مبارزه فرهنگی تغییر رویکرد فدائیان اسلام

مبارزه فرهنگی تغییر رویکرد فدائیان اسلام

صدف صمیمی
گروه فرهنگی: فدائیان اسلام جمعیتی تاثیرگذار در پیروزی انقلاب و مبارزه با شاه بود. برخی تاریخ‌شناسان آن‌ها را گروه اسلامی تندرو می‌خواندند اما خودشان عقیده دارند که در آن زمان نظام شاهنشاهی و دخالت بیگانگان در کشور چاره‌ای جز ترور و حملات مسلحانه برای آن‌ها نگذاشته بود.
فدائیان اسلام این روزها در سکوت مشغول فعالیت‌های فرهنگی دینی هستند و می‌گویند برای انتخابات آینده لیست انتخاباتی نخواهند داد. فداییان اسلام نام جمعیتی است که از سال ۱۳۲۴ آغاز به کار کرد و تا مدت‌ها به عنوان معروف‌ترین گروه‌های اسلامی مبارز با رژیم شاه و سیاست‌هایش شناخته می‌شد. تاریخ‌نگاران ملی شدن صنعت نفت، مبارزات مردمی علیه رژیم شاه و حمایت از کاشانی را از جمله فعالیت‌های آنان می دانند. این جمعیت پس از سه دهه سکوت در سال ۱۳۹۰ بار دیگر اعلام مجودیت کرد. شهید سیدمجتبی میرلوحی معروف به نواب صفوی، بنیانگذار جمعیت فداییان اسلام بود. او پدر روحانی داشت که در مبارزه با رژیم شاه جان خود را از دست داد. نواب صفوی پس از نیمه تمام گذاشتن تحصیلاتش در دبیرستان صنعتی آلمانی‌ها، به استخدام شرکت نفت آبادان درآمد، با پیش آمدن اعتراضاتی از سوی او به روئسای انگلیسی محل کارش از طریق راه آبی به نجف رفت و در این میان تحصیلات حوزوی خود را به پایان رساند. او در سال ۱۳۲۳ پس از مطالعه کتب احمد کسروی(نویسنده ضد شیعه) با اجازه‌ علمای شیعه ی نجف برای پیگیری این موضوع به ایران باز گشت. او در ابتدا بر پایه ‌فعالیت‌های فرهنگی و گفت‌وگو می‌خواست نظر کسروی و اشخاصی مانند او را تغییر دهد اما آن‌ها حمایت حاکمیت را به دنبال فعالیت‌های ضد دینی خود داشتند. به همین علت نواب صفوی و اطرافیانش تصمیم گرفتند تا با ترور و حملات مسلحانه آن‌ها را از سر راه بر دارند. موسی فقیه حقانی،معاون پژوهشی موسسه مطالعات تاریخ ایران اهداف جمعیت فدائیان اسلام را در سه حوزه‌ حفظ اسلام حفظ شیعه و پاسداری از ایران به عنوان پایتخت شیعه می‌داند. وی همچنین فعالیت فرهنگی آنان را در مبارزه با غرب گرایی و تجمل درباریان می‌دانست. نواب صفوی یک بار در در هشتم اردیبهشت ۱۳۲۴ کسروی را ترور کرد که ناموفق بود و توسط پلیس دستگیر شد. در همین زمان است که جمعیت فدائیان اسلام به طور رسمی پس از آزادی نواب صفوی اعلام موجودیت می_کند. وی در نهایت احمد کسروی و منشی اش را در ۲۰ اسفند ۱۳۲۴ در ساختمان دادگستری با ضربات اسلحه ی سرد به قتل رساند. این جمعیت ترور های فرجام و نافرجام دیگری نیز داشتند از جمله ترور عبدالحسین هژیر وزیر دربار،ترور سرلشکر رزم‌آرا، نخست وزیر، سوءقصد به جان حسین فاطمی اشاره کرد. آخرین اقدام این جمعیت با حضور نواب صفوی به ترور نافرجام حسین علاء نخست‌وزیر وقت باز می‌گردد که منجر به دستگیری و سپس اعدام نواب صفوی، در ۲۷ دی ۱۳۳۴ شد. محمد مهدی