لزوم تولید محصولات صادرات‌محور براساس استاندارد‌های جهانی در استان

لزوم تولید محصولات صادرات‌محور براساس استاندارد‌های  جهانی در استان

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: – با استفاده از ظرفیت کامل اتاق بازرگانی، اتحادیه‌های استان باید با تشکیل شرکت بازرگانی صادرات محصولات کشاورزی اقدام به صادرات این محصولات کنند.
تولید محصولات کشاورزی صادرات محور استان آذربایجان غربی باید بر اساس استاندارد‌های جهانی باشد.
از ابتدای آغاز به کار دولت تدبیر و امید، تولید صادرات محور یکی از محورهای اساسی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان غربی بود و وزارت متبوع توانست تراز بازرگانی بخش کشاورزی را بهبود بخشد.
با این حال اقدامات انجام شده کافی نیست و لازم است حرکت‌های اساسی صورت پذیرد بطوریکه جوابگوی نیازمندی کشورهای مقصد باشد. بعد دیگر تولیدات صادرات محور که اقدامات موثری باید در این زمینه انجام گیرد دیپلماسی اقتصادی است. چرا که در دوران پساتحریم قرار گرفته‌ایم و زمان، زمان دیپلماسی اقتصادی است.
با تنش‌های سیاسی به وجود آمده در منطقه بازار صادرات محصولات کشاورزی به کشور روسیه نیز فراهم شده است، اما باز در این شرایط نیز حاضر نیستند از استانداردهای جهانی محصولات کوتاه بیایند و مشتری محصولات با استاندارد جهانی هستند.
باید تدابیری اندیشیده شود تا از این بستر فراهم شده نهایت استفاده برای حمایت از بخش کشاورزی به عمل آید و در عین حال باید تولیدات را به سمت رعایت استانداردهای جهانی در شیوه‌های تولید، فرآوری و بسته‌بندی هدایت کرد.این در حالی است که کاهش هزینه‌های تولید برای افزایش تولیدات صادرات محور امری ضروری است.
برای تولیدات صادرات محور، باید هزینه‌های تولید را پایین آورده و آنها را آنالیز کرد زیرا مشکل عمده؛ نبود قیمت تمام شده کالاهای کشاورزی است.
واحدهای تخصصی باید با هماهنگی‌های لازم با مدیریت تنظیم بازار، قیمت تمام شده محصولات کشاورزی را تعیین و راهکارهای کاهش هزینه‌های تولید را احصاء و ارائه نمایند.
در امر نظارت و تمدید پروانه زیربخش‌های کشاورزی باید به طور جدی عمل نموده و در قبال اعطای تسهیلات، عملکرد تولیدکنندگان و بهره‌برداران کنترل و پیگیری شود. با استفاده از ظرفیت کامل اتاق بازرگانی، اتحادیه‌ها باید با تشکیل شرکت بازرگانی صادرات محصولات کشاورزی اقدام به صادرات این محصولات کنند.این در شرایطی است که ابلاغ سیاست های کلان اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی و سیاست های اقتصادی دولت یازدهم در جهت خروج از رکود ، باعث کنترل و تثبیت تورم و توسعه سرمایه گذاری های خارجی و داخلی در ایران اسلامی و به تبع آن در استان آذربایجان غربی شده است و مصداق تحقق منویات مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی رشد و توسعه صادرات غیرنفتی است که علی رغم همه محدودیت های بین المللی ، صادرات مردمی رشد یافته است.
حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان با توجه و حمایت از تولید محصولات با ارزش افزوده بالا با رویکرد صادراتی باید یکی از اصلی ترین سیاستهای سازمان ها و دستگاههای اجرایی مسئول در استان آذربایجان غربی برای تحقق اقتصاد مقاومتی باشد و تشکیل کمیته توسعه صادرات کالاها و خدمات با ارزش افزوده بالا و دانش بنیان و برگزاری نشست های تخصصی با تولیدکنندگان این کالاها ، تشکیل اتحادیه‌های جدید صادراتی با هدف توانمندسازی بخش خصوصی، معرفی اولویت‌های سرمایه گذاری استان با رویکرد تولید محصولات صادرات گرای دانش بنیان از جمله اقداماتی است که در این راستا انجام گرفته است.
