اختصاصي آرازآذربايجان//

مالیات و ماگلومانیای فرهنگی!

مالیات و ماگلومانیای فرهنگی!

وحید حاج سعیدی
گروه تحلیل: ما بالاخره نفهمیدیم این چه ماگلومانیای فرهنگی است یا به قول معروف این تخم لق را چه کسی در دهان مردم شکسته است که مالیات پول زور است و هر کس که مالیات ندهد ، آدم زرنگی است! نصف کشورهای دنیا بودجه خود را بر اساس مالیات تنظیم می کنند و مردم شان هم عین بچه آدم مالیات پرداخت می کنند و ذوق هم می کنند. به قول حکیم نزاری که خدا بیامرز پرداخت مالیات صبحگاهی را با عشرت و فرصت برابر می » هنگام صبوح چون درآیی از خواب . . . در خواه ز مالیات دوشینه شراب / بر سر کش و دست بر زن و پای بکوب … عشرت به غنیمت کن و فرصت دریاب«
اما در مملکت ما تا صحبت از مالیات می شود یک عده بلانسبت کهیر می زنند و زمین و زمان را به هم می دوزند که مالیات نپردازند؛ تا جایی که بر اساس آمار های موجود ما در اقتصاد کشورمان ۴۰‌ درصد فرار مالیاتی داریم. اخیراً هم رئیس سازمان بازرسی کل کشور اعلام ‏کرده است که سالانه ۱۳۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم. البته بلانسبت کارمندان که سر ماه قبل از اینکه حقوق به حساب شان واریز شود، مالیات آنها مثل دوشینه شراب حکیم نزاری، کسر و فی المجلس به حساب اداره دارایی واریز می شود! جالب تر اینکه کسانی در مملکت مالیات نمی دهند که خدا را شکر دست شان به دهان شان می رسد. مثل همین عزیزان زرفروش که با هر افزایش قیمت طلا، سرمایه و مال اموال شان چند برابر می شود؛ اما سال قبل اعلام شد ۷۰درصد طلافروشان کمتر از کارمندان مالیات دادند! هفته گذشته هم به سلامتی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی فرمودند پزشکانی که تا سقف ۳۲۰ میلیون تومان گردش مالی داشته باشند، نیازی به ارائه اظهارنامه مالیاتی ندارند.( به نقل جراید)
یعنی معلمی که در سال ۳۰ میلیون تومان هم درآمد ندارد باید مالیات بدهد و ماهنامه ای که بدون کاغذ یارانه ای منتشر می شود و هیچ درآمدی ندارد باید اظهار نامه پر کند ولی پزشکی که در سال ده برابر معلم و کارمند درآمد دارد حتی نیاز نیست اظهار نامه پر کند!
هر چند ما به شخصه از طرفداران دو آتشه و دو رو خشخاشی اخذ مالیات هستیم ولی این را هم متوجه می شویم که بالاخره»هر که بامش بیش پول آسفالتش بیشتر!« و طبیعتاً دوستانی که درآمد بیشتری دارند ، باز هم با این اوضاع دلار گرانی و تورم دخل و خرج شان با هم نمی خواند و باید هوای آنها را داشت و صرفاً قطع نکردن یارانه کافی نیست. فلذا از آنجایی که به راه بادیه رفتن به از نشستن باطل، بر اساس قرار معهود و رسم مألوف چند پیشنهاد مارمالاد شده و سوفسطایی در خصوص مالیات ارائه می شود علی برکه الله: الف) مالیات بر اختلاس: از دوستان و بر و بچه های مرکزی پنهان نیست از شما چه پنهان در سال های اخیر هر قدر عزیزان تلاش کردند، ریشه اختلاس را در مملکت بخشکانند و هر چه پای این درخت شوم گازوئیل و وایتکس ریختند افاقه نکرد و کماکان اختلاس در کشور در ژانر های مختلف صورت می گیرد. فلذا پیشنهاد می شود با توجه به حجم بالای مبالغی که برخی اختلاسگران هاپولی می کنند، از آنها مالیات اساسی اخذ شود! باور بفرمائید با مالیاتی که از این راه اخذ می شود می توان نیمی از چاله چوله های مملکت را پر کرد!
ب) اخذ مالیات نجومی از حقوق های نجومی: هر چند مقرر شده بود بساط حقوق های نجومی برچیده شود و این پدیده هم مثل پاکن جوهری قرمز و آبی، مداد سوسمار نشان، نوار کاست، دمپایی ابری و اپُل مانتو به خاطره ها بپیوندد و نوستالژیک شود، ولی فعلاً مدیریت همین است که می بینید و حقوق نجومی هست ولی کم است! بنابراین با عنایت به پرداخت به موقع مالیات توسط کارمندان، پیشنهاد می شود به همه مدیران ( اعم از بازنشسته و باز ننشسته) حقوق نجومی پرداخت شود تا در کنار آن با اخذ یک مالیات نجومی مَشتی و اساسی ، از بی شمار مشکلات مملکت گره گشایی شود! رویاهایتان نقره فام …

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱:۲۰ ب.ظ

دیدگاه


+ پنج = 6