لزوم تجهیز واحدهای صنعتی آذربایجان غربی به تکنولوژی های جدید

لزوم تجهیز واحدهای صنعتی آذربایجان غربی  به تکنولوژی های جدید

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی : باید با توجه به بعضی‌ شرایط لازم‌ برای‌ تکنولوژیهای‌ انتخاب‌شده‌ و لزوم‌ توجه‌ به‌ مشکلات‌ اجرایی‌ پذیرش‌ تکنولوژی‌ جدید، اقدامات‌ لازم‌ برای‌ انتخاب‌تکنولوژی‌ در سطح‌ واحدهای صنعتی استان آذربایجان غربی انجام شود.
در دنیای‌ کنونی‌، ابزار اصلی‌ تسهیل‌ و تسریع‌ جریان‌ توسعه‌ اقتصادی‌ کشورها، تکنولوژی‌ است و تکنولوژی ها در حال‌ تحول‌ هستند و به‌ دلایلی‌ به‌ تکنولوژیهای‌ جدید نیازمندیم‌، از جمله‌، افزایش‌ بهره‌وری‌، افزایش‌ رقابت‌ جهانی‌، همگامی‌ با پیشرفتهای‌تکنولوژیک‌، روندهای‌ بازار و روندهای‌ تولید.
مسئله‌ انتخاب‌ تکنولوژی‌ همیشه‌ وجود داشته‌ وخواهد داشت‌. به‌ طور کلی‌، می‌توان‌ گفت‌ که‌ تکنولوژی‌ مناسب‌، ضرورتا به‌ معنای‌ تکنولوژی‌ساده‌ یا پیشرفته‌، مقیاس‌ بزرگ‌ یا کوچک‌، کارگر بر یا سرمایه بر نیست‌، بلکه‌ براساس‌ هدفها، عوامل‌ محیطی‌، محدودیتها، امکانات‌ و نیازها در مقطع‌ زمانی‌ خاص‌، مفهوم‌ می‌یابد.انتخاب‌ تکنولوژی‌ یک‌ مقوله‌ راهبردی‌ است‌ و باید در چارچوب‌ برنامه‌ راهبردی‌ انجام‌ گیرد. عوامل‌زیادی‌ در انتخاب‌ تکنولوژی‌ مؤثر می‌باشند، با توجه‌ به‌ این‌ که‌ هدفها و وضعیت‌ بنگاههای‌تولیدی‌، یکسان‌ نیست‌، میزان‌ اهمیت‌ این‌ عوامل‌ برای‌ هر کدام‌ متفاوت‌ است‌ و نمی‌توان‌ یک‌تکنولوژی‌ بهینه‌ برای‌ تمام‌ بنگاهها توصیه‌ کرد.حتی‌ برای‌ بنگاههایی‌ که‌ در یک‌ رشته‌ فعالیت‌می‌کنند نیز نمی‌توان‌ یک‌ انتخاب‌ بهینه‌، توصیه‌ کرد. مهمترین‌ عوامل‌ مؤثر در انتخاب‌ تکنولوژی‌ باید بررسی و با توجه به بعضی‌ شرایط لازم‌ برای‌ تکنولوژیهای‌ انتخاب‌شده‌ و لزوم‌ توجه‌ به‌ مشکلات‌ اجرایی‌ پذیرش‌ تکنولوژی‌ جدید، اقدامات‌ لازم‌ برای‌ انتخاب‌تکنولوژی‌ در سطح‌ واحدهای صنعتی استان آذربایجان غربی انجام شود‌. اگر واحدهای تولیدی استان آذربایجان غربی بخواهند به سمتی بروند که با اتکا به توانمندی داخلی خود رشد و توسعه یابند، باید خود را به جدیدترین تکنوژی های روز مجهز کنند. اگر واحدهای تولیدی خود را به تکنولوژی روز تجهیز کنند، آن زمان به جای اینکه فعالان اقتصادی به دنبال بانک‌ها برای دریافت وام باشند، بانک‌ها به دنبال فعالان اقتصادی و واحدهای تولیدی می‌روند.این در حالی است که واحدهای تولیدی آذربایجان غربی باید خودشان را مجهز به تکنولوژی روز کرده تا بتوانند در بازارهای رقابتی جهان حضور داشته باشند.از سوی دیگر, تکنولوژی گروهی یک فلسفه تولیدی است که از تشابهات موجود در قطعات و فرآیند تولید آنها برای طراحی و تولید بهتر محصولات استفاده می کند و این تکنیک قطعات مشابه را به منظور افزایش انعطاف پذیری، کاهش حمل و نقل قطعه و زمان صف، در یک خانواده گرد آورده و به تولید آنها درون یک سلول که از ماشینهای غیر مشابه تشکیل می شود، می پردازد.
مهندسی ارزش، بازنگری سازمان یافته ارزشها و هزینه ها به منظور بیشینه کردن شاخص ارزش ؛ هزینه و ارزش یا کمی کردن ارزش هاست. به نظر می رسد باید پیاده سازی مفاهیم تکنولوژی گروهی به عنوان ابزار مهندسی ارزش در یک کارخانه صنعتی در واحدهای صنعتی نهایی و انجام شود.
به منظور تشکیل خانواده قطعات و تعیین سلول ماشینی، از روش تجزیه و تحلیل جریان تولید و بر طبق الگوریتم و برنامه ای تهیه شده، استفاده شده است. البته باید مدلی برای چیدمان ماشین آلات این کارخانه ارائه شده که نتایج حاصل شده، دلالت بر کاهش ۲۹ درصدی جریان حمل و نقل مواد نسبت به چیدمان اولیه دارد.واحدهای تولیدی استان آذربایجان غربی در شرایط کنونی رکود اقتصادی باید به روزترین سطح تکنولوژی و کیفیت جهانی مجهز شوند. این در شرایطی است که کارشناسان اقتصادی بر لزوم تقویت زیرساخت‌های تولیدی و واحدهای صنعتی؛ متناسب با حجم بالای فعالیت‌های صورت گرفته در واحدهای صنعتی منطقه تاکید می کنند و معتقدند که سرمایه‌گذاری و تقویت زیرساخت‌های حوزه‌های مختلف تولیدی با موضوع های مختلف و توسعه مراکز صنعتی و نیز نیروگاه‌ها جزو لاینفک رسیدن به توسعه پایدار در واحدهای صنعتی استان است و مراکز صنعتی نیز باید بر توسعه این زیرساخت‌ها تمرکز و توجه بیشتری داشته باشند.

نوشته شده توسط admin در جمعه, ۱۵ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۸:۴۰ ق.ظ

دیدگاه


4 + دو =