لزوم همکاری‌های اقتصادی مشترک دانشگاه ارومیه و منطقه آزاد ماکو

لزوم همکاری‌های اقتصادی مشترک دانشگاه ارومیه  و منطقه آزاد ماکو

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی : منطقه آزاد ماکو فرصت بسیار مغتنمی از لحاظ اقتصادی، صنعتی و توسعه‌ای برای شمال‌غرب کشور به شمار می‌رود و با همکاری‌های دو جانبه با دانشگاه ارومیه از جمله تامین منابع و امکانات توسط منطقه آزاد و تولید علم و فناوری از سوی دانشگاه می‌توان عملکردهای همدیگر را تکمیل کرد.
دانشگاه ارومیه ظرفیت‌های زیادی در عرصه‌های مختلف پژوهشی و تولید علم و فناوری دارد و این آمادگی را باید داشته باشد که این ظرفیت‌ها را برای رشد و شکوفایی کشور و منطقه به کار گیرد.منطقه آزاد تجاری – صنعتی ماکو نیز فرصت بسیار مغتنمی از لحاظ اقتصادی، صنعتی و توسعه‌ای برای شمال‌غرب کشور به شمار می‌رود و با همکاری‌های دو جانبه از جمله تامین منابع و امکانات توسط منطقه آزاد و تولید علم و فناوری از سوی دانشگاه می‌توان عملکردهای همدیگر را تکمیل کرد.بین‌المللی کردن دانشگاه، جذب تعداد بیشتر دانشجویان خارجی، توسعه مراکز رشد، علم و فناوری، تحصیلات تکمیلی و ارتقای کیفی تولیدات علمی از جمله برنامه‌های راهبردی و سیاست‌های راهبردی دانشگاه ارومیه است که منطقه آزاد تجاری – صنعتی ماکو محل مناسبی برای برخی از این فعالیت‌هاست.دانشگاه ارومیه از جمله افتخارات این منطقه و کشور است که باید ضمن فراهم کردن شرایط مساعد برای همکاری‌های مشترک، از ظرفیت‌های آن به نحو شایسته برای رشد و آبادانی این مناطق استفاده کرد.این در حالی است که حضور دانشگاهیان موجب پیشرفت منطقه آزاد ماکو در زمینه‌های مختلف خواهد شد و با اولویت‌بندی و برنامه‌ریزی درست و به کمک دانشگاهیان می‌توان کارهای بزرگی برای شکوفایی این سرزمین انجام داد که در این راستا نیز باید در حد توان امکانات مناسب در اختیار جامعه دانشگاهی قرار گیرد.باید آمادگی تامین زمین و زیرساخت‌های لازم برای دانشگاه ارومیه در خصوص ساخت و تجهیز مراکز آموزشی و پژوهشی بوجود آید و در این ارتباط نیز هیچ‌گونه محدودیتی نباید اعمال شود.این در شرایطی است که شکوفایی اقتصادی منطقه آذربایجان غربی در گرو همکاری و هماهنگی مراکز علمی و مناطق آزاد تجاری است و ایجاد و تشکیل مناطق آزاد تجاری صنعتی به منظور فراهم کردن امکانات دستیابی به توسعه ملی و راهیابی به بازارهای جهانی از طریق بهره گیری از مزیت های نسبی این مناطق، شیوه ای است که بسیاری از کشورهای جهان بدان اقدام نموده اند. منطقه آزاد ماکو به عنوان هفتمین منطقه آزاد تجاری صنعتی کشور با برخورداری از ظرفیت های اقتصادی قابل توجه و امکانات زیربنایی مناسب و حاکمیت مجموعه ای از قوانین و مقررات ویژه حمایتی، فرصت های قابل توجهی را پیش روی سرمایه گذاران داخلی و خارجی فراهم نموده است. بی شک در ابعاد اقتصادی، دستیابی به چنین جایگاهی در سطح بین الملل و پیشی گرفتن از کشورهای منطقه نیازمند همکاری و همیاری تمام ارکان اقتصادی و علمی کشور و بر عهده گرفتن سهم مشخصی در تحقق اهداف مذکور، توسط آنها است. منطقه آزاد تجاری ماکو در نزدیکی مرز بازرگان بعنوان فعالترین مرز مشترک بین ایران و ترکیه است و فعالیت این منطقه مبادلات بازرگانی بین دو کشور را متحول می کند.
