لزوم رفع موانع توسعه منطقه آزاد تجاری- صنعتی ماکو

گروه خبر: استاندار آذربایجان غربی بر لزوم رفع موانع توسعه منطقه آزاد تجاری – صنعتی ماکو با هدف تسریع در توسعه همه جانبه منطقه تاکید کرد.
قربانعلی سعادت در جریان دیدار با نشست با فعالان اقتصادی ماکویی مقیم تهران با بیان اینکه رفع موانع توسعه منطقه آزاد ماکو در دستور کار هیئت مدیره، اعضای دبیرخانه شورای منطقه آزاد ماکو و همچنین مدیریت ارشد استان است، افزود: سازمان منطقه آزاد تجاری-صنعتی ماکو می‌تواند به عنوان یک الگو در کشور مطرح شود و همه ما باید برای توسعه و آبادانی آن تلاش کنیم.
وی حمایت از سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی را از مهم‌ترین رویکردهای مدیریت ارشد آذربایجان غربی دانست و افزود: توسعه زیرساخت‌ها در سازمان منطقه آزاد تجاری-صنعتی ماکو ضروری بوده چرا که منطقه قابلیت تبدیل شدن به قطب سرمایه گذاری در استان و حتی کشور را دارد لذا باید بسترهای لازم را برای حضور سرمایه گذاران در این منطقه فراهم کنیم.
استاندار آذربایجان غربی حضور مهندس ترکان مشاور ارشد رئیس جمهور در منطقه آزاد ماکو و بازدید میدانی از این منطقه را موجب تسریع در توسعه زیرساخت‌ها و تامین زیربناهای لازم در این منطقه دانست و گفت: شماره گذاری خودروها با پلاک منطقه آزاد ماکو آغاز شده و تا پایان سال نیز عملیاتی کردن حمل کالای همراه مسافر در سازمان منطقه آزاد تجاری-صنعتی ماکو را به صورت جدی پیگیری می‌کنیم.
سعادت رونق اقتصادی، اشتغال‌زایی و دایر شدن یک جریان اقتصادی سالم در منطقه و استان و توسعه گردشگری را از ویژگی‌های اصلی فعال شدن منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی ماکو برشمرد و اعلام کرد: توسعه نیافتن زیربناهای ارتباطی مانند جاده بازرگانان به خوی، بزرگراه تبریز ـ بازرگان و راه‌آهن استان از جمله موانع رشد و توسعه منطقه آزاد تجاری ماکو است که برای رفع آن‌ها تدابیر لازم اتخاذ شده است.
وی همچنین بر لزوم ایجاد مراکز ترانزیت کالا و مرکز شماره‌گذاری خودرو و کسب مجوز لازم برای ورود و خروج کالای همراه مسافر در منطقه آزاد ماکو تاکید و عنوان کرد: سرمایه‌گذاری در بخش‌های فرهنگی، گردشگری، آموزش عالی و دایر کردن واحدهای دانشگاهی بین‌المللی از جمله ظرفیت‌های منطقه آزاد تجاری ماکو است که باید مورد توجه قرار گیرد.
در پایان این جلسه نیز تعدادی از سرمایه گذاران، نظرات و سوالات خود را با استاندار آذربایجان غربی و مدیر عامل منطقه آزاد ماکو در میان گذاشتند.
*پیش بینی درامد ۷۰۰ میلیارد ریالی برای منطقه آزاد تجاری-صنعتی ماکو
رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری-صنعتی ماکو هم از پیش بینی درامد ۷۰۰ میلیارد ریالی برای منطقه طی سال آینده خبر داد.
حسین فروزان با اشاره به رشد درآمدهای منطقه آزاد ماکو اظهار داشت: پیش بینی می‌شود منطقه آزاد ماکو سال آینده حدود ۷۰۰ میلیارد ریال درآمدزایی داشته و تلاش خواهیم کرد با اختصاص اعتبارات لازم در سال آینده فاز اول فرودگاه منطقه آزاد را نیز افتتاح کنیم.
وی ضمن تقدیر از حمایت‌های سعادت استاندار آذربایجان غربی از تلاش برای هموار کردن مسیر توسعه، بالندگی و سرمایه گذاری در این منطقه، گفت: سازمان منطقه آزاد تجاری – صنعتی ماکو از حضور سرمایه گذاران در منطقه استقبال می‌کند.فروزان با بیان اینکه باید موانع فعالیت سرمایه گذاران در منطقه آزاد ماکو برداشته شده و نباید سرمایه گذار به جای انجام فعالیت اقتصادی، دنبال مسائل و موانع بانکی باشد، اضافه کرد: ما در منطقه آزاد ماکو، امکانات و منابع بسیار داریم که متاسفانه هنوز از آن‌ها به خوبی استفاده نشده است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری-صنعتی ماکو اعلام کرد: احداث آزادراه تبریز-بازرگان که تفاهم نامه آن اخیرا با یک شرکت چینی منعقده شده و توسعه و تعریض جاده‌های منطقه آزاد ماکو نیز از دیگر اقداماتی است که در رشد و پیشرفت منطقه سهم بسزایی دارد.
وی با بیان اینکه در ترکیه ۲۱ منطقه آزاد وجود دارد اما تعداد این مناطق در ایران ۷ مورد است، افزود: با این وجود منطقه آزاد ماکو دارای ویژگی‌هایی چون شاهراه ایرانی به اروپا، هم مرزی با یک کشور دوست، نزدیکی مرز با نخجوان و تا حدودی ارمنستان مهم‌ترین ویژگی منطقه آزاد ماکو است که می‌تواند نسبت به سایر مناطق شاه کلیدی برای تسریع رشد آن باشد.
وی واگذاری زمین به سرمایه گذاران، مشارکت با سرمایه گذاران در ساخت واحدهای صنعتی و معافیت مالیاتی ۲۰ ساله، ورود مواد اولیه، قطعات و ماشین آلات واحدهای صنعتی و تولیدی بدون پرداخت عوارض گمرکی، امکان ثبت شرکت با صددرصد سهام خارجی، تضمین کامل سرمایه‌های خارجی توسط دولت از طریق قانون جلب و حمایت از سرمایه گذاری خارجی، ارائه خدمات پولی، بانکی و بیمه از سوی بانک‌ها و بیمه‌ها و وجود نیروی کار با هزینه پایین را از جمله تسهیلاتی عنوان کرد که از سوی منطقه آزاد ماکو در اختیار سرمایه گذاران قرار می‌گیرد.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۰۱ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۴:۳۴ ق.ظ

دیدگاه


دو − 1 =