نماينده مردم اروميه خطاب به وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي مطرح کرد

لزوم خودداری از اظهارات منافی با حقوق اقوام

گروه خبر: نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: مخالفان اصل پانزدهم قانون اساسی که نگران آسیب دیدن زبان فارسی بر اثر آموزش و یا استفاده از زبان های بومی و محلی اند، باید بدانند که حفظ زبان های مادری منجر به تقویت زبان فارسی خواهد بود.
به گزارش آراز آذربایجان، وحید جلال زاده؛ نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی طی نامه ای خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه زبان و خط مشترک مردم ایران فارسی است افزود: وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی ضمن تمرکز بر ماموریت خود در سیاست گذاری و برنامه ریزی به منظور صیانت، توسعه و ترویج و گسترش فرهنگ ایرانی اسلامی با درک شرایط کشور از اظهارات منافی با حقوق اقوام و سخنان اختلاف برانگیز خوددداری نماید.
متن نامه نماینده مردم اورمیه در مجلس شورای اسلامی به شرح ذیل است؛جناب آقای صالحی ،وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی : اظهارنظر جنابعالی در دهمین جلسه شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی مبنی بر تاکید در استفاده از نام های فارسی در نامگذاری فیلم های سینمایی و مصوبات این شورا مبنی بر برخورد و مواجهه با اصنافی که از اسامی و تابلوهای غیرفارسی استفاده کنند و الزام مراکز خدمات عمومی و مردمی دراستفاده از نامگذاری فارسی و برخورد با اسامی و نشان های غیر فارسی در سطح شهر در تعارض آشکار با حق مسلم اقوام ایرانی در استفاده از زبان محلی و خلف وعده دولت در پاسداشت حقوق شهروندی اقوام ایران اسلامی است.زبان، قدرتمند ترین ابزار در حفظ و توسعه میراث های عینی و غیر عینی در جهان و مهمترین سنگ بنای هویت ملت ها محسوب میشود.
رنگین کمان اقوام و هویت های فرهنگی متاثر از جغرافیای وسیع ایران اسلامی، یکی از زیبایی های فرهنگی و اجتماعی ایرانیان است و همه این اقوام و فرهنگ ها پیکره واحد ملت متحد و منسجم را تشکیل داده اند.
وجود زبان ها، لهجه ها و گویش های متفاوت در طول تاریخ به غنای فرهنگی و تمدن ایرانیان افزوده است .
اصل پانزدهم قانون اساسی حافظ این تنوع زبانی میباشد وبه صراحت ضمن تاکید بر اینکه ” زبان و خط مشترک مردم ایران فارسی است”،استفاده از زبان های محلی و قومی در رسانه های گروهی و مطبوعات و حتی تدریس آنها در مدارس را آزاد گذاشته است .
مخالفان اصل پانزدهم قانون اساسی که نگران آسیب دیدن زبان فارسی براثر آموزش و یا استفاده از زبان های بومی و محلی اند، باید بدانند که حفظ زبان های مادری منجر به تقویت زبان فارسی خواهد بود.
ماده ۱۰۱ منشور حقوق شهروندی نیز به صراحت از حق شهروندان در یادگیری، استفاده و تدریس زبان و گویش محلی سخن گفته است.انتظار میرود وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی ضمن تمرکز بر ماموریت خود در سیاست گذاری و برنامه ریزی به منظور صیانت، توسعه و ترویج و گسترش فرهنگ ایرانی اسلامی با درک شرایط کشور از اظهارات منافی با حقوق اقوام و سخنان اختلاف برانگیز خوددداری نماید.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۸ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۲۰ ق.ظ

دیدگاه


هشت + 6 =