لزوم برنامه‌ریزی برای جذب سرمایه_گذار متناسب با زیربناهای آذربایجان غربی

لزوم برنامه‌ریزی برای جذب سرمایه_گذار متناسب  با زیربناهای آذربایجان غربی

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: شرایط اقتصادی استان آذربایجان غربی نشان می دهد که فراری دادن سرمایه گذاران ظلم فاحش در حق مردم منطقه است و بایستی از کارآفرینان سالم استان حمایت عملی شده و به این نکته واقف شد که توسعه اقتصادی استان آذربایجان غربی مستلزم حل موانع جذب سرمایه گذاری است.
کارشناسان اقتصادی معتقدند که بهبود فضای کسب و کار و تسهیل در روند سرمایه‌گذاری از جمله خواسته‌های دولت است و رویکرد تمام مسئولان استان باید به این سمت باشد.
از سوی دیگر، امنیت، یک اصل اساسی برای سرمایه‌گذاران است و با توجه به نگاه دولت تدبیر و امید به مقوله سرمایه‌گذاری، استان آذربایجان غربی، استانی امن برای سرمایه‌گذاران است و هیچ مانعی نباید پیش پای سرمایه‌گذاران ایجاد شود.
مدیریت جدید استانداری آذربایجان غربی باید اهتمام خود را برای فراهم کردن فضایی امن و مطمئن برای سرمایه‌گذاران به کار گیرد و اجازه هیچگونه ایجاد شائبه ناامنی را ندهد. پر واضح است که برای وصول به این مهم؛ باید همه دستگاه‌های استان در کنار رسالت‌های قانونی خود، تسهیل فرایند سرمایه‌گذاری توسط بخش‌خصوصی را فراهم کنند.
دستگاه‌های استان موظفند به استناد قوانین موجود، راهگشای سرمایه‌گذاری باشند و هیچ قانونی برای ایجاد مانع در مسیر سرمایه‌گذاری و اشتغال وضع نشده است و اگر کسی به استناد قوانین، مانع از سرمایه‌گذاری شود قطعا مغایر با نیت قانون‌گذار و خواست دولت حرکت کرده است.
این در حالی است که آذربایجان غربی به دلیل هم مرزی با کشورهای همسایه از جمله ترکیه و عراق در منطقه شمالغرب جمهوری اسلامی ایران موقعیت بسیار فوق العاده ای را به لحاظ قرار داشتن در مسیر جاده ابریشم در مبادله کالا و تجارت و سرمایه گذاری های بخش مختلف دارد. این استان با داشتن مرزهای مشترک با کشورهای همسایه می تواند با کسب درآمد بیشتر و صادرات غیر نفتی کمک بزرگی به برقراری نظم و امنیت در مناطق مرزی بکند.
این استان ظرفیت های فراوانی به لحاظ ترانزیت کالا از خاورمیانه به کشورهای اروپایی را دارد و می تواند از این موقعیت هم برای رشد و توسعه اقتصادی خود و هم صادرات کالاهای ایرانی به خارج و ایجاد یک بازار مطمئن در منطقه فراهم نماید و با توسعه سرمایه گذاری گام های اساسی برای توسعه بردارد. به تعبیری توسعه اقتصادی استان آذربایجان غربی مستلزم حل موانع جذب سرمایه گذاری است.
بروکراسی شدید اداری و دیوانسالاری حاکم باعث شده تا روند سرمایه گذاری کند شود. همچنین بانک های عامل نیز در عمل تسهیل کننده امر سرمایه گذاری نیستند.
بانک ها به جای از میان برداشتن مشکلات ارزی، مالیاتی و گمرکی، به عنوان یکی از موانع سرمایه گذاری در اقتصاد کشور و استان مطرح هستند.
کارشناسان اقتصادی معتقدند تهیه نقشه راه برای جذب سرمایه گذار در استان از نیازهای اساسی آذربایجان غربی است و با توجه به اینکه نقشه های ناحیه ای جامع تدوین شده و ملاک و معیار سرمایه گذاری در استان این نقشه است از این رو مرکز سرمایه گذاری استان باید بر اساس نقشه ناحیه جامع تدوین شده پیش رود.
این در حالی است که باید جذب سرمایه گذاری از طریق پنجره واحد تجاری صورت گیرد و رسیدگی خارج از نوبت به پروژه هایی که نیاز به جذب سرمایه گذار دارند از برنامه هایی است که در اولویت کاری قرار دارند و هر دستگاه نباید به صورت واحد سرمایه گذاری کند.
در زمینه معادن استان نیز ظرفیت های فراوانی وجود دارد و سرمایه گذاری در زمینه فرآوری و اکتشاف نیز باید جزء اولویت های کاری باشد.
این در شرایطی است که حل موانع و مشکلات جذب سرمایه در استان وظیفه تمام دستگاههای اجرایی است و این امر کار گروهی و هماهنگ دستگاهها را می طلبد تا شاهد توسعه همه جانبه اقتصادی استان باشیم.
نیاز استان آذربایجان غربی با ظرفیت های فراوان و بالقوه جهت نیل به توسعه و همچنین نیاز کشور در شرایط کنونی، سرمایه و سرمایه‌گذار و در حقیقت، تقویت بخش خصوصی‌ در جهت گشایش گره‌های کور اقتصاد ایران و برون‌رفت از معضلاتی مانند بیکاری و تورم که‌ نتیجه عملکرد اقتصاد متمرکز دولتی است.
همچنین شرایط اقتصادی استان آذربایجان غربی نشان می دهد که فراری دادن سرمایه گذاران ظلم فاحش در حق مردم منطقه است و بایستی از کارآفرینان سالم استان حمایت عملی شده و به این نکته واقف شد که ایجاد امنیت سرمایه‌گذاری مهم‌ترین اصل توسعه در استان است.
در این میان نقش رسانه های محلی استان بسیار تاثیر گذار است به طوری که نشر اکاذیب و یک کلاغ چهل کلاغ نمودن موضوعات و مفاسد اقتصادی، ریسک سرمایه گذاری را در آذربایجان غربی بالا می برد و تا زمانی که وحدت رویه در برخورد با مفاسد اقتصادی وجود نداشته باشد هرگز نمی توان به تحقق اصولی سرمایه گذاری در استان امید بست.
ظرفیت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری آذربایجان غربی به صورت مناسب و مطلوب شناسایی نشده است و عدم انجام بازاریابی بین‌المللی مناسب برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی بالقوه و طولانی بودن فرآیند صدور مجوزهای مختلف از جمله مشکلات و موانع سرمایه‌گذاری خارجی در استان است.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۵ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۷:۰۹ ق.ظ

دیدگاه


+ 5 = هفت