لزوم مشارکت دامداران در طرح تنفس بهاری مراتع

لزوم مشارکت دامداران در طرح تنفس بهاری مراتع

گروه گزارش: طرح ممنوعیت چرا در فصل رویش چراگاه ها با عنوان ‘ تنفس بهاری’ از مهمترین راهکارها در کم شدن خطر تُنُکی مراتع به شمار می رود و اجرای اصولی آن نیازمند مشارکت دامداران و خودداری بهره برداران از کوچ زودهنگام به مراتع ییلاقی است.
گذشته از ۱۰۱ هزار هکتار جنگل موجود در این استان، افزون بر ۲ میلیون و ۶۶۸ هزار هکتار مرتع در آذربایجان غربی وجود دارد که شامل مراتع قشلاقی، ییلاقی و میان بند است. با وجود این میزان مرتع قابل توجه که بدون احتساب مساحت دریاچه ارومیه، ۷۲ درصد کل مساحت آذربایجان غربی را شامل می شود، مراتع غنی و با تراکم بالا در این استان سهم کمی را به خود اختصاص داده و تنها ۲۰ درصد کل مراتع استان شامل حدود ۵۵۰ هزار هکتار مراتع خوب و قابل قبول است.
از کل مراتع استان حدود ۴۰ درصد را مراتع متوسط و ۴۰ درصد را مراتع فقیر و به اصطلاح ‘تُنُک’ به خود اختصاص می دهد و ممنوعیت چرای دام در فصل بهار، امری مثبت و قابل توجه به شمار می رود که می تواند در ایجاد فضای تنفس برای مراتع مفید باشد. به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی چرای دام ها در چراگاه های منابع طبیعی و مراتع استان تا پایان فصل بهار امسال ممنوع شده است و با متخلفان نیز برخورد می شود. میرصمد سید موسوی افزود: این ممنوعیت تا آخر خردادماه ادامه دارد و در این مدت از انجام هرگونه تعلیف دام در چراگاه های استان جلوگیری می شود. وی اضافه کرد: دامداران و بهره برداران عرصه های منابع طبیعی از کوچ زودهنگام به مراتع ییلاقی پیش از آمادگی مراتع و پیش از موعد مقرر در پروانه های مرتعداری خودداری کنند تا زمینه رشد مناسب مراتع فراهم شود. وی اظهار کرد: مدیریت صحیح چرا همراه با عملیات اصلاح و احیا می تواند نقش اساسی در جهت بهره برداری پایدار و حفظ آب و خاک داشته باشد و در این راستا همراهی بهره برداران و صاحبان دام بسیار موثر و اساسی است. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی ادامه داد: دام زیاد، چرای مفرط و غیراصولی از قبیل چرای زودرس بهاری و رعایت نکردن ظرفیت و زمان ورود دام به مرتع به ویژه در خشکسالی ها مهمترین عامل تخریب مراتع به شمار می رود. وی اظهار کرد: دام موجود در آذربایجان غربی تقریبا سه و نیم برابر ظرفیت مراتع است و به همین منظور رعایت موارد قانونی و اصول بهره برداری از مراتع به شدت باید در عرصه های ملی انجام شود تا همه دامداران از مراتع به نحوی شایسته و ضابطه مند بهره مند شوند. فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی نیز گفت: این یگان با تمام توان با چرای زودرس دام در نقاط مختلف برخورد می کند. سرهنگ یوسفعلی ابراهیم پور افزود: امسال به دلیل کاهش نزولات آسمانی به ویژه برف، چرای دام های روستایی در مراتع بیشتر از سال های گذشته بود که این امر می تواند برای عرصه های مرتعی مشکل آفرین باشد. وی اظهار کرد: با رصد مراتع آذربایجان غربی در اواخر زمستان امسال جلوگیری از حضور دام در آنها مورد توجه قرار گرفت و به تعدادی از صاحبان احشام نیز اخطاریه و تذکر صادر شد. فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی ادامه داد: روند نظارتی بر مراتع استان در فصل بهار ادامه دارد و با متخلفان برخورد قانونی صورت می گیرد. سرهنگ ابراهیم پور بیان کرد: مردم و شهروندان نیز می توانند از طریق تلفن امداد جنگل و مرتع ۱۵۰۴ که به صورت رایگان در دسترس عموم مردم قرار دارد، گزارش های مردمی خود مبنی بر هرگونه تصرف، آتش سوزی، تخریب و قطع درختان را ارائه کنند. مدیرکل جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز گفت: دام موجود در استان مازاد بر ظرفیت مراتع است و این یک هشدار برای از بین رفتن مراتع به شمار می رود. اسمعیل کریم زاده افزود: هم اکنون سه میلیون راس دام در استان وجود دارد و میزان دام مازاد ۲ برابر مراتع استان برآورد می شود که چرای بی رویه این دام ها موجب آسیب جدی در مراتع شده است. وی با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد از دامداری هاو دامپروری های آذربایجان غربی سنتی است، اضافه کرد: مرتع داران و دامداران باید زمینه حفاظت و صیانت از مراتع طبیعی را فراهم کنند.
وی با تاکید بر اینکه همه با هم برای حفظ منابع طبیعی مسئول هستیم، گفت: حفاظت، احیا، توسعه و بهره برداری از منابع طبیعی ملی باید سیاست های پیش رو برای حراست از منابع طبیعی باشد. انتظار می رود که دامداران با استفاده از روش های جایگزین از جمله استفاده از علوفه تهیه شده، از ورود دام به مراتع جلوگیری کنند تا زمینه بهبود وضعیت منابع طبیعی استان فراهم شود زیرا نفع آن نیز برای همه مردم متصور خواهد بود. وجود مراتع مناسب باعث شده است تا جمعیت دامی آذربایجان غربی نیز از تنوع خوبی برخوردار شود و به دلیل قرار گرفتن بیشتر مراتع در نوار مرزی بین ایران و ترکیه، بیشترین جمعیت دامی استان نیز در این ناحیه و به ویژه در شهرستان های ارومیه، خوی، مهاباد و سلماس تمرکز یافته است. به گزارش آرازآذربایجان به نقل از ایرنا، بر اساس آمار سال ۱۳۹۵ در استان آذربایجانغربی نزدیک به ۳٫۴ میلیون راس گوسفند و بره، بیش از ۴۷۴ هزار راس گاو و بیش از ۸۳ هزار راس گاومیش وجود داشته است. شهرستان خوی دارای بیشتری تعداد رأس گوسفند و بره و شهرستان ارومیه دارای بیشترین تعداد رأس گاو و گاومیش در سطح استان می باشد.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۹ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۱۰ ب.ظ

دیدگاه


+ سه = 8