لزوم ایجاد سیستم ارزیابی زمان صدور مجوز طرح های سرمایه گذاری

لزوم ایجاد سیستم ارزیابی زمان صدور مجوز  طرح های سرمایه گذاری

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: لزوم تسهیل امور اداری در استان آذربایجان غربی برای افزایش فعالیت سرمایه گذاران مورد تاکید جدی است و باید مشکلات و موانع این مسیر برداشته شود.
سرمایه گذاری کاری بلند مدت است و در طول یک دوره کوتاه بدون شک به نتیجه نمی رسد لذا نباید انتظارات بیش از حدی در این زمینه داشت.بحث سرمایه گذاری در استان آذربایجان غربی با وجود ظرفیت های فراوان و کاستی های موجود توسط ستاد تسهیل سرمایه گذاری، پنجره واحد و مرکز خدمات سرمایه گذاری استان رصد می شود.
تکلیف و وظایف ستاد تسهیل سرمایه گذاری در قانون مشخص شده است و براساس این قانون باید حداکثر مدت ۱۰ روز موافقت یا عدم موافقت با طرح اعلام و ظرف مدت یک ماه هم مجوز سرمایه گذاری صادر شود.
اگر زمان صدور مجوز طولانی تر شد ستاد تسهیل سرمایه گذاری استان باید آن را تمدید کند و در غیر اینصورت با تعلل کنندگان در کار طبق قانون باید برخورد شود. پنجره واحد سرمایه گذاری هم در استان آذربایجان غربی برای به حداقل رساندن زمان صدور مجوزهای طرح های سرمایه گذاری ایجاد شده است که با افتتاح مرکز خدمات سرمایه گذاری فعالیت این پنچره ها هم رسما آغاز شده است.
این در حالی است که سیستم ارزیابی برای آگاهی از مدت زمان صدور مجوز طرح های سرمایه گذاری در استان باید ایجاد شود تا به خوبی این مهم مورد بررسی قرار گیرد و از تغییرات انجام شده بعد ازطی۶ ماه آگاهی پیدا شود.
برنامه ها و اقداماتی هم چون اطلاع رسانی و معرفی پتانسیل های سرمایه گذاری استان و تشویق سرمایه گذاران به امر سرمایه گذاری در مرکز خدمات سرمایه گذاری آذربایجان غربی انجام می گیرد.
این مرکز باید موانع و مشکلات پیش روی سرمایه گذاران را رصد و در راستای برطرف کردن آنها اقدام کند.مرکز خدمات سرمایه گذاری استان آذربایجان غربی در راستای کمک به توسعه این استان با هدف معرفی ظرفیت ها و جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفته است و با افتتاح این مرکز اقدامات مربوط به سرمایه گذاری به صورت هدفمندتر و منسجم تر در استان پیش رفته است.به منظور بسترسازی برای جذب بیشتر سرمایه گذاری خارجی در استان های مختلف کشور تصمیم به راه اندازی مرکز خدمات سرمایه گذاری در تمامی استان ها گرفته شد و نماینده های تام الاختیار دستگاه هایی اجرایی استان شامل سازمان جهاد کشاورزی و تامین اجتماعی استان، شرکت های توزیع نیروی برق، آب منطقه ای و گاز، ادارات کل راه و شهرسازی، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، محیط زیست، منابع طبیعی و آبخیزداری، ورزش و جوانان و صنعت، معدن و تجارت استان سه روز در هفته در این مرکز حضور پیدا می کنند.
مهمترین وظیفه این مرکز معرفی پتانسیل ها و فرصت های سرمایه گذاری کردستان به سایر استان ها و حتی خارج از کشور است و تسهیل و تسریع فرایند سرمایه گذاری بخش خصوصی در استان و حمایت و ترویج تفکر سرمایه گذاری و مساعدکردن محیط سرمایه گذاری از دیگر وظایف این مرکز است.
شناسایی و معرفی فرصت های سرمایه گذاری استان به سرمایه گذاران، تهیه و ارائه اطلاعات لازم و اساسی به سرمایه گذاران، راهنمایی، مشاوره و هماهنگی و پیگیری مستمر کارها و اقدامات مربوط به سرمایه گذاران از اهداف راه اندازی این مرکز است.
علاوه بر این مرکز ستاد تشویق و حمایت از سرمایه گذاران هم به فعالیت خود در راستای تسهیل روند ادارای لازم برای دریافت مجوزهای مختلف به منظور سرمایه گذاری، پیگیری رفع مشکلات موجود در مسیر سرمایه گذاری، ارائه مشاوره به مدیران استان برای رفع موانع ادامه خواهد داد.
کارشناسان اقتصادی بر تهیه و تدوین منشور سرمایه گذاری در استان تاکید دارند و معتقدند که برای داشتن گفتمان توسعه ای مشترک نیاز به تهیه و تدوین منشور سرمایه گذاری است.
تهیه این منشور باعث می شود تمامی دستگاه های اجرایی استان حول یک محور حرکت کنند.برای جذب بیشتر سرمایه گذاران به استان نیاز ایجاد مشوق های سرمایه گذاری در استان است. البته در طولانی شدن پروسه صدور مجوز طرح های سرمایه گذاری در استان شکی نیست و گاهی این طولانی شدن به دلیل عدم رعایت و در نظر نگرفتن مبانی سرمایه گذاری صورت می گیرد.
در صورتیکه سرمایه گذاری تمامی شرایطی که سازمان صنعت، معدن و تجارت در نظر گرفته داشته باشد ظرف ۴۸ساعت مجوز طرح او صادر می شود.
متاسفانه بدلایل مختلف تاکنون زمینه های مناسبی برای رشد سرمایه گذاری در شهرهای مختلف استان آذربایجان غربی فراهم نشده است که این امر به دلیل طولانی شدن روند اداری برای اجرای این پروژه ها است.
سرمایه گذاران همواره به دنبال راه های ساده و شفاف بوده و از طولانی شدن روند اداری برای سرمایه گذاری ها واهمه دارند و بدون شک نجات و توسعه آذربایجان غربی در گرو سرمایه گذاری مستمر است و توسعه شهری ارومیه نیز تنها با درآمدهای معمول شهرداری ها محقق نمی شود و به همین دلیل در شرایط کنونی باید به فکر جذب سرمایه گذار بود تا شاهد اجرایی شدن بسیاری از پروژه های مسکوت در شهر باشیم.
از سوی دیگر، افزایش سرمایه گذاری ها مساوی با افزایش اشتغال زایی برای جوانان است و می توان بدین وسیله به تعهدات اشتالزایی برای حوانان اقدامات مناسبی انجام داد.
این در حالی است که مشکلات زیرساخت ها و بروکراسی های اداری طولانی و پیچیده به علت ناهماهنگی های موجود میان مدیران و دستگاه های مختلف با وجود شعارها و وعده های بیشمار در خصوص حمایت از سرمایه گذار و تسهیل فرآیندهای سرمایه گذاری در استان، در برخی موارد باعث می شود نه تنها سرمایه گذار رغبتی به سرمایه گذاری در آذربایجان غربی نشان دهد بلکه برخی از سرمایه گذاران فعال در این استان نیز بدلیل مشکلات و موانعی که در این مسیر وجود دارد، از ادامه فعالیت خود منصرف شده و اقدام به سرمایه گذاری در استان های دیگر می کنند.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۷ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۶:۵۷ ق.ظ

دیدگاه


7 − سه =