- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -

لزوم توسعه زیرساخت‌های الکترونیکی پست آذربایجان غربی

Posted By admin On مهر ۲۶, ۱۳۹۴ @ ۷:۱۵ ق.ظ In اقتصادی | No Comments

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: – عدم سرمایه گذاری مناسب در بخش های زیربنایی از جمله پست، انرژی راه و مخابرات و ضعف زیر ساختهای سخت افزاری و نرم افزاری حمل و نقل ، نگهداری و ذخیره ، بسته بندی و بازاریابی از علل توسعه نیافتگی استان است. برای نیل به توسعه پایدار در استان آذربایجان غربی به نظر می رسد باید توسعه زیرساخت های الکترونیکی پست استان در اولویت باشدپست به عنوان عامل مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماهی و فرهنگی در جهان شناخته شده و علیرغم پیشرفت تکنولوژی و استفاده از وسایل ارتباطی نوین از قبیل اینترنت تلفن ثابت و همراه، پست همچنان در جامعه جایگاه خود را حفظ کرده است.
اداره کل پست استان آذربایجان غربی با برخورداری از نقاط مختلف تماس پستی، نیروی انسانی و با بهره گیری از آخرین فناوری‌های اطلاعاتی باید با کمترین هزینه ؛ هزاران مرسوله را در واحدهای استان قبول و پس از آماده سازی به سایر نقاط کشور ارسال کند.
با هدف توسعه فضاهای پستی و امکان دسترسی بیشتر مردم به سرویس های جدید پستی، پست استان باید به بهبود پوشش مساحتی هر واحد پستی، به میزان ۳۶ کیلومتر مربع دست یابد که تا پایان سالجاری با ایجاد واحدهای پستی روستایی و شهری طبق برنامه مصوب این رقم به ۳۲ کیلومتر مربع بهبود خواهد یافت.
توسعه زیرساخت های الکترونیکی، تشکیل سامانه یکپارچه مدیریت املاک کشور و سامانه یکپارچه نشانی ایرانیان، افزایش سهم بازار با رویکرد بخش خصوصی، تکمیل بانک اطلاعاتی کدپستی ده رقمی و ارائه آن به سازمان ها و موسسات مالی و توسعه و تقویت باجه پست مالی جهت افزایش منابع ترافیکی و درآمد باید از برنامه های اداره کل پست استان در سالجاری باشد.
این در حالی است که ناکافی بودن تاسیسات مهار و انتقال آب برای فعالیتهای کشاورزی و عدم تکمیل و احداث شبکه های آبیاری و زهکشی و سنتی بودن فعالیتهای کشاورزی پائین بودن راندمان آبیاری و ضریب مکانیزاسیون از عمده ترین تنگناها و محدودیتهای توسعه در اقتصاد استان آذربایجان غربی است.فرسودگی ماشین آلات صنعتی و توسعه نیافتگی بخش صنعت و معدن متناسب با ظرفیت های طبیعی انسانی ، تولیدی و نیازهای توسعه استان و همچنین عدم سرمایه گذاری مناسب و کافی در بخش های زیربنایی از جمله انرژی ، راه و مخابرات و در عین حال ضعف زیر ساختهای سخت افزاری و نرم افزاری حمل و نقل نگهداری و ذخیره ، بسته بندی و بازاریابی برای مصرف داخلی و صادرات محصولات استان نیز به عنوان سایر علل عقب ماندگی آذربایجان‌غربی مطرح هستند.
این در حالی است که پائین بودن درآمد سرانه و بالا بودن نرخ بیکاری در مناطق شهری استان و همچنین کمبود زیرساختهای مناسب گردشگری و پائین بودن کیفیت تاسیسات در مراکز گردشگری نیز از سوی کارشناسان اقتصادی به عنوان تنگناهای اقتصادی استان مطرح می شود.
