- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -

لزوم بهره گیری آذربایجان غربی از شاخص های کلان رشد اقتصادی ترکیه

Posted By admin On آبان ۱۳, ۱۳۹۲ @ ۵:۴۴ ق.ظ In اقتصادی | No Comments

گروه خبر: مدیرکل تجارت آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه و تجارت ایران گفت: باید استانهای مرزی با ترکیه از تجربیات موفق اقتصادی ترکیه که موجب تحول آن در چهارسال آخیر شدند، جهت توسعه اقتصاد کشور استفاده کنند.
به گزارش آراز آذربایجان رضا عباس قلی در سومین میز کشوری ترکیه در ارومیه با بیان اینکه باید استانهای مرزی با ترکیه از تجربیات موفق اقتصادی ترکیه که موجب تحول آن در چهارسال آخیر شدند، جهت توسعه اقتصاد کشور استفاده کنند، اظهارکرد: ترکیه یکی از بزرگترین مقصدهای محصولات صادراتی ایران است که باید در جهت رفع مشکلات صادراتی دو طرف تلاش کرد.
وی با بیان اینکه اقتصاد ترکیه با اجرای برنامه های اصلاحات اقتصادی مورد نظر با همکاری صندوق بین المللی پول به تدریج توانسهته است در مسیر اقتصاد آزاد حرکت کند، تفزود: هم اینکه این کشور جز کشورهای دارای اقتصاد آزاد تلقی شده اما با این وجود بخشی از اقتصاد آن در کنترل دولت است.
وی توسعه روند خصوصی سازی، حذف دیوانسالاری و تسهیل مقررات تجاری، جذب سرمایه گذاری خارجی به صنایع صادرات گرا، وابستگی ترکیه به اتحادیه اروپا و دسترسی آسان به بازارهای آن، برخورداری ترکیه ار یک سیستم حمل و نقل زمنی و دریایی و پیشرفته و غیره را از جمله دلایل پیشرفت سیتم اقتصادی ترکیه عنوان کرد.
عباس قلی با اشاره به وضعیت صنعت گردشگری ترکیه و مقایسه آن با ایران تصریح کرد: جای بسی تاسف دارد که ایران از نظر آثار میراث فرهنگی جز استانهای برتر جهان بوده اما از نظر جذب گردشگر جز ضعیف ترین کشورهای تلقی می شود.
مدیرکل تجارت آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه و تجارت ایران با بیان اینکه کالاهای موجود در مناطق آزاد بدون هیچ محدودیتی قابل انتقال به بازارهای داخلی ترکیه هستند، بیان کرد: این امر یکی از نقاط قوت اقتصاد ترکیهاست که اینامر در کشورمان وجود ندارد.
غلامرضا دیزج نژاد معاون برنامه ریزی استاندارآذربایجان غربی نیز در این نشست بابیان اینکه ترکیه به عنوان دومین کشور مقصد صادراتی آذربایجان غربی است، اظهار کرد: حجم بالای صادرات محصولات ایران به ترکیه نشان از نقش مهم کشور ترکیه در مبادلات تجاری آذربایجان غربی و ایران دارد.
* ترکیه از مهمترین کشورها در حوزه تجارت خارجی برای آذربایجان غربی
وی ترکیه را از مهمترین کشورها در حوزه تجارت خارجی برای آذربایجان غربی دانست و گفت: آذربایجان غربی به عنوان تنها پایانه ورودی و خروجی از ایران به ترکیه مطرح است که این امر نقش پررنگ این استان را در توسعه مبادلات دو جانبه ایران و ترکیه نشان می دهد.
دیزج نژاد به نقش صادرات در توسعه کشور اشاره کرد و تصریح کرد: صادرات از اجزای مهم هویت بخشی به تولید می باشد که این امر نیز می تواند در کیفی سازی تولیدات نقش بسزایی را ایفا کند.
*صادرات ۳۹۲ میلیون دلاری در هفت ماه امسال از آذربایجان غربی
معاون برنامه ریزی استاندار آذربایجان غربی در ادامه به میزان صادرات آذربایجان غربی اشاره کرد و اظهار داشت: در هفت ماه امسال، میزان صادرات از آذربایجان غربی ۳۹۲ میلیون دلار بود که سهم ترکیه از این میزان، ۸۷ میلیون دلار بود.
وی بر لزوم ایجاد و رونق پایانه های صادراتی کشور تاکید کرد و افزود: از وزارت صنعت، معدن و تجارت انتظار داریم که برای ایجاد و رونق پایانه صادراتی به این استان کمک های لازم را انجام دهد.
*شناسایی مشکلات کلان تجاری کشور در حوزه کالایی و خدماتی از اهداف تشکیل میزهای کشوری
عباداله اکبری رییس سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان غربی نیز با بیان اینکه میزهای کشوری نشست های تخصصی هستند، بیان کرد: این میزها با هدف شناسایی مشکلات کلان تجاری کشور در حوزه کالایی و خدماتی در درون کشور یا حوزه بازارهای هدف نظیر رفع مشکلات و تسهیل امور مربوط به صادرات کشور در بخش بانک، بیمه، گمرک، حمل و نقل، قیمت تمام شده، موافقت نامه های دو جانبه، مسایل کنسولی، تعرفه های ترجیحی، تراز تجاری و نظایر آن در سطح وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار می شود.
وی هدف از تشکیل میز کشوری ترکیه را ساماندهی و ضابطه مند کردن فرآیندهای تصمیم سازی در حوزه های افزایش صادرات، ایجاد هماهنگی بین نهادهای ذیربط و دستگاههای اجرایی، ارائه پیشنهاد جهت اصلاح ساختارها، تسهیل حضور در بازار هدف و ایجاد اشتغال و توسعه در سطح ملی عنوان کرد.
اکبری با اشاره به اینکه تجارت خارجی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه به عنوان یکی از بزرگترین شرکا و رقبای تجاری کشور در منطقه از زوایای مختلف حائز اهمیت و قابل بررسی است، اظهار کرد: در این راستا سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی با همکاری و هماهنگی سازمان توسعه تجارت ایران اقدام به برگزاری میز کشوری ترکیه کرده تا بتواندبه تحلیل وضعیت موجود و ارائه ژیشنهادهای اجرایی برای حصول نتایج ملموس و ارزشمند بپردازد.
در این جلسه مدیران و فعالان حوزه اقتصادی آذربایجان غربی به بیان مشکلات موجود در صادرات به کشور ترکیه پرداختند.


Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir

URL to article: http://www.araznews.ir/%d9%84%d8%b2%d9%88%d9%85-%d8%a8%d9%87%d8%b1%d9%87-%da%af%d9%8a%d8%b1%d9%8a-%d8%a2%d8%b0%d8%b1%d8%a8%d8%a7%d9%8a%d8%ac%d8%a7%d9%86-%d8%ba%d8%b1%d8%a8%d9%8a-%d8%a7%d8%b2-%d8%b4%d8%a7%d8%ae%d8%b5-%d9%87/

URLs in this post:

[1] Image: http://www.araznews.ir/wp-content/uploads/2013/11/10.jpg

[2] Image: http://www.araznews.ir/wp-content/uploads/2013/11/14.jpg

Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.