استاندار آذربايجان غربي تاکيد کرد

لزوم تهیه و تدوین دورنمای صادراتی برای استان

لزوم تهیه و تدوین دورنمای صادراتی برای استان

گروه خبر: استاندار آذربایجان غربی گفت: سیاست‌های کوتاه مدت نمی‌توانند پاسخگوی نیازهای صادراتی و وارداتی استان باشند.
به گزارش آراز آذربایجان وحید جلال زاده در همایش روز صادرات و تجلیل از صادرکنندگان نمونه استانی با تاکید بر لزوم تهیه و تدوین دورنمای صادراتی برای استان جهت ایجاد برنامه ریزی اصولی واردات و صادرات استان اظهار کرد: سیاست‌های مقطعی و کوتاه مدت هرگز نمی‌تواند به موضوع مهم صادرات و واردات پرداخته و توسعه تجارت داخلی و خارجی را در استان رقم زند.
وی افزود: این موضوعات نیاز به برنامه ریزی طولانی مدت دارد و باید در این زمینه دور نمای اقتصادی استان تهیه و تدوین شود.
وی با بیان اینکه قدرت امروز در جهان دیگر قدرت سخت نیست بلکه دارای قدرت نرم است، تصریح کرد: قدرت نرم صرفا شامل مسائل سیاسی و امنیتی نمی‌شود بلکه حوزه های مختلف اقتصادی و فرهنگی نیز در این راستا قرار دارند که باید آن را مورد توجه اساسی قرار داد.
وی با بیان اینکه براساس الگو های موفق صنعتی در عرصه جهانی می‌توانیم اقتصاد و تجارت استان را نیز تقویت کنیم، اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران را به لحاظ سیاسی و امنیتی جزء قدرت‌های بزرگ جهانی است با این وجود باید در حوزه های مختلف اقتصادی نیز برنامه ریزی‌ها تقویت یابد تا شاهد توسعه روز افزون در این حوزه نیز باشیم.
استاندار آذربایجان غربی در ادامه بهره گیری از الگوهای موفق صنعتی برای استان در عرصه های جهانی را منوط به الگوسازی در همه جوانب یک موضوع اقتصادی عنوان کرد.
جلال زاده یکی از وظایف مهم و اساسی دستگاه‌های مختلف اجرایی ذی‌ربط استان را توجه به ظرفیت‌های استانی و داخلی دانست و افزود: بخش دولتی باید هموار کننده راه های مختلف تجاری و صادراتی باشد و در سطوح کلان رایزنی‌های مختلف را برای توسعه اقتصاد و تجارت استان انجام دهد.
وی خاطر نشان کرد: دولت باید در وضع قوانین به یکسان سازی و هماهنگی برسد تا توسعه تجارت خارجی بتواند بدون مانع رشد صعودی را به خود ببیند.
وی با اشاره به این امر که استان نتوانسته جهت صادرات بیشتر کیفیت محصولاتش را تضمین کند، گفت: نگاه ما به صادرات استان نگاهی توسعه گرایانه است و این موضوع نیز در سال‌های اخیر با توجه به آمار های صادراتی و اقتصادی مورد تایید قرار می‌گیرد.
جلال زاده توجه به نیاز بازارهای مختلف هدف استان و سوق تولیدات مختلف بر این مبنا را یکی از ضرورت‌های اساسی در بخش صادرات استان برشمرد و افزود:موقعیت یابی و نیازسنجی دو امر مهم در رشد اقتصاد استان تلقی می‌شوند که بخش خصوصی باید آن را در صدر فعالیت‌های خود قرار دهند.
استاندار آذربایجان غربی با اشاره به وظایف مهم بخش‌های خصوصی در توسعه صادرات استانی اظهار کرد: افزایش کیفیت تولیدی محصولات مختلف، توجه به تکنیک‌های مختلف صادراتی، استفاده از ظرفیت‌ها و همبستگی‌های قومی و فرهنگی میان کشور های مختلف برای توسعه صادرات استان از جمله مواردی است که بخش خصوصی باید در فعالیت‌های خود مورد توجه قرار دهد.