عبد خدایی دبیر فعلی جمعیت فداییان اسلام در ارتباط با اعدام شهید نواب صفوی و دلائل ترور حسین علاء اظهار کرد: شهید نواب صفوی در مخالفت با پیمان بغداد به شهادت رسید. دنیا در آن زمان دو قطبی بود؛ مرکز قطب شرق شوروی و مرکز قطب غرب آمریکا بود. دو قدرت بزرگ جهانی پیمان‌های نظامی تدوین می‌کردند و در حقیقت شوروی پیمان ورشو را منعقد کرد و در اروپای شرقی قدرت داشت. آمریکایی‌ها نیز پیمان ناتو و سیتو را برای حفط سرمایه‌های آمریکایی ایجاد کرد. این دو پیمان از سرمایه‌داری آمریکا در دو قسمت مختلف جهان حمایت می کرد. آمریکایی‌ها که می‌خواستند پیمان ناتو و سیتو را به هم پیوند بزنند ایران را که وارد هیچ پیمانی نشده بود را بهترین گزینه برای پیوند دادن این دو پیمان دیدند آن هم زمانی که از بعد ۲۸ مرداد ایران را وابسطه‌ی خود می‌دیدند. وی ادامه داد: در همان سال‌ها بود که علا نخست وزیر شد. نخست وزیر اعلام کرد که ایران جزیره ای آرام در میان دریای طوفانی است و ما وارد اردوگاه غرب خواهیم شد. مرحوم نواب معتقد به عدم تعهد بود می‌گفت ما از بی‌طرفی صدمه دیدیم و بی طرفی معنا ندارد ما غیرمتعهدیم. اگر جنگی صورت بگیرد ما براساس منافعمان هرچه که ایجاب کند همان را انجام می‌دهیم و بی‌طرف نیستیم و دنبال منافع ملی و مذهبی‌مان هستیم.
وی گفت: چون آمریکایی‌ها می‌خواستند پیمان سیتو و ناتو را به هم ملحق کنند به دولت شاه که دولت دست بسته خودش بود فشار آوردند تا در پیمان بغداد شرکت کند کشورهایی نظیر ترکیه، آمریکا و پاکستان از اعضای پیمان ناتو و سیتو در پیمان بغداد شرکت کردند. هدف آن‌ها کنترل کمونیسم از مرزهای چین تا اروپای غربی بود. مرحوم نواب با این پیمان مخالف بود. ایشان به فرماندار نظامی تهران یعنی تیمور بختیار ابلاغ کرد که ما با این پیمان مخالفیم و به محمود‌معتمدی معاون نخست وزیر نیز در همین راستا اعلامیه داد که ما با این پیمان مخالفیم. وی ادامه داد:اما چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۳۳۴ دولت حسین علاء یک شبه اعلام کرد که به بغداد می‌رود تا پیمانی با آمریکا، انگلستان، عراق و پاکستان منعقد کند. ما هرچه به آن‌ها گفتیم به گوش‌شان نرفت حتی به بختیار گفتیم که اگر این پیمان منعقد شود ما واکنش تندی نشان خواهیم داد. یک شبه روزنامه‌ها نوشنتد حسین علاء به بغداد می‌رود تا قراردادی منعقد کند. در این میان بود که تصمیم گرفته شد نگذاریم علاء به بغداد برود. برنامه‌ برای شلیک به او در مسجد امام فعلی یا مسجد شاه سابق داشتیم اما تیر به شخصی به نام مظفر ذوالقدر اصابت کرد و ترور نافرجام ماند. نواب صفوی و ما از آن‌جا فرار کردیم و پنهان شدیم. نواب را دستگیر و در داداگاه نظامی محاکمه کردند. عبدخدایی افزود: اظهارنامه دادستان این بود که چون پیمان‌نامه نظامی بغداد را مجلس شورای ملی تصویب کرده و به توشیح شاه رسانده شد؛ لذا آن‌ها اقدامی علیه امنیت کشور و شاه کرده‌اند. نواب در ۲۷ آبان دستگیر شد و در ظرف دوماه هم دادگاه و هم دادگاه تجدیدنظرش تشکیل شد و حتی نگذاشتند از ده روز فرجامش استفاده کند. سپهبد آزموده و ارتشبد هدایت پیش شاه رفتند وحکم اعدام او را به امضای وی رساندند و نگذاشتند تا نواب از ۱۰ روز فرجامش استفاده کند. سرانجام این مبارز راه اسلام در ۲۷ دی ماه ۳۴ تیرباران شد. دبیرکل جمعیت فدائیان اسلام در پاسخ به این پرسش که چرا بعد از اعلام فعالیت مجدد در سال ۱۳۹۰ دوباره به سکوت خبری بازگشتید؟ گفت: فعالیت حزبی و داشتن جمعیت به بودجه نیازدارد؛ متاسفانه چون ما بودجه نداشتیم و نمی‌خواستیم از کسی مددی بگیریم، نتوانستیم آن‌گونه که باید فعالانه وارد عرصه‌های سیاسی و اجتماعی شویم. موسسسه‌ای به نام قرآن و عترت یاران شهید نواب صفوی را فعال کردیم اما آن‌گونه که باید و شاید فعالیت سیاسی نداشته‌ایم. گه گداری من در خبرگزاری‌ها مصاحبه می‌کنم وگرنه دیگر دوستان فعال نیستند. ما فعالیت‌مان را اعلام کردیم و می‌خواستیم جدی در صحنه حضور داشته باشیم اما به دلیل مشکلات مالی نشد که فعالیت کنیم. این جمعیت در بیانیه شروع مجدد فعالیت خود تصریح کرده بود: جمعیت فدائیان اسلام با رویکردی جدید و متفاوت و با پایبندی بر‌ همان آرمان‌های گذشته و تحت زعامت ولی امر مسلمین و نائب بر حق امام زمان (عج)حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای پا به عرصه فعالیت مجدد می‌گذارد و معتقد است در این برهه از زمان سلاح ما قلم ماست و این جمعیت وظیفه دارد بر شور و حرارت بیداری اسلامی که در جهان ایجاد گشته، با روشنگری و هدایتگری مناسب بیافزاید. عبد خدایی در توضیح این موضوع و تبیین معنای مبارزه جدید فدائیان اسلام اظهار کرد: منظور ما از مبارزه مقابله فرهنگی بود. هدف‌مان کسانی بوده که داعیه‌دار ارتباط با امام زمان(عج) هستند کسانی که می‌خواستند از عدم آگاهی جامعه استفاده کنند و دین را به بی‌راه بکشانند. می‌خواستیم با کسانی که مثل احمد کسروی به عنوان روشنگری و ضد شیعه فعالیت می‌کنند از لحاظ فرهنگی مقابله و این روش را منسوخ کنیم. خدا را شکر دولت ما دولتی اسلامی است و دیگر به صورت فیزیکی برخوردی نخواهیم داشت. از همین جهت موسسسه قرآنی را تاسیس کردیم.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل ازایسنا ، وی با بیان این‌که »برای انتخابات پیش رو لیست انتخاباتی نخواهیم داد« در پایان یادآور شد: ما لیستی برای انتخابات پیش رو نداریم اما اگر آدم‌های شایسته ورود به مجلس را پیدا کنیم بطور شخصی از آن‌ها حمایت می‌کنیم. زمانی که اعلام حضور مجدد کردیم هزارا ن نفر در سایت ما خواستند تا عضو این جمعیت شوند. اما به دلیل مشکلات مالی نتوانستیم آن‌ها را سامان دهیم. از نظر ما و از نظر شهید نواب صفوی همه‌ مردمی که دل در گروه اسلام دارند عضو جمعیت فدائیان اسلام هستند.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۷ دی ۱۳۹۶ ساعت ۶:۲۸ ق.ظ

دیدگاه


× شش = 54