرشهر برداشت می‌شود گفت: تاکنون مبلغی از فروش این نمک‌ها به خزانه دولت ریخته نشده است.
به گزارش آرازآذربایجان ، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی بستر گسترده نمک دریاچه ارومیه را فرصتی استثنایی برای اشتغال‌زایی و ارزآوری اقتصادی می‌داند که این امر می‌تواند بخشی از زخم‌های مردم این منطقه را التیام بخشد.
نادر قاضی پور تأکید می‌کند: روزانه ۵۰۰ تا هزار تریلی نمک از آذربایجان غربی و در جاده دریا به‌طرف آذرشهر برداشت می‌شود که تاکنون مبلغی از فروش این نمک‌ها به خزانه دولت ریخته نشده است.وی می‌افزاید: با خشکی دریاچه برای برخی افراد منبع سودآوری پیداشده و منابع این استان را خارج می‌کنند.در حالی که که از سوی آذربایجان غربی هیچ مجوزی با عنوان برداشت قانونی نمک به هیچ شرکت و فردی صادر نشده است اما همچنان برداشت بی‌رویه نمک و قاچاق آن ادامه دارد.
این در حالی است که نمک موجود در دریاچه ارومیه از منظر خیلی‌ها یک تهدید بالقوه برای آغاز طوفان‌های نمکی پس از خشکیدگی احتمالی آن است اما خیلی‌ها هم معتقدند ظرفیت نهفته‌ای برای اشتغال و فعالیت‌های اقتصادی در همین بستر نمکین وجود دارد.
بر اساس بررسی‌های انجام شده ضخامت نمک در جاهای مختلف دریاچه متفاوت است به طوری که ضخامت آن درجاهای کم‌عمق نیم متر و در جاهای عمیق به چهار متر می‌رسد و اینک نیز وجود نمک باعث کند شدن روند احیای دریاچه ارومیه شده است.
پس از کم شدن تراز آب دریاچه ارومیه شوری آن به حد فوق اشباع رسیده و به همین سبب بستر گسترده‌ای از نمک در اطراف آن رسوب گزاری کرده است و ارزش این نعمت الهی به‌قدری زیاد است که به گفته قدیمیان در گذشته با طلا معامله می‌شد.نمک و لجن‌های دریاچه ارومیه علاوه بر خاصیت درمانی بعضی از بیماری‌های پوستی و قارچی با همت مسئولان می‌تواند سبب اشتغال چند هزار جوان در آذربایجان غربی را فراهم کرده و باعث توسعه صنعت توریسم سلامت در استان شود.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۲۰ ق.ظ

دیدگاه


− دو = 5