وی در پایان سخنان خود با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر توجه به ساخت درونی و تقویت قدرت درونی ملت بیان کرد: تلاشگران عرصه اقتصادی استان به عنوان مجاهدان این عرصه در حال فعالیت هستند و همواره باید بر نیروی درونی و تقویت آن تاکید داشته باشند.
*تبدیل شدن عرصه تجارت خارجی کشور به میدان مین
رضا عباس‌قلی مدیرکل دفتر تجارت آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت نیز با بیان اینکه تکریم صادر کنندگان از دیدگاه دولت، وظیفه است، افزود: قرن ۲۱ قرن تحول شگرف و دگرگونی در زمینه های مختلف است و صادرکنندگان نقش اساسی در این تحولات داند.
وی وضعیت صادرات نفت و گاز کشور را مورد انتقاد قرار داد و اظهار کرد: جای بسی تأسف دارد که کشورمان با دارا بودن یک درصد جمعیت جهان و با صادرات نفت و گاز به دلیل برخورداری از منابع غنی، حتی بیش از نیم درصد صادرات جهان را انجام نمی‌دهد.
وی خاطر نشان کرد: عدم طراحی و اجرای استراتژی‌های اقتصادی و عدم همخوانی این برنامه‌ها، عرصه تجارت خارجی کشور را به میدان مین تبدیل کرده است.
*دولت راه های ایجاد رانت در کشور را حذف کند
مدیرکل دفتر تجارت آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت با اشاره به نقش صادرکنندگان در کشور افزود: صادرکنندگان در معنا بخشیدن به آرمان حماسه اقتصادی و به دنبال آن کم شدن آثار تحریم اقتصادی نقش چشمگیری داشته‌اند.
وی بر لزوم حذف قوانین دست و پاگیر تاکید کرد و گفت: حذف بروکراسی اداری و یکسان‌سازی نرخ ارز منجر به ریشه‌کن شدن رانت می‌شود و صادرکنندگان فعالیت شفافی را انجام می‌دهند.
عباس‌قلی راهکار عبور از مشکلات فعلی در حوزه صادرات را تک نرخی کردن ارز عنوان کرد و ادامه داد: وزارت صنایع و معادن درصدد ساده‌سازی قوانین و تسهیل فعالیت اقتصادی برای سرمایه‌گذاران است.
*رشد ۴۲ درصدی صادرات استان در سال ۹۱ نسبت به سال گذشته
عباداله اکبری مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه هدف گذاری امسال برای صادرات غیر نفتی استان، انجام صادرات ۷۱۱ میلیون دلاری است تصریح کرد: ۳۶۷ میلیون دلار برای صنعت، ۱۰۸ میلیون دلار برای بخش معدن، ۱۹۱ میلیون دلار برای کشاورزی و ۴۵ میلیون دلار آن برای فرش و صنایع دستی استان هدف گذاری شده است.
وی ادامه داد: در سال ۹۱ از استان، ۶۸۰ میلیون دلار و در سال ۹۰، ۴۷۹ میلیون دلار صادرات داشته‌ایم که این آمار رشد ۴۲ درصدی سال ۹۱ نسبت به سال را نمایانگر است.
اکبری سهم پایین محصولات با ارزش افزوده بالا در صادرات، کافی نبودن بیمه های صادراتی به روز نبودن زیرساخت‌های صادراتی، عدم توجه کافی به محصولات صادراتی و غیره را از جمله مهم‌ترین چالش‌های صادراتی استان برشمرد.
مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان خاطر نشان کرد: توسعه همکاری‌های دو جانبه و چند جانبه با دیگر کشورها، کمک به ارتقا مهارت‌های علمی و تخصصی صادرکنندگان و بنگاه‌های صادراتی نمونه‌هایی از راهکارها جهت رفع مشکلات و موانع صادراتی آذربایجان غربی هستند. در ادامه این مراسم ۱۳ نفر از صادرکنندگان نمونه استان مورد تجلیل قرار گرفتند.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۵ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۴:۵۵ ق.ظ

دیدگاه


یک × = 6