لزوم ساماندهی جایگاه های عرضه میوه شب عید در آذربایجان غربی

لزوم ساماندهی جایگاه های عرضه میوه شب عید در  آذربایجان غربی

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: موضوع ساماندهی جایگاه های ویژه برای عرضه میوه شب عید در استان آذربایجان غربی بسیار ضروری است و باید تدبیری اندیشیده شود تا توزیع در سراسر شهرستان ها ، دهستان ها و بخش های استان دهه آخر اسفند آغاز شود.
ضرورت توجه جدی به تولید محصولات باغی باارزش افزوده بالا در استان آذربایجان غربی بر کسی پوشیده نیست و در شرایط کنونی رکود اقتصادی باید به سمت تولید محصولات کشاورزی سود ده حرکت کرد و با هدف رونق اشتغال و افزایش تولید ثروت در منطقه همه تلاش خود را باید به کار گرفت.
در آستانه سال نو باز هم دغدغه تهیه میوه برای شب عید نقل محافل شده است اما به نظر می‌رسد مسئولان و متولیان تنظیم بازار در حال یافتن راهکارهای مناسب برای کاهش این دغدغه هستند. روزهای پایانی سال همواره مشکلات اقتصادی مردم برای امرار معاش را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و در این میان تهیه میوه برای پذیرایی در دید و بازدیدهای عید باستانی نوروز از مشکلات جدی است. البته دو میوه سیب درختی و پرتقال در طرح تنظیم بازار استان ارائه می‌شود و برای رفاه حال مردم و مصرف‌کنندگان و ثابت نگه داشتن قیمت میوه شب عید، ۳ هزار تن پرتقال از استان مازندران خریداری شده است.
به گفته مسئولان امر , بخشی از اعتبار خرید پرتقال از استان مازندران از سوی سازمان تعاون روستایی ایران پرداخت و بخش دیگر نیز به‌صورت تهاتر با سیب درختی آذربایجان غربی تأمین می‌شود. این در حالی است که ۸ هزار تن از سیب درختی استان که اغلب در شهرستان ارومیه تولید شده، خریداری شده و آماده عرضه به بازارهای هدف در سایر استان‌هاست.حدود ۲۰۰ میلیارد ریال برای خرید سیب درختی باغداران استان در سال جاری هزینه شده است و سیب درختی لازم برای طرح تنظیم بازار آذربایجان غربی از تولید داخلی استان تأمین می‌شود. البته این محصولات براساس سیاستگذاری‌های کمیته راهبردی استان و با پایین‌ترین قیمت وارد بازار خواهند شد.این در شرایطی است که بیش از ۲۰۰ هزار تن سیب درختی در سردخانه‌ها تنظیم بازار میوه در ایام پایانی سال ذخیره شده است و مشکلی برای ارائه سیب درختی درجه یک به بازار مصرف داخلی وجود ندارد و ۸ هزار تن سیب درختی درجه یک که اغلب در ارومیه تولید شده، از سوی مباشران سایر استان‌های کشور در حال بارگیری و ارسال است.به گفته مسئولان امر, ۲۲ هزار تن سیب درختی برای تنظیم بازار عید در کشور خریداری شده است و از این میزان باید ۶ هزار تن از سیب تولیدی آذربایجان غربی خریداری شود اما متأسفانه یک ماه پیش خرید متوقف شد.
این در شرایطی است که توقف خرید سیب استان به دلیل مشکلات ناشی از صادر نشدن این محصول به اقلیم کردستان است و بروز مشکل در صادرات بهانه‌ای شد تا خرید متوقف و به دلایل نامعلوم، سهم تأمین سیب استان بین سایر استان‌های تولید‌کننده تقسیم شود.از سوی دیگر, هنوز مشخص نشده طرح تنظیم بازار حمایت از مصرف‌کننده است یا تولید‌کننده است و متأسفانه با وجود ارائه سیب با کیفیت از سوی باغداران، دولت تاکنون به تعهد خود مبنی بر پرداخت ۵۰‌درصدی پول خرید سیب‌های تنظیم بازار عید عمل نکرده است و امیدواریم هرچه سریع‌تر به این مورد رسیدگی کنند.باغداران برای انجام امور خود در سال‌های آینده نیاز به پول حاصل از فروش محصولات دارند و از سوی دیگر نیز عملی نشدن به موقع تعهد دولت سبب بی‌رغبتی باغداران برای فروش محصولات به دولت در سال‌های آینده خواهد شد.وزارت جهاد کشاورزی در تنظیم بازار قیمت میوه آن هم در روزهای پایانی سال وارد شده تا بتواند نیاز مردم را در مرکبات و همچنین میوه های پر تقاضا تامین کرده و به مشتریان پاسخ مثبت داده شود.
این در حالی است که موضوع ساماندهی جایگاه های ویژه برای عرضه میوه شب عید در استان آذربایجان غربی بسیار ضروری است و باید تدبیری اندیشیده شود تا توزیع در سراسر شهرستان ها ، دهستان ها و بخش های استان دهه آخر اسفند آغاز شود.
تمام اعضای کمیته تنظیم بازار از ابتدا تا انتهای عرضه بر روند توزیع باید نظارت دقیق و منظم داشته و تلاش خود را برای آسایش و آرامش خاطر مصرف کنندگان بکار گیرند تا مردم دغدغه خاطری در تهیه میوه شب عید نداشته باشند.
این در حالی است که به گفته معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی طرح نظارت بر بازار عید نوروز از ۱۵ اسفند ماه در آذربایجان غربی آغاز می شود و طرح نظارت بر بازار عید نوروز از ۱۵ اسفند ماه در استان آغاز می شود و تا ۱۵ فروردین ۹۴ ادامه خواهد داشت.
انجام مراحل مقدماتی این طرح در استان کمی زودتر نیز آغاز شده است و هماهنگی با سایر اداره ها و سازمان ها و همچنین ساماندهی اکیپ های بازرسی مشترک از این اقدامات است.
افزایش تقاضای عمومی برای بسیاری از کالاها و خدمات در روزهای پایانی سال نیز وجود دارد و طرح نظارتی ویژه نوروز با هدف نظارت بر وضعیت بازار این کالاها و خدمات، ایجاد زمینه مناسب برای تامین مایحتاج عمومی و جلوگیری از تخلفات احتمالی و رسیدگی سریع به شکایات اجرا می شود.نظارت در بازار در دو عرصه کالا و خدمات انجام می شود و بخش کالا شامل لباس، کیف و کفش، اقلام خوراکی، میوه و تره بار، لبنیات و سایر مایحتاج مردم است و در بخش خدمات نیز بازرسی شرکت های مسافربری هوایی و زمینی، اماکن تفریحی و فرهنگی، واحدهای اقامتی ، رستوران های داخل شهر و بین شهری انجام می شود.
همچنین نظارت ویژه ای بر تامین، توزیع و قیمت میوه و مرکبات خواهد شد و باید نظارت بر نمایشگاه های بهاره ادامه داشته باشد و کشیک نظارت بر بازار در روزهای تعطیل فعال خواهد بود و در هر شهرستان در روزهای تعطیل حداقل دو گروه و در ارومیه حداقل ۵ گروه مشغول فعالیت خواهند بود.نظارت از ساعت ۸ صبح تا عصر انجام خواهد شد و علاوه بر نظارت گروه های بازرسی، به شکایت های حضوری و یا شکایت های اعلام شده به سامانه ۱۲۴ نیز رسیدگی خواهد شد.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۴:۰۷ ب.ظ

دیدگاه


9 − = هشت