لزوم توجه به استحصال انرژی از پسماندهای شهری

لزوم توجه به استحصال انرژی از پسماندهای شهری

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی : تمرکز سیاست های دولت بر بهینه سازی مصرف انرژی، لزوم برنامه ریزی برای استحصال انرژی از پسماندهای شهری و واحدهای صنعتی استان آذربایجان غربی را بر همگان واضح می کند.
نیم نگاهی به وضعیت پروژه های زیست محیطی در استان آذربایجان غربی نشان می دهد که باید مسئولان بخش های مختلف در مجلس شورای اسلامی و دستگاههای اجرایی تلاش کنند تا با تأمین امنیت سلامت و بهداشت محیط شهرها و مباحث زیست محیطی با بکارگیری توان مالی و اعتباری و نیز اجرایی و تأسیساتی بیش از پیش در زمینه محیط زیست فعالیت کنند.
در چنین شرایطی لزوم استفاده از ظرفیت های ایجاد شده در مدیریت شهری ارومیه و سایر شهرهای استان به ویژه در موضوعات زیست محیطی و مدیریت پسماندهای شهری یک اولویت است و بر همین اساس استحصال انرژی از پسماندهای شهری تولید برق از پسماندهای شهری و همچنین بازیافت مواد در کنار حفظ سلامت، بهداشت و زیبایی محیط اقدامات مهمی در عمل به تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی و جلوگیری از اتلاف سرمایه های ملی خواهد بود.
مدیران شهری باید با الگوبرداری از اقدامات کشورهایی مانند ژاپن که تولید انرژی از پسماندهای شهری نقطه قوت مدیریت پسماند آن است، نسبت به ساماندهی و مدیریت هرچه مطلوب تر این حوزه اقدام کنند و در این میان نمایندگان مجلس نیز با جدیت موضوعات مربوط به مسایل زیست محیطی و استحصال بیوگاز و تولید انرژی از پسماندهای شهری را دنبال خواهند کرد.
این در حالی است که راه اندازی مراکز دفن مهندسی بهداشتی پسماندهای شهری و تصفیه خانه های پسماندهای شهری از مهمترین اقداماتی است که باید شهرداری ارومیه در زمینه جلوگیری از آسیب های زیست محیطی ناشی از دفع غیر اصولی پسماندهای شهری و در سطح کشور عملیاتی کند و در عین حال همکاری، همیاری و همفکری عموم شهروندان به ویژه مدیران دستگاه های اجرایی برای پیشبرد سریع اهداف ترسیم شده در قانون جامع پسماندها یک ضرورت بی بدیل است.
این در شرایطی است که امروزه موضوعات مرتبط با انرژی و میزان مصرف آن در بخشهای مختلف، یکی از مهمترین مباحث در سیاستگذاریها و برنامه ریزیهای کشورها است. انرژی به عنوان یکی از مهم ترین عوامل تولید و همچنین به عنوان یکی از کالاها و خدمات مورد نیاز در مصرف نهایی از نظر اقتصادی دارای اثرات قابل توجهی است.
از آنجایی که بخش انرژی زیر بنای اصلی توسعه به شمار می رود، مقدار مصرف حامل های انرژی نقش مهمی در فعالیت کارگاه های صنعتی ایفا می کند.
در این میان نفت و مشتقات نفتی کماکان مهمترین تأمین کننده انرژی در جهان هستند.در کشور ما به خصوص پس از طرح هدفمندی یارانه ها، به چگونگی مصرف انرژی در بخشهای مختلف توجه ویژه ای شده است.
از آنجا که بخش صنعت یکی از مهمترین مصرف کنندگان انرژی در کشور می باشد، بایستی برنامه ریزی دقیقی بر روی کنترل مصرف انرژی در واحدهای صنعتی اعمال شود.
نقش تولیدکنندگان در پیشبرد سیاست های دولت برای صرفه جویی در مصرف انرژی بارز و مشخص است و تولید کنندگان هم به جهت کاهش هزینه ها و هم داشتن فصول سرما باید با تمام توان خود در کاهش مصرف انرژی تلاش کنند.
این در حالی است که تمرکز سیاست های دولت بر بهینه سازی مصرف انرژی، لزوم برنامه ریزی تولیدکنندگان واحدهای صنعتی آذربایجان غربی را در کاهش مصرف انرژی می رساند.باید مدیران صنعتی واحدها همزمان با ارتقاء بازدهی کاری برای کاهش مصرف انرژی تلاش و برنامه ریزی کنند و داشتن نگاه ملی به تولید و توازن آن با تجارت لازمه توسعه اقتصادی و تحقق حماسه سیاسی در کشور است.
از سوی دیگر، برنامه های دولت در تدوین و اجرای سیاست های اقتصادی و تغییر قوانین و مقررات بازدارنده است و دولت سعی دارد تا فضای کسب و کار و بازرگانی داخلی و خارجی را بهبود بخشد که در این زمینه مدیران صنعتی هم باید نقش ایفا کنند.
برای بهینه سازی مصرف انرژی ابتدا باید یک سری از استانداردهای مصرف در بخشهای مختلف را با توجه به آخرین سطح تکنولوژی و دیگر عوامل تاثیرگذار بر مصرف انرژی تعیین کرد، و سپس آنها را در قالب راهکارهایی که قابلیت اجرایی داشته باشند به تولید کنندگان و مصرف کنندگان بخشهای مختلف ارائه نمود. از این طریق می توان الگوی مصرف انرژی را تا اندازهای به سطح استانداردهای تعیین شده نزدیک کرد.
برای ایجاد و استمرار چنین رویه ای لازم است دولتها برحسب مورد از سیاستهای حمایتی و برخی ابزارهای انگیزشی، بازدارنده نیز استفاده کنند.
به نظر می رسد اجرای راهکارهای هزینه بر صرفه جویی انرژی به علت نیاز به سرمایه گذاری بالا از سوی صاحبان صنایع مورد توجه قرار نمی گیرد، بنابراین جهت تشویق صنایع برای اجرای این راهکارها، یارانه سود تسهیلات بانکی مورد نیاز برای سرمایه گذاری در طرحهای صرفه جویی انرژی توسط دولت باید پرداخت گردد.
این در شرایطی است که بر اساس آئین‌نامه اجرایی ماده ۱۴قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی، واحدهای صنعتی که مصرف سالانه انرژی آنها ۱۵درصد کمتر از مصرف انرژی براساس معیار مصوب کارگروه باشد و طرح سرمایه‌گذاری بهینه‌سازی مصرف انرژی در واحدهای صنعتی، از کمک هزینه و تسهیلات مالی این آئین‌نامه استفاده می‌نمایند.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۱ دی ۱۳۹۳ ساعت ۵:۵۹ ق.ظ

دیدگاه


5 + شش =