مالیات حقوق و دستمزد چیست

مالیات حقوق و دستمزد چیست

گروه گزارش: کارفرما موظف است درزمان تهیه لیست حقوق ودستمزد مالیات متعلق را با توجه به ضریب جد اول مالیاتی پس از کسرمعافیت های قانونی محاسبه نموده از حقوق کارگر وکارمند کسروبه حساب وزارات امور اقتصادی ودارایی واریزنماید .باید بدانید مهلت پرداخت حقوق ودستمزد حداکثر یک ماه پس آزتنظیم لیست حقوق ودستمزد خواهد بودو در صورت تأخیر پرداخت آن جریمه دیر کرد به کارفرما تعلق می گیرد ، بدینصورت که کارفرما مشمول جریمه ای معادل ۲۰ % مالیات پرداخت نشده می باشد . بایدتوجه داشت که کارفرما در مقابل انجام تخلف در وظایف مقرره مالیاتی خود مسئولیت تضامنی دارد .
حق بیمه های اجتماعی چیست وچگونه محاسبه می شود ؟
بیمه شدگان که تأمین اجتماعی یعنی کسانی که با پرداخت مبالغی به عنوان حق بیمه حق استفاده ازمزایای مقرر دراین قانون را دارند .
که اهم مزایای بیمه را به شرح زیر می توان نام برد .
الف) بیمه های درمانی ،حوادث وبیماری ها ودریافت غرامت غرامت دستمزد ایام بیماری
ب) دریافت هزینه های اروتزها وپروتزها( عینکطبی ، سمعک ، ویلچر و…)
ج) بارداری ( غرامت دستمزد ایام بارداری )
د) دریافت مستمری که خود شامل ، از کار افتادگی ، بازنشستگی و مرگ می باشد.
ه) کمک هزینه ازدواج
به طور کلی حق بیمه ها اجتماعی جمعاً ۳۰ % حقوق ودستمزد ناخالص ( حقوق و دستمزد مشمول بیمه قبل از کسور)می باشد که در واقع ۷% از انرا کارگر و ۲۰ % را کارفرما و ۳% مابقی را دولت می پردازد .بنابراین متوجه شدید که ازکل حق بیمه ۷% را کارگر باید بپردازد در واقع زمانی که کارفرما لیست حقوق ودستمزد راتهیه می کند این مبلغ یعنی ۷% حقوق ودستمزد را ازحقوق دستمزد کسر و به حساب سازمان تأمین اجتماعی واریز می کند دقت دارید که این مبلغ هزینه ای برای کارفرما نمی باشدو اما اشاره شد ۲۰ % حقوق دستمزد نیز سهم کارفرما به عنوان بیمه_های تأمین اجتماعی می باشد .کارفرما در زمان تهیه لیست حقوق دستمزد معادل ۲۰ % حقوق ومزایای مشمول بیمه هر کارگر را محاسبه می_کندو به حساب سازمان تأمین اجتماعی واریز می نماید توجه دارید این مبلغ را کارفرما تنها براساس حقوق ودستمزد کارگران خود محاسبه می کند وازحقوق کارگران کسر نمی نماید بلکه کارفرما این مبلغ راپرداخت می کندبنابراین مبلغ فوق یک هزینه اضافی برای کارفرما می باشد .
سازمان تأمین اجتماعی۷% سهم کارگر یابیمه شده۲۰% سهم کارفرما۳ %سهم دولت ، به صورت کلی در بودجه منظور می شود.
باید بدانید که کارفرما تا پایان آخرین روز ماه بعد پس از تنظیم لیست حقوق و دستمزد یک نسخه از آن را به انضمام چکی معادل حق بیمه سهم کارگر وکارفرما به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت می نماید .حق بیمه سهم دولت نیز معادل ۳% دستمزد ناخالص ازطرف دولت به طور یکجادر بودجه سالانه حقوق ومزایای کل کشور منظور و به سازمان تأمین اجتماعی واریز می شود.
باید بدانید در صورت تأخیر یا عدم ارسال لیست حقوق ومزایا ، کارفرما مشمول جریمه خواهد شد . جریمه تأخیر ارسال لیست با توجه به میزان حق بیمه متعلقه محاسبه می شودوجریمه تأخیر وت أدیه پرداخت حق بیمه به میزان ۲% حق بیمه ماهیانه برای هر ماه تأخیر پرداخت،محاسبه ومطالبه می شود.توجه داشته باشید طلب سازمان تأمین اجتماعی از مؤسسات بابت حق بیمه به عنوان مطالبات ممتاز می باشد . یعنی نسبت به سایر طلبکاران مؤسسات ازاولویت برخوردار می باشد.
