لزوم همگرایی مدیران استانی همسو با تحول و توسعه گردشگری

لزوم همگرایی مدیران استانی همسو با تحول  و توسعه گردشگری

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: سرمایه‌گذاران باید به راحتی و با برخورداری از تسهیلات و حمایت‌های ویژه در بخش گردشگری آذربایجان غربی سرمایه‌گذاری کرده و از مزایای آن بهره‌مند ‌شوند.همگرایی مجموعه مدیران استانی و شهری برای نیل به اهداف تعریف شده برای توسعه گردشگری استان یک ضرورت است
انتقال ارزش‌های فرهنگی و تاریخی در بحث گردشگری بسیار مهم است و تعامل ارزش‌های فرهنگی و توسعه گردشگری می‌تواند ارزش افزوده و کار آفرینی را به دنبال داشته باشد.
اصل آموزش عمومی و تخصصی در توسعه گردشگری در دنیای امروز دارای اهمیت فراوانی است و همگرایی مجموعه استانی و شهری برای نیل به اهداف تعریف شده برای توسعه گردشگری استان یک ضرورت است.
باید نگاه استانی برای توسعه گردشگری وجود داشته باشد و در حوزه معرفی ظرفیت‌ها باید فرا ملی کار شود و برای بهره‌مندی حداکثری از ظرفیت‌های شهر نمونه گردشگری برای شهر فرهنگی ارومیه باید نگاه وسیع‌تری نسبت به اهمیت و مزایای توسعه گردشگری در سطح جامعه ایجاد شود.
این در حالی است که حوزه گردشگری سرمایه‌گذاری مطمئن و قابل برگشت است و آن زمینه‌ساز رونق اقتصادی استان است. در خصوص برنامه‌های گردشگری، سهم بخش‌ نرم‌افزاری، بیشتر از تلاش‌های سخت‌افزاری است. ماموریت‌های سخت‌افزاری نیز نیازمند تقسیم و اولویت‌بندی وظایف است.
باید برنامه‌ریزی ها و موج‌آفرینی ها برای تحقق جایگاه استان آذربایجان غربی و شهر ارومیه در حوزه گردشگری باشد و گردشگری حوزه‌ای است که سرمایه‌گذاری در آن کاملاً قابل‌برگشت بوده و می‌تواند مولد رونق اقتصادی و کارآفرینی باشد.
از سوی دیگر؛ خطوط هوایی عمده انتخاب گردشگران برای سفرهای طولانی است و به همین منظور، توسعه و تجهیز فرودگاه ارومیه و همچنین ارتقای سطح خدمات، از نخستین دقیقه ورود گردشگران خارجی تا حضور در مراکز اقامتی باید مد نظر قرار گیرد.
باید از ظرفیت رسانه‌ها و شبکه‌های بین‌المللی برای معرفی جاذبه‌های استان و شهر ارومیه به خوبی بهره گرفت و حضور در نمایشگاههای بین المللی بسیار حائز اهمیت است.توسعه گردشگری در گرو جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی است و نیاز مهم فعالیت‌های سرمایه‌گذاری، روان‌سازی ساز و کارهای اداری است. اول باید اهلیت سرمایه‌گذران به دقت مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد و در وهله دوم پس از اطمینان از این اهلیت، باید از سرمایه‌گذاری که وارد کار شده، حمایت شود.
پروژه‌های پرشتاب عمرانی شهر ارومیه نیز در این میان بسیار مهم است و دستاوردهای عمرانی که شهرداری ارومیه در سال های گذشته، در شهر ایجاد کرده، مرهون تاثیرگذاری سرمایه‌گذارانی است که اهلیت‌‌شان، مورد بررسی قرار گرفته و در ادامه نیز، مورد حمایت قرار گرفته است. در هر دو حوزه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، باید با ارایه تسهیلات لازم، زمینه مشارکت‌های شهروندی را فراهم کرد و این موضوع باید ساز و کار متمرکزی داشته باشد، به عنوان مثال، احداث یک هتل سه‌ستاره، به طور متوسط دو سال طول می‌کشد، بنابراین فرآیند جذب مشارکت سرمایه‌گذارانی که قصد احداث مراکز اقامتی را دارند، باید در کوتاه‌ترین زمان و روان‌ترین وضعیت ممکن، روی دهد.