کارشناسان اقتصادی بر این باورند که توسعه نیافتگی خدمات برتر و توزیع نامتوازن خدمات موجود در سطح استان و از سویی بالا بودن نرخ بیسوادی ، افت تحصیلی بویژه دختران و توسعه نیافتگی آموزش و پرورش در مقاطع مختلف و توسعه نیافتگی کمی و کیفی آموزش عالی نیز می‌تواند یکی از دلایل توسعه نیافتگی استان باشند.
از سوی دیگر، وجود پیش زمینه های ذهنی عدم امنیت و برخی اقدامات عینی بازرسی‌ها و تاثیرآن در عدم سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصادی استان به دلیل مرزی بودن استان باعث شده تا سرمایه گذاران داخلی و در عین حال خارجی رغبتی به سرمایه گذاری در این منطقه نداشته باشند.
تخریب شدید منابع طبیعی و بهره برداری نامناسب و بیش از ظرفیت از مراتع و فرسایش مداوم خاک های زراعی ، عدم سرمایه گذاری کافی برای کنترل و مهار آبهای سطحی و الگوی کشت ناسازگار با شرایط ویژه آب و هوایی استان زود رس و دیرپا بودن سرما از دیگر مسایل اساسی استان آذربایجان‌غربی در مقوله توسعه است.به گفته کارشناسان اقتصادی ، پائین بودن بهره وری در بخش کشاورزی و سرمایه گذاری اندک دولت در پروژه های توسعه بویژه بخش صنعت و معدن و بخش زیربنایی موجب تقلیل رتبه توسعه یافتگی استان در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی شود.
توسعه نیافتگی قابل توجه بخش ها و روستاهای استان و وجود ذهنیت منفی ناشی از عدم توجه دولت به مسائل استان بین مردم و ساکنان مناطق مرزی در مقایسه با شرائط قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نیز در چنین شرایطی حائز اهمیت بوده و در موضوع توسعه نیافتگی موثر واقع شده اند.این در حالی است که در حوزه زیر ساخت های الکترونیکی پست در استان آذربایجان غربی باید تلاش شود تا زیرساخت‌های الکترونیکی پست در همه شهرهای استان توسعه یابد. به هر حال با توجه به رویکرد پست هوشمند لازم است تا زیرساخت‌های الکترونیک را در همه شهرهای استان آذربایجان غربی توسعه یابد.
توسعه سامانه ۱۹۳ به منظور ارائه خدمات اینترنتی خرید کالا از دیگر پروژه‌های افتتاح شده در این استان است. در بحث بهنگام سازی که پیش زمینه دولت الکترونیک و همچنین سیستم یکسان سازی آدرس‌های پستی و خدماتی، استان آذربایجان غربی باید از منابع ملی جذب کند.
توسعه خدمات کارت ملی هوشمند باید یکی دیگر از اولویت ها در این استان باشد و امروز با توجه به همکاری تنگاتنگ بین مدیران به ویژه با مدیرکل ثبت احوال ۲۰ نقطه را به ۴۰ نقطه توسعه داده شود و به منظور اصلاح فضا امکانات و تجهیزات در راستای این توسعه هزینه شود.این در شرایطی است که فراهم نمودن زمینه‌های جذب سرمایه ، حمایت و هدایت سرمایه گذاران، شناسایی و پیگیری رفع موانع سرمایه گذاری از وظایف مهم مدیران اجرایی استان بوده و در این راستا باید شبکه ارتباطی وسیعی از طریق تعیین رابطین جذب سرمایه گذاری در کلیه دستگاههای اداری استان جهت کمک به سرمایه گذاران ترسیم و ایجاد شود.


Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir

URL to article: http://www.araznews.ir/%d9%84%d8%b2%d9%88%d9%85-%d8%aa%d9%88%d8%b3%d8%b9%d9%87-%d8%b2%d9%8a%d8%b1%d8%b3%d8%a7%d8%ae%d8%aa%e2%80%8c%d9%87%d8%a7%d9%8a-%d8%a7%d9%84%da%a9%d8%aa%d8%b1%d9%88%d9%86%d9%8a%da%a9%d9%8a-%d9%be%d8%b3/

Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.