ماجرای خونین نارداران

ماجرای خونین نارداران

قسمت اول
مصطفی قلیزاده علیار
گروه اجتماعی: پنجشنبه شب روز ۵ آذر ماه ۹۴ برابر با ۱۴ صفر ۱۴۳۷ و ۲۷ نوامبر ۲۰۱۵، نیروهای نظامی حکومت آذربایجان در باکو، متشکل از نیروهای پلیس، وزارت کشور، وزارت امنیت ملی و دادستانی کل، به بهانه دستگیری اعضای تشکیلات »اتحاد مسلمانان« به رهبری »طالع باقراف« روحانی مخالف دولت که چند ماه پیش، از زندان آزاد شده بود، به یک مراسم عزاداری حسینی در منزل یکی از اهالی شهرک نارداران به نام ابوالفضل بنیاداف یورش برده، طالع باقراف و تعدادی دیگر را دستگیر کردند و به علت مقاومت عزاداران در دفاع از طالع و دیگر دستگیر شدگان در منزل، درگیری پیش آمد که نیروهای مسلح دولتی چهار نفر شیعه عزادار حسینی را با شلیک گلوله کشتند! در این حادثه خونین ۱۶ نفر هم زخمی شدند. البته در این حمله مسلحانه به عزاداران حسینی نارداران دو پلیس هم کشته شدند که گفته می_شود به دسیسه خود وزارت کشور، دادستانی و وزارت امنیت آذربایجان با هماهنگی رئیس دولت بوده است که مردم نارداران را به ایجاد اغتشاش، پناه دادن مخالفان دولت و درگیری با پلیس متهم کنند تا این اتهام محملی برای اعمال فشار بیشتر بر اهالی نارداران با قطع آب و برق و گاز باشد! این چنین هم کردند و به دنبال آن حادثه یکی دو ساعته، دو هفته تمام آب و برق و گاز را بستند و اهالی بی_گناه و مسلمان نارداران را در محاصره سخت اقتصادی و رفاهی قرار دادند.
بعد از ماجرا:بعد از حمله نظامی به عزاداران امام حسین (ع) در نارداران، اتفاق ناپسندی دیگری هم به دست پلیس آذربایجان رخ داد که نه تنها مردم شیعه آذربایجان بلکه همه جوامع شیعی و حتی مسلمانان جهان را آزرده خاطر ساخت و احساسات آنان را جریحه دار نمود؛ و آن اقدام زشت عبارت بود از جمع آوری پرچم_های عزاداری امام حسین (ع) که بر سر درب مسجد بزرگ نارداران نصب شده بود.
بعضی گزارشها حاکی است نام مبارک امام حسین (ع) را هم از دیوارهای منازل مردم نارداران پاک کردند. این عمل زشت که مصداق بارز توهین به شعائر دینی و مذهبی مردم مسلمان آذربایجان بود، با عکس العمل تند روحانیون و دینداران و شورای ریش سفیدان نارداران مواجه شد و به برپایی تجمع اعتراض آمیز در آن محل منجر گردید. روز دوشنبه ۹ آذر ماه، در پی مذاکرات انجام شده و موافقت نهادهای ذیربط با تحویل اجساد شهیدان مظلوم عزاداری حسینی؛ شورای ریش سفیدان نارداران اعلام کرد تجمع اعتراض آمیز پایان یافته است.
سومین اتفاق زشتی که بی شک به اشاره نهادهای دولتی افتاد این بود که برخی از رسانه_های وابسته به ممالک خارجی، سعی کردند با افسانه پردازی سیاسی، اذهان عمومی را مغشوش و دخالت ایران را عامل اصلی بروز این حادثه خونین، معرفی کنند که این اقدام بدترین شکل خیانت به ملت آذربایجان و توهین به شعور و غیرت دینی مردم غیرتمند نارداران انجام گرفت. گفتنی است نهادها، رسانه ها و تریبون های وابسته به دولت آذربایجان ادعا می کنند طالع باقراف و همفکران وی از عزاداری امام حسین(ع) برای تحقق اهداف