انواع بیمه کدام است و دفترچه_بیمه چیست ؟
اشاره کردیم بیمه یکی از کسورات حقوق و دستمزد می باشد . در ضمن گفتیم کسانی که حق بیمه خود را پرداخت می نمایند از مزایای قانونی استفاده خواهند نمود که دراین زمینه بحث شد ولیکن باید بدانی بیمه شدگان و کسانی که بیمه پرداخت می نمایند می توانندگروههای مختلفی باشند که عمده ترین آنها به شرح زیر است :
۱- بیمه شدگان تأمین اجتماعی
۲- بیمه شدگان کارکنان دولت
۳- بیمه شدگان نیروهای مسلح
۴- بیمه شدگان آینده ساز
باید توجه داشته باشید که هر گروه ازبیمه شدگان فوق الذکر حق بیمه خود را براساس نرخ_های متفاوتی پرداخت مینمایندو از مزایای مشابه ای استفاده خواهند نمود که این مجموعه بیشتر درارتباط با نرخ ها ومبانی محاسبه حق بیمه،بیمه شدگان تأمین اجتماعی بحث کرده است . چرا که این گروه سهم بیشتری را در جامع وبازار کار به خود اختصاص داده اندو کارکنان شرکت و موسسات تولیدی وخدماتی تحت پوشش این نوع بیمه می باشند . در ضمن تمامی بیمه شدگان به طور معمول از مستمری بازنشستگی و بیمه های درمانی بهره مند خواهندشد.
دفترچه بیمه چیست ؟
دفترچه بیمه ، دفترچه ای است که دراختیار بیمه شدگان قراردا وبیمه شدگان برای استفاده از مزایای درمانی از این دفترچه استفاده می کنند .بدین صورت که بیمه شده با ارائه دفترچه پزشکان ومراکزدرمانی که طرف قرار داد با سازمان بیمه کننده باشد هزینه کمتری را پرداخت خواهدنمود . وسازمان بیمه کننده مابه التفاوت هزینه های درمانی را به پزشک یسا مرکز درمانی پرداخت نخواهد نمود .اشاره شد که وجوهی که بابت بیمه اجتماعی کارفرما و ۳% سهم دولت محاسبه می شودو به عنوان بیمه به حساب تأمین اجتماعی واریزمی شود . و این به منظور استفاده از مزایای این قانون همچون درمان ومستمری_های می باشد وقبلا گفتیم ۲۰ % سهم کارفرما ، یکی از هزینه های کارفرما ست اما باید بدانید .قانون حمایت اجتماعی دیگری نیز از کارگران به نام بیمه کاری به عمل آورده به این شکل که کسانی که تحت پوشش تأمین اجتماعی هستند، کارفرما در زمان تهیه لیست حقوق دستمزد ۳۰ % از جمع حقوق ودستمزد آنها را به عنوان بیمه کاری محاسبه و به حساب صندوق بیمه کاری واریز نمایدتا در زمان بیکاری کارگران تحت شرایط خاصی از این محل حقوق دریافت کنند درادامه در این مورد بحث خواهیم کرد توجه دارید که ۳۰ % نیز یک هزینه برای کارفرما می_باشددر نتیجه کارفرما ۲۳ % حقوق دستمزد را به عنو ان هزینه متحمل می شود با توجه به اینکه ۲۰ % را بابت اجتماعی کارگران خود و ۳% را بابت بیمه بیکاری که اگر بخواهیم به صورت خلاصه هزینه کارفرما را بایت بیمه پرسنل نشان دهیم به جمع هزینه محتمل شده کار فرما بابت بیمه اجتماعی و بیمه کارگردر واقع پرداخت کننده ، و میزان بالغی که به حساب سازمان تا مین اجتماعی بابت بیمه تأمین اجتماعی و بیمه بیکاری کارگران واریز می شود

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۰۶ دی ۱۳۹۴ ساعت ۶:۰۸ ق.ظ

دیدگاه


5 × = چهل پنج