سیمان، محصولات کشاورزی، آبمیوه، انگور انواع لبنیات، سیب درختی، ماشین آلات سنگین و انواع سنگ از جمله کالاهای صادراتی با ارزش افزوده بالا آذربایجان غربی به شمار می روند.
سرمایه‌گذاری در صنایع صادراتی، وجود سنگهای معدنی بی نظیر در استان و امکان سرمایه گذاری مشترک با کشورهای همسایه از فرصت‌ها و مزیت‌های استان آذربایجان غربی است و لازم است برای بهره گیری از این ظرفیت‌ها توجه و برنامه ریزی های لازم صورت گیرد.
کارشناسان اقتصادی بر استحصال نمک از دریاچه تاکید دارند و معتقدند که در این زمینه مسئولین باید با سعه صدر بیشتر برخورد نمایند و باید در کنار احیای دریاچه به این امر نیز توجه شود چرا که اشتغال و ایجاد فرصت های شغلی را در پی خواهد داشت و در این زمینه می توان از اطلاعات و دانش کارشناسان سازمان زمین شناسی و محققان دانشگاهی استفاده کرد.فرصتهای سرمایه گذاری آذربایجان غربی در بخش های صنعت و معدن، کشاورزی خدمات، توریسم و امور زیربنایی باید به مخاطبان و سرمایه گذاران داخلی و خارجی شناسانده شود. این در حالی است که به نظر می‌رسد که می توان با حذف قوانین دست و پاگیر تجاری زمینه بهبود وضعیت در حوزه تجارت خارجی کشور و استان آذربایجان غربی را فراهم کرد.
این در حالی است که سرمایه گذاری و لزوم تسهیل هر چه بیشتر فرایند تجارت به منظور مساعد نمودن فضای کسب و کار برای تجار و سرمایه گذاران داخلی و خارجی و انجام آسان امور تجارت، یکی از مهمترین نیازهای استان آذربایجان غربی به سمت توسعه و آبادانی در شرایط کنونی نامناسب اقتصادی کشور است.
با توجه به موقعیت ویژه استان آذربایجان‌غربی در منتهی الیه شمال غربی کشور و همسایگی با سه کشور ترکیه، آذربایجان و عراق با کیلومتر ها مرز مشترک و نیز وجود چندین شهرستان مرزی با جمعیتی قابل توجه علی الخصوص منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو جایگاه تعاونی های مرزنشینان استان آذربایجان غربی در کشور را از اهمیت ویژه ای برخوردار نموده است.
این در شرایطی است که تاسیس بازارچه های مرزی در راستای توسعه صادرات، حضور قدرتمند در بازارهای جدید منطقه و برای جلوگیری از قاچاق کالا در مناطق مرزی، بویژه در مناطق غرب و شمال غرب کشور بوده است ولی برخی از این بازارچه ها نه تنها به این اهداف دست نیافته اند بلکه با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند.
در شرایطی که ضرورت استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی مرزها امری بدیهی است راه اندازی و تقویت مناطق آزاد تجاری در شهرهای مرزی، ایجاد گمرک و بازارچه های مرزی در این مناطق نقشی حیاتی دارد.
بازارچه‌های مرزی پتانسیل های نهفته ای است که فعالیت آنها موجب اشتغال مرزنشینان کسب درآمد مشروع و فراهم شدن زمینه سرمایه گذاری در دیگر بخش های تجاری ، تولیدی و خدماتی می شود.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۷ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۶:۱۴ ق.ظ

دیدگاه


× سه = 27