سیاسی خود بر ضد دولت الهام علی یف سوء استفاده می کنند. در این راستا شیخ الاسلام الله شکور پاشازاده رئیس اداره مسلمانان قفقاز در گفتگو با خبرگزاری معروف »آپا« در باکو، با ادعای اینکه افرادی مانند طالع باقراف علیه دولت آذربایجان تلاش می کنند و از همه چیز در این راه بهره می جویند، کشتن و زخمی کردن عزاداران ناردارانی را تلویحاً توجیه کرد بی آنکه از کشتار عزاداران و اشتباه نیروهای دولتی را در این ماجرا انتقاد کند. برای دستگیری مخالفان دولت از جمله طالع باقراف راههای دیگری هم وجود داشت چه ضرورتی بود که هنگام عزاداری آن هم در یک منزل شخصی به سر وقت طالع باقراف بروند و طالعِ آن چهار نفر شیعه عزادار را با خون رقم بزنند؟
پس حمله به نارداران یک طراحی از پیش تعیین شده با هدف تهاجم به نارداران بوده و خود نیروها و تریبونهای دولتی از این شاهکار خونریزی با نام »عملیات« تعریف و تمجید کردند انگار که سر غیرت آمده اند و اراضی اشغالی آذربایجان را از اشغال ارامنه اشغالگر باز پس گرفته¬اند!
حقایقی آشکار:با تمام این قضایا، سه حقیقت در باب نارداران و حاکمیت آذربایجان مثل آفتاب روشن است:یک اهالی نارداران انسان هایی متدین و شیعه مُحِبّ اهل بیت (ع) و عامل به اعتقادات مذهبی خود هستند. این حقیقت ریشه در عمق تاریخ این دیار دارد و ربطی به ایران و توران ندارد. آنان به خاطر همین ریشه تاریخی شیعه بودنشان، بعد از انقلاب اسلامی وقتی از طریق رسانه¬های آن زمان، از ماهیت اسلامی و شیعی انقلاب اسلامی ایران و رهبری آن آگاه شدند، به زودی به آن گرایش پیدا کردند و حتی قبل از فروپاشی شوروی طرفدار انقلاب اسلامی بودند که مرحوم حاج علی اکرام علی یف (۱۹۴۰ – ۲۰۱۱) رهبر و لیدر این حرکت شیعی بود و در کتاب خاطرات خود همه چیز را در این رابطه گفته است (ر.ک: خاطرات حاج علی اکرام رهبر اسلام گرایان جمهوری آذربایجان، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، تهران ۱۳۸۵) آنان به خاطر اصالت تاریخی شیعه بودنشان، از انقلاب اسلامی طرفداری کردند نه اینکه بعد از انقلاب اسلامی و فروپاشی شوروی و تحت تأثیر جمهوری اسلامی ایران مثلاً شیعه شده باشند!
دو – اهالی نارداران بیش از دیگر مردمان آذربایجان به ارزشهای دینی و شیعی خود پایبندند و با فرهنگ برهنگی و غربی و فسق و فجور مخالفند. لذا با فرهنگ وارداتی فسادآمیز از دوران شوروی مخالف بوده اند و هنوز هم مخالف هستند و در غوغای گسترش فساد و فرهنگ غربی در ربع قرن گذشته و ترویج خودباختگی فرهنگی در این کشور شیعی، نارداران همچنان به اصالتهای تاریخی خود وفادار مانده و نمادی گویا از آذربایجان واقعی و تاریخی به شمار می رود؛ این هم به مذاق غرب زده های حاکمیتی در آذربایجان خوش نمی آید و نارداران را در مقابل اهداف نامشروع خود مانعی بزرگ می بینند و همواره با تعابیری توهین آمیز از این مردم دیندار و نجیب یاد می کنند.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۲۸ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۸:۲۲ ق.ظ

دیدگاه


− شش = 2