به بهانه رشد 70 درصدي کشف کالاي قاچاق در استان

مبارزه با قاچاق کالا و ضرورت امنیت سرمایه گذاری در آذربایجان غربی

مبارزه با قاچاق کالا و ضرورت امنیت  سرمایه گذاری در آذربایجان غربی

گروه گزارش: مبارزه جدی با قاچاق کالا و مفاسد اقتصادی و اداری از شرایط لازم سرمایه_گذاری است و انحصار زدائی در اقتصاد از عوامل مهم در مبارزه با فساد است و شفافیت در سیاست‌ها و قوانین، کنترل و نظارت‌ها و وجود رسانه هائی با ویژگی نقادی عالمانه و تخصصی که از قدرت آزادی لازم برخوردارند از راهکارهای اساسی مبارزه با فساد است.
مقوله امنیت رکن اساسی هر جامعه ای است و اصولا تلاش برای برقراری امنیت پایدار دغدغه مستمر حاکمیت در هر کشوری است.
یکی از مهم‌ترین محورهای امنیت، امنیت اقتصادی و مقابله با آسیب‌های تاثیر گذار و مخرب امنیت اقتصادی است و در راه ایجاد امنیت اقتصادی ضمن ایجاد سیستم مناسب باید جایگاه مالکیت خصوصی و سرمایه‌گذاری و حرمت آن را نه تنها در حرف که در عمل و در حین اجرا حفظ کرد.
در شرایط کنونی باید طوری با مالکیت خصوصی و سرمایه‌گذاری برخورد کرد که سرمایه گذار احساس کند که حرمت دارد و بداند که با کار و تلاش و سرمایه‌گذاری خود می‌تواند به اشتغال و تولید در جامعه کمک کند.
مبارزه اصولی با مفاسد اقتصادی و اطلاع_رسانی دقیق و صحیح و سنجیده می‌تواند در میان سرمایه داران و سرمایه گذاران، اعتماد روانی ایجاد کند و باید دستگاه قضایی ضمن مبارزه جدی با مفاسد اقتصادی در عمل مدافع سرمایه گذاری و ایجاد رونق اقتصادی باشد و با قطع دست سرمایه داران و سرمایه گذاران کاذب و دروغین زمینه را برای سرمایه گذاری و تولیدکنندگان واقعی مهیا و آماده سازد.
ضروری است رسانه‌ها و مسئولان امر برای ارتقای احساس امنیت در میان سرمایه گذاران بکوشند و از سوی دیگر برای تسهیل در امر سرمایه‌گذاری‌ها توسط بخش خصوصی ابتدا باید به الزامات و زیر ساخت‌های سرمایه‌گذاری توجه شود و لازم است به این نکته رسید که یکی از مهم‌ترین الزامات سرمایه‌گذاری در کشور و استان وجود قوانین مورد نیاز و شفاف در این حوزه است.
این در شرایطی است که تحقق سرمایه گذاری مستلزم انعطاف پذیری آن یا پیوسته در تغییر و تحول بودن سیاست‌های اقتصادی و هم چنین ساختار اقتصادی است که اگر اجزای این ساختار شناخته شود و مکانیسم عملکرد هر جز یاری کننده اجزای دیگر باشد؛ موجب کاهش هرز رفتن نیرو و فرسایش می‌شود که این ساختار وابسته به عمل ساختار اداری است که برای سلامت و درستی آن بسیار باید کوشید.
یک ساختار اقتصادی خوب باید با ایفای نقش محوری توان اولویت بندی برنامه‌ها را داشته باشد زیرا ضرورت پیشرفت هر فعالیت اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و… پشتوانه اقتصادی است که سرمایه گذاری از اصلی‌ترین آن است. لازمه یک ساختار مناسب این است که هر عملی در آن باید نظامند و دارای دلیل منطقی و علمی باشد که بسیار موثر بر امنیت اقتصادی و اثرگذار در جذب سرمایه است. این در حالی است که از شرایط لازم سرمایه گذاری مبارزه جدی با مفاسد اقتصادی و اداری است که تحقق آن بسیار مهم است. همچنین انحصار زدائی در اقتصاد از عوامل مهم در مبارزه با فساد است.
ابلاغیه های اصل ?? قانون اساسی گامی موثر در راستای انحصار زدایی است اما در اجرای آن باید مواظب بود تا انحصار جدید بخش عمومی یا خصوصی (افراد خاص) به وجود نیاید؛ لذا تدوین قوانین ضد انحصاری از ضروریات است. همچنین شفافیت در سیاست‌ها، قوانین، ضوابط و دستورالعمل‌ها نقشی بسیار موثر در مبارزه با فساد ایفا می‌کند.
قاچاق کالا امروزه علاوه بر سود اقتصادی به عنوان چالش اجتماعی در حوزه‌های منطقه‌ای و ملی حائز اهمیت است و در چنین شرایطی برنامه اصلی فرماندهی مرزبانی آذربایجان غربی در سال ‌جاری، مبارزه بی‌امان با اخلالگران و سودجویان است به طوری که در این زمینه ۳۵ قاچاقچی دستگیر و با تکمیل پرونده به مقام قضایی معرفی شده‌اند.
علاوه بر آن، در کنترل و نظارت‌ها وجود رسانه هائی که از قدرت آزادی لازم برخوردار باشند، اجتناب ناپذیر است تا با نقادی نظارت را انجام دهند.
شرایط اقتصادی استان آذربایجان غربی نشان می‌دهد که فراری دادن سرمایه گذاران ظلم فاحش در حق مردم منطقه است و بایستی از کارآفرینان سالم استان حمایت عملی شده و به این نکته واقف شد که ایجاد امنیت سرمایه‌گذاری مهم‌ترین اصل توسعه در استان است.
در این میان نقش رسانه های محلی استان بسیار تاثیر گذار است به طوری که نشر اکاذیب و یک کلاغ چهل کلاغ نمودن موضوعات و مفاسد اقتصادی، ریسک سرمایه گذاری را در آذربایجان غربی بالا می‌برد و تا زمانی که وحدت رویه در برخورد با مفاسد اقتصادی وجود نداشته باشد هرگز نمی‌توان به تحقق اصولی سرمایه گذاری در استان امید بست.
این در شرایطی است که طی روزهای اخیر مقامات رسمی استان در مرزبانی آذربایجان غربی از رشد ۷۰ درصدی کشف کالای قاچاق در آذربایجان غربی خبر دادند در حالی که از یک ماه گذشته شاهد رشد ۷۰ درصدی کشف کالای قاچاق در آذربایجان غربی هستیم ولی با اجرای طرح‌های مختلف مقابله با قاچاق و عملیات‌های رزمی اطلاعاتی، متخلفین سرشناس دستگیر شدند.
به گفته مسئولان امر، کشف بیش از ۲۰۰ میلیون ریال کالای قاچاق در ماه گذشته نشانگر هماهنگی بسیار خوب دستگاه‌های مرتبط با این موضوع است و ماموران مرزی با کسانی که بخواهند امنیت مرزهای استان را به مخاطره بیندازند به شدت برخورد قانونی می‌کنند.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۳ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۶:۱۶ ق.ظ

دیدگاه


2 + = یازده