لزوم واگذاری پروژه‌های نیمه‌تمام آذربایجان‌غربی به بخش خصوصی

لزوم واگذاری پروژه‌های نیمه‌تمام آذربایجان‌غربی به بخش خصوصی

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: – یکی از چالش‌های مهم استان وجود پروژه‌های نیمه‌کاره و رها شده است که بسیاری از آنها به سبب عدم تزریق بودجه کافی طی سال‌های اخیر ناتمام مانده و خود به معضل بزرگی تبدیل شده‌اند.
برای انجام اقدامات عملی در اقتصاد باید بخش تولید رونق یابد و همچنین اتمام پروژه های نیمه تمام نیز در همین راستا از اقدامات اساسی می تواند باشد.
اینکه بخش تولید باید تقویت شود یک موضوع بدیهی است بنابراین باید از ظرفیت‌های تولید در بخش‌هایی مانند کشاورزی و صنایع تبدیلی بطور مطلوب استفاده شود. تامین نقدینگی مورد نیاز تولید و توجه به روان سازی و بهسازی در کارهای اقتصادی از لازمه‌های نیل به اهداف اقتصاد مقاومتی است.
کاهش هزینه‌ها در بخش تولید به صورت کارشناسی از لازمه‌های اقتصاد مقاومتی است و باید تدابیر و اقدامات اقتصادی بصورت هماهنگ انجام شود و در این رابطه مدیریت صحیح اعمال شود.
در صورت اجرای دقیق مصوبه ممنوعیت خرید کالاهای خارجی در دستگاه‌های دولتی، می‌توان بیان کرد اقدام عملی برای اقتصاد مقاومتی صورت گرفته است.
باید تدابیری اندیشیده شود که واردات کالاهایی که مشابه آنها در داخل تولید می‌شود کاهش یابد که این خود باعث افزایش تولید در صنایع استان خواهد شد.
این در حالی است که بالا بردن ظرفیت واحدهای تولیدی از اولویت‌های اقتصاد مقاومتی در استان آذربایجان غربی است و بسیاری از محصولات تولیدی استان توان رقابت با کالاهای خارجی را دارند که لازم است برای حمایت از تولید این محصولات، از واردات کالاهای مشابه جلوگیری شود.بخشی از واحدهای تولیدی استان با ظرفیت پایین کار می‌کنند که اولویت باید افزایش ظرفیت این واحدها و راه‌اندازی کامل خط تولید در آنها باشد.
در چنین شرایطی که واحدهای تولیدی با انبوه مشکلات مالی مواجه هستند، به نظر می رسد واگذاری پروژه‌های نیمه‌تمام استان به بخش غیردولتی و خصوصی باید در اولویت دستگاههای اجرایی استان قرار گیرد.
با توجه به وضعیت اعتبارات دولتی، از سوی دولت باید از توان بخش غیردولتی، شهرداری‌ها، بخش تعاون و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام استفاده کرد.
تعداد پروژه‌های نیمه‌تمام استان بیش از ۲ هزار پروژه و ارزش آنها بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد تومان است و در اولویت نخست، باید پروژه های توجیه‌دار برای واگذاری به بخش غیردولتی آماده شوند و روند واگذاری این پروژه‌ها به میزان اقبال بخش غیردولتی بستگی دارد.
این در حالی است که از چالش‌های مهم در هر استان وجود پروژه‌های نیمه‌کاره و رها شده است که بسیاری از آنها به سبب عدم تزریق بودجه کافی طی سال‌های اخیر ناتمام مانده و خود به معضل بزرگی تبدیل شده‌اند.
یکی از اقدامات مهم در حوزه مباحث مدیریتی رسیدگی به پروژه‌های نیمه‌تمام در حوزه‌های مختلف عمرانی و رساندن آنها به مرحله بهره‌برداری است چرا که وجود این پروژه_های عمرانی به نوعی در برهم زدن چهره شهر و مبلمان شهری و همچنین خدماتی که باید به مردم ارائه شود؛ نیز تأثیرگذار است.
پروژه های نیمه تمام در آذربایجان غربی موضوعی است که در طول سالهای گذشته بارها مورد انتقاد مردم قرار گرفته و کار به جایی رسیده که این موضوع به یکی از دغدغه های جدی رسانه ها و مطبوعات محلی استان تبدیل شده است.
آذربایجان غربی بیش از ۲ هزار پروژه نیمه‌تمام شامل پروژه‌های استانی و مصوبات سفر دارد که به اتمام رساندن این پروژه‌ها عزم راسخ مسئولان استان را می‌طلبد ولی این استان غالبا به دلایلی از تخصیص بودجه های طرح ها و پروژه های نیمه تمام محروم می شود.
نیم نگاهی به طرح ها و پروژه های استان نشان می دهد که لزوم بازنگری در تخصیص اعتبارات و بهره مندی از اعتبارات ملی در خیلی از این طرح ها نیاز فوری استان است.
همین طرح نجات دریاچه ارومیه که با مسایل زیست محیطی و سایر جانبه های اجتماعی معضلی برای حاکمیت می تواند محسوب شود، کاری از پیش نبرده است. یا همین طرح راه آهن میاندواب، مهاباد و ارومیه که می توان از آن به عنوان نمادی از علل توسعه نیافتگی آذربایجان غربی نام برد.
یکی از مشکلاتی که در برخی دستگاه‌های اجرایی وجود دارد، تکیه بر اعتبارات استانی و عدم تلاش برای جذب اعتبارات ملی است که همین موضوع باعث می‌شود تا اعتبارات استانی پاسخگوی نیاز پروژه‌ها نباشد و نتوانند گام‌های بلندی را در راستای توسعه و پیشرفت استان بردارند.
این در حالی است که آذربایجان غربی به لحاظ ظرفیت ها، قابلیت ها و زمینه های سرمایه گذاری از نظر تعداد و ارزش اعتباری پروژه ها، موقعیت مناسبی در بحث پروژه های مهر ماندگار ندارد حتی برخی از این پروژه ها که قرار بود تا پایان دولت دهم افتتاح شوند، هنوز به اتمام نرسیدند.
آمارها نشان می دهد که از میان این طرح ها پروژه راه آهن مراغه – ارومیه جزو مهمترین آنها است که قطعه نخست آن مورد بهره برداری قرار گرفته است و این طرح مهم و زیربنایی هم اکنون به طور متوسط از ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است و پیش بینی می شود تا سال آینده بطور کامل مورد بهره برداری قرار گیرد.از سوی دیگر، جذب اعتبارات و منابع مختلف استانی برای رونق تولیدات داخلی و توسعه صنعتی استان آذربایجان غربی ضروری است و این در حالی است که انجام پروژه‌های عمرانی آذربایجان غربی با کمبود اعتبار مواجه است.این در شرایطی است که سال گذشته به دلیل تشدید تحریم های غرب علیه جمهوری اسلامی و فشارهای سیاسی در پرونده هسته ای ، یکی از سال‌های سخت کشور از نظر مالی بود و میزان تحقق اعتبارات بسیار کمتر از اعتبارات مصوب بود و همین موضوع باعث شد تا مشکلاتی برای دستگاه‌های اجرایی ایجاد شده و نتوانند طبق برنامه‌های خود به پیش بروند.این در شرایطی است که وضعیت پروژه های نیمه تمام در شهرستانهای مختلف آذربایجان غربی روایتی است که از این استان به عنوان دیار پروژه های نیمه تمام ساخته است، پروژه هایی که برخی از آنها با گذشت بیش از دو دهه هنوز طعم بهره برداری را نچشیده اند.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۵:۰۲ ق.ظ

دیدگاه


3 × شش =