- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -

لزوم افزایش کنترل برای مقابله با قاچاق مواد مخدر در مرزهای استان

Posted By admin On خرداد ۱۰, ۱۳۹۳ @ ۸:۲۸ ق.ظ In اجتماعی | No Comments

گروه خبر: استاندار آذربایجان غربی بر لزوم افزایش کنترل نامحسوس و سیستمی مقابله با قاچاق مواد مخدر در مرزهای استان تاکید کرد.
قربانعلی سعادت در سومین جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان غربی با اشاره به قرار گرفتن استان در مسیر ترانزیت و قاچاق مواد مخدر، خواستار افزایش سطح تکنولوژی برای کنترل نامحسوس و سیستمی قاچاق مواد مخدر در استان به ویژه مرزها شد.
وی اظهار کرد: کنترل نامحسوس و کنترل الکترونیکی در مرزها و مبادی رسمی آذربایجان غربی از موثرترین شیوه‌های مقابله با قاچاق است.
استاندار آذربایجان غربی اظهار داشت: باید در بحث مقابله با قاچاق در مبادی رسمی و گمرک‌ها، به سمت و سویی حرکت کنیم که در آن دخالت انسانی کمتر و کنترل سیستمی و نامحسوس افزایش یابد چرا که در این صورت ضمن کاهش خطاهای انسانی، نظارت و کنترل نیز دقیق‌تر می‌شود.
استاندار آذربایجان غربی اضافه کرد: سود مالی از مهم‌ترین عوامل فعالیت سوداگران مرگ در این عرصه است.
سعادت ادامه داد: اقدامات پیشگیرانه در خصوص جلوگیری از فعالیت این افراد، در حال حاضر به امری عادی برای این سودجویان تبدیل شده و نمی‌توانند اثربخش باشند که باید برای تغییر این رویه برنامه مدون و عملیاتی تدوین و اجرا کرد.
سعادت تصریح کرد: جریان‌های سازمان دهی شده‌ای در آن سوی مرزها برای قاچاق مواد مخدر و اعتیاد فعال است.
استاندار آذربایجان غربی اعلام کرد: امروز دشمن با برنامه ریزی پیچیده، تولید و فروش این مواد را به داخل کشور کشانده به طوری که متأسفانه امروز آمارها نشانگر وجود معضلات جدی در این زمینه است.وی سالم سازی و بازگرداندن معتادین بهبود یافته و زندانیان پس از طی دوران محکومیت به عرصه خانواده، جامعه و اشتغال از اهداف مهم برشمرد . سعادت افزود: حمایت، مراقبت و برنامه ریزی برای فعالیت و اشتغال زندانیان و معتادین بهبود یافته از وظایف و تکالیف مهم مدیران و مسئولان ذیربط در استان است و انتظار می‌رود در این خصوص، طرح‌ها و پیشنهادات لازم توسط اعضای شورای مبارزه با مواد مخدر ارائه شود.
وی ضمن تاکید بر ضرورت شناسایی و برنامه ریزی برای گروه‌های آسیب پذیر جامعه نیز گفت: در جامعه برخی گروه‌ها و اقشار وجود دارند که بیشتر در معرض ابتلا به اعتیاد قرار دارند که لازم است این گروه‌ها به صورت دقیق و علمی، مورد بررسی و شناسایی قرار گیرند و برای کاهش تهدیدات در میان آن‌ها برنامه ریزی شود.
*۲۱ درصد از معتادان کشور دارای تحصیلات لیسانس و بالاتر هستند
قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور هم گفت: در حال حاضر ۲۱ درصد معتادان کشور دارای مدارک تحصیلی لیسانس و بالاتر هستند که نشان دهنده وضعیت نامناسب است.
علیرضا جزینی اظهار داشت: تنویر افکار عمومی از طریق رسانه‌ها، حساس نمودن جامعه و خانواده‌ها، فرهنگ سازی و تغییر شیوه‌های مبارزه و همچنین اولویت قرار دادن کارهای فرهنگی و هنری باید به صورت جدی در بحث مبارزه با مواد مخدر ادامه داشته باشد.
وی با بیان اینکه مبارزه با اعتیاد از دغدغه‌ها و خواسته‌های اصلی مردم است گفت: مردم توقع مبارزه با اعتیاد را از ما دارند، چنانچه رهبر معظم انقلاب در ۱۱ بند که ابلاغ کرده‌اند این مسئله را از زوایای گوناگون مورد توجه قرار داده‌اند و ما نیز در نظر سنجی‌هایی که انجام داده‌ایم، اولین نگرانی مردم، اعتیاد و مبارزه با مواد مخدر اعلام شده است.جزینی با بیان اینکه مشکل اعتیاد و مواد مخدر یک آسیب مهم اجتماعی است.در ادامه افزود: ما باید با افزایش فعالیت‌ها، آگاهی بخشی، اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر و آموزش‌های لازم بتوانیم این مشکل را حل کنیم.
وی با اشاره به این جمله از مقام معظم رهبری که فرموده‌اند “:اعتیاد یک فرهنگ صادراتی از غرب و برای نابودی و تباهی نسل جوان است” افزود: ما باید با تلاش و پشتکار بسیار و مبارزه جدی با قاچاقچیان مواد مخدر بتوانیم زمینه را برای فعالیت این سوداگران مرگ در جامعه ناامن سازیم.
جزینی جلب مشارکت خیرین، اثرات اطلاعات مستمر، ارتباط با مردم و افزایش سازمان‌های مردم نهاد در بحث مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر و حمایت از تشکل‌های غیردولتی و حمایت از معتادان را نیز مورد تاکید قرار داد.
وی همچنین به پایش صورت گرفته در خصوص اعتیاد اشاره کرد و نیز ادامه داد: در این پایش که از مردم انجام گرفت، افزون بر ۹۲ درصد مردم، اعتیاد را مهم‌ترین معضل جامعه عنوان کرده‌اند.
قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر،در رابطه با این مبحث اظهار داشت: افزایش میزان جرایم، رشد بیماری‌های جسمانی و روانی نظیر افسردگی، ایدز و هپاتیت، بروز معضلات اجتماعی از جمله طلاق، همسرآزاری و کودک آزاری از جمله نتایج نامناسب و قابل توجه اعتیاد در جامعه است.
در این جلسه مسئولان کمیته‌های مختلف شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان غربی به بیان نظرات خود در خصوص معضل اعتیاد و برنامه‌های خود در راستای اجرای اقدامات پیشگیرانه در این خصوص پرداختند.


Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir

URL to article: http://www.araznews.ir/%d9%84%d8%b2%d9%88%d9%85-%d8%a7%d9%81%d8%b2%d8%a7%d9%8a%d8%b4-%da%a9%d9%86%d8%aa%d8%b1%d9%84-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%d9%8a-%d9%85%d9%82%d8%a7%d8%a8%d9%84%d9%87-%d8%a8%d8%a7-%d9%82%d8%a7%da%86%d8%a7%d9%82/

Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.