لزوم بهره گیری از ظرفیت بازاریان آذربایجان غربی در توسعه استان

لزوم بهره گیری از ظرفیت بازاریان آذربایجان غربی  در توسعه استان

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: انسجام صنفی از عوامل رشد و رونق اقتصادی آذربایجان غربی است و داشتن انسجام و روحیه تجاری در میان اصناف می تواند در ارتقای اقتصاد و توسعه استان موثر واقع شود.
اصناف و بازاریان در تمامی عرصه های انقلاب اسلامی چه در شروع اولین جرقه های انقلاب در قم از سوی معمار کبیر انقلاب به عنوان تکیه گاه مطمئن روحانیت و انقلابیون بودند، دوران پیروزی انقلاب و هشت سال دفاع مقدس در دو جبهه پشتیبانی از جنگ و حضور در خط مقدم در کنار رزمندگان با تقدیم ۶۴ هزار شهید و در دوران سازندگی و در شرایط فعلی نیز اصناف باید در تنظیم بازار ، اجرای طرح هدفمندی یارانه ها، بازرسی و نظارت به وظایف خود به بهترین شکل عمل کنند.
در طول تاریخ این مرز و بوم قشر زحمتکش و خدوم اصناف با پایبندی به اصول و ارزشهای دینی کارنامه و نام درخشانی را از خود برجای نهاده و همواره با مولفه های ارزشی مانند امانت انصاف و عدالت شاخص بوده اند.
اصناف و بازاریان متعهد آذربایجان غربی در کنار پرداختن به فعالیت های اقتصادی و کسب و کار همواره به عنوان موتور محرکه تجارت استان و اقتصاد کشور و همچنین در مسائل روز کشور و تحولات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی نقش آفرینی کرده اند.
اصناف یکی از پیشروترین اقشار جامعه در تمام تحولات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی نظام اسلامی است و در ۳۴ سال گذشته اصناف همیشه در خط مقدم و جبهه اولیه انقلاب بودند و هم در دوران دفاع مقدس و هم نهضت بزرگ امام (ره) سعی داشتند، ادای دین کنند.
کارشناسان اقتصادی معتقدند که تسلط بر کار صنفی، اطلاعات و قوانین و به دست آوردن اعتماد مردم جهت پیشرفت و رونق بازار امری ضروری است و با توجه به وضعیت کشور امروز ما با جنگ تمام عیار اقتصادی روبرو هستیم و ضروری است که با تدابیر اندیشی با ساز و کار بازار برخورد کرد.
این در حالی است که پرهیز از کم فروشی و گرانفروشی، ارائه کالای ایرانی با کیفیت، رعایت انصاف، دستگیری از دیگران توسط اصناف و بازاریان همواره مورد تاکید است و رعایت این موارد باعث آرامش در فضای اقتصادی جامعه و مورد رضایت خداوند متعال و مصرف کننده‌ها است.
اتحادیه های صنفی مجامع امور صنفی و کاسبان مردمی ترین و خدمتگزارترین بخش اقتصادی استان هستند. نقش فعال اصناف در بخش های مختلف جامعه نیز بر کسی پوشیده نیست و ردپای اتحادیه های صنفی و مجامع صنفی در تمامی رخدادهای مهم فرهنگی سیاسی و اقتصادی جامعه دیده می_شود.
این در شرایطی است که اصناف و بازاریان آذربایجان غربی در تعدیل قیمت ها و کنترل نقدینگی و قدرت خرید مردم با لحاظ سود متناسب، باید شرایطی را فراهم آورند که در میان مردم به انصاف معروف شوند.اصناف و اتحادیه های فعال در عمده فروشی ها و حتی در بخش خرده فروشی با سرمایه‌های کم و بسیار باید بیش از گذشته در بازار نقش آفرینی می کنند.
اگر چه نواقص و کاستی ها، ضعف های مدیریتی و غیر کارشناسی در بخش های مختلف از عوامل رکود اقتصادی کشور و استان محسوب می شود ولی نباید از نقش راهبردی و نظارتی غافل شد و اینجاست که نقش اصناف و اتحادیه هویدا می شود و قطعا بدون حمایت نمی توان به این مطلوب رسید.این در شرایطی است که دلال بازی و حضور تعدادی سودجو و منافع طلب در بخش های مختلف اقتصادی کشور و حتی در آذربایجان_غربی همواره یکی از علل عمده گرانی_ها و رکود اقتصادی و عدم توسعه یافتگی استان بوده است.
شورای اصناف، مجامع و اتحادیه های صنفی استان باید با تمام توان تلاش خود را برای دفاع از حقوق مصرف کنندگان، کنترل و بازرسی و همچنین تنظیم بازار انجام دهند، چرا که اگر اصناف در چنین موقعیت هایی به وظایف ذاتی خود به نحو احسن عمل کند دیگر مجال و فرصت برای دلالان و سودجویان فراهم نمی_شود.
اصناف این وظیفه را سالها است که انجام داده‌اند و نتایج بسیار خوبی را هم در مقاطع مختلف کسب کرده‌اند و در چنین شرایطی که کشور و استان تحت تاثیر افزایش قیمت جهانی برخی کالاها و همچنین مواد اولیه کالاهای اساسی ، دچار تورم شده و از سوی دیگر با اجرای هدفمندی یارانه ها نیز همزمان شده می_بایست همچون چشمانی بیدار مراقب باشد و مجال و فرصتی برای عده ای از خدا بی خبر و سود جو و منفعت طلب فراهم نکند.
کارشناسان معتقدند حفظ و تعادل قیمت ها به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای کنترل بازار است و همه مسئولان و به خصوص نهادهای نظارتی و اصناف و اتحادیه ها باید بکوشند تا کسی نتواند به فکر سوء استفاده باشد. همچنین به نظر می رسد اعضای مجامع امور صنفی باید ضمن داشتن مشارکت و همدلی، در فرهنگ سازی و شیوه های برخورد با مشتری نیز فعالیت کنند.این در حالی است که انسجام صنفی از عوامل رشد و رونق اقتصاد استان است و داشتن انسجام و روحیه تجاری در میان اصناف می_تواند در ارتقای اقتصاد و توسعه آذربایجان_غربی موثر واقع شود. اصناف بعنوان یکی از اصلی ترین و فعال ترین بخش های اقتصادی استان می توانند در ارتقای رفاه اجتماعی و خدمت رسانی بهینه به مردم آذربایجان غربی نقش موثری را ایفا کنند.
کارشناسان معتقدند که باید از ظرفیت تشکل بازاریان و سرمایه گذاران در توسعه فعالیت های اقتصادی و برنامه ریزی و هماهنگی حضور سرمایه گذاران در آذربایجان غربی استفاده شود.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۰۱ دی ۱۳۹۲ ساعت ۶:۵۸ ق.ظ

دیدگاه


1 + = هفت