استعلام‌های زمان‌بر و سخت‌گیری‌های بی‌مورد، باعث دلزدگی علاقمندان مشارکت و در نتیجه، عقب‌ماندن برنامه‌های گردشگری خواهد شد. برگزاری نمایشگاه بین‌المللی وابسته با صنعت گردشگری با محوریت نقش شهرهای اسلامی در توسعه گردشگری و همچنین برگزاری همایش علمی مرتبط با این موضوع ، برگزاری جشنواره‌های فرهنگی با محوریت گردشگری و اعتلای فرهنگ گردشگر پذیری و افزایش داد و ستدهای خرد مرتبط با صنعت گردشگری، راه اندازی تاکسی های ویژه گردشگری به طوری که این امتیاز به راهنمایان گردشگری که مسلط به زبان انگلیسی هستند؛ باید اعطا شود و در اعطای امتیاز تاکسی و تسهیلات ویژه برای خرید تاکسی لوکس توسط این راهنمایان گردشگری فراهم شود.
مبادی ورودی شهرها به عنوان اولین معرف فرهنگ یک شهر هستند از این رو این مبادی ورودی باید بر اساس فرهنگ و تاریخ شهر ارومیه بهسازی شوند.
این در حالی است که شرایط کنونی اقتصادی و رکود در بخش های مختلف صنعت در استان آذربایجان غربی و تعطیلی برخی از واحدهای تولیدی ایجاب می کند تا مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان در راستای سیاست‌ها و برنامه‌های توسعه استان از نزدیک شاهد فعالیت‌های از طرح‌های بزرگ سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری و توریستی شهرستان های مختلف قرار گیرد.در راستای بازدیدهای دوره‌ای این مرکز از فعالیت‌ها و نحوه پیشرفت فیزیکی پروژه‌های سرمایه‌گذاری شده در مناطق مختلف استان، باید تدبیری اندیشیده شود تا اعضا و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی استان در این مرکز در سال ۹۴ از نزدیک از طرح های بزرگ سرمایه‌گذاری شده در بخش گردشگری و توریسم در شهرستان های مختلف نیر بازدید کرده و با مسائل و برخی موانع پیشرفت کار در جریان امر قرار گیرند.
ضروری به نظر می رسد تا در راستای حل موانع موجود طرح های بزرگ سرمایه گذاری در حوزه گردشگری استان با کمک سایر دستگاههای اجرایی مسئول راه توسعه را برای استان با سرعت هموار ساخته و گامی مؤثر برداشته شود.
این در حالی است که اقتصاد آذربایجان‌غربی همیشه به عنوان یک اقتصاد مبتنی بر کشاورزی مطرح بوده است و این در حالی است که وضعیت خشکسالی در سال های اخیر و همچنین پدیده نا مبارک خشک شدن دریاچه ارومیه باعث شده تا کم آبی و از بین رفتن سفره_های زیر زمینی آب کشاورزان منطقه را با مشکلات عدیده ای مواجه کند.
با شرایط پیش آمده و با نیم نگاهی به وضعیت استان ها و کشورهای همجوار آذربایجان غربی به نظر می رسد که باید به فکر یک اقتصاد جایگزین، مطمئن ، با بازگشت سرمایه بالا و با داشتن امنیت سرمایه گذاری بود و در این میان گردشگری از مهمترین حوزه های اقتصادی جایگزین و مطمئن می تواند باشد.
این در حالی است که کارشناسان اقتصادی بر این باورند که تا کنون هیچ مطالعه علمی و دقیقی در رابطه با اینکه مزیت سرمایه‌گذاری در آذربایجان غربی مربوط به کشاورزی باشد، نشده ‌است و هنوز در خصوص جایگزین این صنعت نیز کسی نیندیشیده است.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۲ دی ۱۳۹۴ ساعت ۷:۰۰ ق.ظ

دیدگاه


+ 1 = پنج