لزوم تسریع در اجرای عملیات منطقه ویژه اقتصادی سلماس

لزوم تسریع در اجرای عملیات منطقه ویژه  اقتصادی سلماس

مهدی قلی پور
‌گروه اقتصادی: اگرچه پیگیری‌های ویژه‌ای برای عملیاتی کردن منطقه ویژه اقتصادی سلماس طی ماه‌های اخیر انجام شده و شرکت شهرک‌های صنعتی استان نیز آمادگی لازم برای آغاز عملیات اجرایی و فازهای مطالعاتی را دارد ولی تسریع در اجرای عملیات این منطقه یک ضرورت است.
منطقه ویژه اقتصادی سلماس از مصوبه یک هزار هکتاری برخوردار بوده و شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان غربی نیز به عنوان مجری ایجاد آن انتخاب شده است.
در حال حاضر با واگذاری ۱۲۰ هکتار از اراضی ملی به شرکت شهرک‌های صنعتی استان برای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی سلماس موافقت شده است. با واگذاری این اراضی توسط منابع طبیعی استان می‌توان عملیات اجرایی این منطقه ویژه اقتصادی را آغاز کرد.
برای فاز نخست عملیات اجرایی منطقه ویژه اقتصادی سلماس فاز ۳۵۰ هکتاری در نظر گرفته شده بود و با انتقال ۱۲۰ هکتار از اراضی منابع طبیعی به شرکت شهرک‌های صنعتی؛ این شرکت آمادگی کامل برای پیگیری کارها در راستای آغاز عملیات اجرایی را دارد.
اگر چه مرور اتفاقات این منطقه اقتصادی نشان می‌دهد کندی در اجرای آن همواره وجود داشته است. وقتی مرداد ماه سال ۸۸ مسئولان امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از تصویب لایحه ایجاد ۲۳ منطقه ویژه اقتصادی جدید از جمله منطقه ویژه اقتصادی سلماس در دولت و مجلس خبر دادند گمان بسیاری از کارشناسان و اهالی منطقه این بود که شهرستان سلماس به دلیل دارا بودن موقعیت جغرافیایی فوق‌العاده به زودی دارای منطقه ویژه اقتصادی شود.
منطقه ویژه اقتصادی سلماس همانند برخی طرح‌های بزرگ اقتصادی از جمله منطقه آزاد تجاری ماکو هنوز درگیر مشکلات بوده و اقدام قابل توجهی جهت راه اندازی آن بعد از ۴ سال نشده است.
احداث منطقه ویژه اقتصادی سلماس در جوار شهرک صنعتی این شهرستان صورت می‌گیرد و الحاق شهرک صنعتی سلماس به منطقه ویژه سبب تسریع در روند انجام امور می‌شود.
کارشناسان اقتصادی بر این باورند که منطقه ویژه اقتصادی سلماس در یک هزار و ۲۰۰ هکتار ساخته و با را‌ه‌اندازی آن علاوه بر آنکه تحول عظیم اقتصادی در منطقه و آذربایجان_غربی ایجاد خواهد کرد. موقعیت‌های اقتصادی اجتماعی و فرهنگی سلماس را ارتقا خواهد بخشید و سهم بسزایی در رشد زیرساخت‌های لازم توسعه و پیشرفت منطقه مرزی سلماس در نوار مرزی با ترکیه، خواهد داشت.
اجرای این طرح که در کنار راه آهن سراسری جمهوری اسلامی به کشورهای اروپایی احداث خواهد شد، موقعیت‌های اقتصادی اجتماعی و فرهنگی آذربایجان غربی ارتقا داده و سهم بسزایی در رشد زیرساخت‌های لازم توسعه و پیشرفت منطقه خواهد داشت. همچنین ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در توسعه و شکوفایی اقتصادی شهرستان و استان می‌تواند نقش موثری ایفا کند.
مسوولیت احداث مناطق ویژه اقتصادی کشور به شرکت شهرک‌های صنعتی واگذار شده و شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان غربی بر اساس مصوبه سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران مجری انجام طرح مطالعاتی و ایجاد منطقه ویژه اقتصادی سلماس شده و با جدیت عملیات اجرایی منطقه ویژه اقتصادی سلماس را پی گیری می‌کند.
از قرار معلوم نماینده مردم سلماس در مجلس که ریاست کمیسیون عمران ساختمان بهارستان را نیز بر عهده دارد به طور جدی پیگیر این مسئله است و در ماه‌های اخیر جلسات متعددی با مدیران شرکت شهرک‌های صنعتی استان داشته است.
مسئولان شرکت شهرک‌های صنعتی استان نیز اخیرا اعلام کرده‌اند که عوامل اجرایی برای پیگیری ساخت و راه اندازی این منطقه با مساعدت فرمانداری به زودی در سلماس مستقر می‌شوند و عملیات اجرایی این منطقه اوایل سال آینده شروع می‌شود و فاز اول این منطقه در یک هزار هکتار زمین اجرا می‌شود که تا کنون برای ۲۴۵ هکتار آن سند اخذ شده است.
این در حالی است که سند اراضی ملی برای احداث منطقه ویژه اقتصادی سلماس واگذار شده است و پیگیری‌های ویژه‌ای برای عملیاتی کردن این منطقه در طی ماه‌های اخیر انجام شده و این شرکت آمادگی لازم برای آغاز عملیات اجرایی و فازهای مطالعاتی را دارد.
این در شرایطی است که به گفته مسئولان امر شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان غربی آمادگی کامل برای همکاری ویژه با تمامی ادارات مرتبط با امر صنعت برای حل مشکلات واحدهای تولیدی و پیشرفت صنعتی آذربایجان_غربی را دارد.
البته انتظار می‌رود دستگاه‌های اجرایی استان از جمله شهرک‌های صنعتی، منابع طبیعی و خدمات‌رسان در راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی سلماس که تنها منطقه ویژه اقتصادی آذربایجان_غربی است، بیشتر تلاش کنند.اخیرا نیز تصمیم واگذاری ۱۲۰ هکتار از اراضی منطقه ویژه اقتصادی سلماس اتخاذ شده است و با واگذاری این اراضی توسط منابع طبیعی می‌توان عملیات اجرایی را آغاز کرد و پیگیری‌های ویژه‌ای برای عملیاتی کردن این منطقه در طی ماه‌های اخیر انجام شده و شرکت شهرک‌های صنعتی استان نیز آمادگی لازم برای آغاز عملیات اجرایی و فازهای مطالعاتی را دارد.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۰۳ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۰۶ ق.ظ

دیدگاه


− 3 = شش