هم جواری با کشورهای آذربایجان و ترکیه و نزدیکی به ارمنستان، گرجستان، روسیه و اوکراین از جهات متفاوت ارزشمند است و موجب فرصت های اقتصادی، تجاری و سیاسی برای منطقه می شود. از طرف دیگر سرمایه گذاران در منطقه آزاد ماکو می توانند به بازار ۱۵۰ میلیونی کشورهای آسیای میانه و فدراسیون روسیه دسترسی داشته باشند. بالاخص فعالان اقتصادی در حوزه صنعت می توانند از این پتانسیل منطقه به نحو احسن استفاده نمایند.
جاذبه‌های طبیعی، تاریخی آذربایجان‌غربی و همجواری با ۳ کشور خارجی توانایی استان را برای توسعه گردشگری صد چندان می‌کند. این استان بدلیل هم مرزی با کشورهای ارمنستان، آذربایجان، ترکیه و عراق موقعیت بسیار فوق العاده در منطقه دارد. ترانزیت کالا ، جذب توریسم و توسعه مبادلات اقتصادی می تواند آذربایجان غربی را به یک منطقه استراتژیک تبدیل کند.
این در حالی است که موضوع با اهمیت گردشگری در منطقه آزاد ماکو نیز هر از چند گاهی از سوی کارشناسان اقتصادی به عنوان راهبرد توسعه استان در وضعیت نامناسب اقتصادی منطقه و کشور مطرح می شود که باید نگاهی تخصصی به این مقوله داشت. حوزه گردشگری در منطقه آزاد ماکو با وجود استعدادهای تاریخی و طبیعی متعدد فرصتی ارزشمند برای جذب توریسم و سرمایه های خارجی در استان آذربایجان غربی و شمالغرب کشور محسوب می شود و اگرچه حرکت های امروز امیدآفرین است ولی باید در استان آذربایجان غربی در دولت تدبیر و امید تحولات بزرگی در منطقه آزاد ماکو صورت بگیرد.این در شرایطی است که کارشناسان بر لزوم گسترش انواع مراکز خدماتی و تفریحی در منطقه آزاد ماکو تاکید می کنند و معتقدند که تامین آرامش روحی و تفریحات سالم برای سرمایه گذاران از ضروریات جذب سرمایه های خارجی در شمالغرب کشور است.
تکریم و فراهم نمودن نیازهای سرمایه گذاران برای جذب سرمایه های بیشتر لازم است و باید زمینه انتقال مزیت های منطقه آزاد ماکو توسط افراد فعال در حوزه های مختلف اقتصادی فراهم شود و در این راستا سرمایه گذاران منطقه آزاد ماکو بهترین سفیر برای جذب سرمایه گذاران از سراسر دنیا می باشند.این در حالی است که زمان بالای صدور پروانه، فقدان حضور بانک های خصوصی، عدم اختصاص تسهیلات از صندوق توسعه ملی برای طرح های گردشگری و تکمیل نبودن زیرساخت های بخش توریسم در منطقه آزاد ماکو مشکلات عمده سرمایه گذاران بخش توریسم منطقه آزاد ارس به شمار می آیند.
کارشناسان اقتصادی بر این باورند که طرح های احداث هتل، کمپ ویلایی، تالار و پذیرایی، مجموعه های تفریحی و مجموعه های چندکاربری با سرمایه گذاری بخش خصوصی در منطقه آزاد ماکو برای توسعه هر چه بیشتر این منطقه می تواند بسیار راهگشا باشد.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۵:۰۵ ق.ظ

دیدگاه


− 7 = دو