لزوم احداث شهرک کشاورزی استان برای افزایش صادرات

لزوم احداث شهرک کشاورزی استان برای  افزایش صادرات

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی – :دولت زیرساخت های شهرک‌های کشاورزی و شیلاتی را ایجاد می کند و به منظور توسعه شهرک های کشاورزی در استان ها برنامه ریزی خوبی صورت گرفته است.
استان آذربایجان‌غربی در بخش کشاورزی دارای ظرفیتهای متعددی است. باید از ظرفیت‌های فراوان و قابلیت های فراوان استان در راستای توسعه بخش کشاورزی گام برداشته شود.
احداث شهرک کشاورزی در استان آذربایجان غربی یک ضرورت است و باید بتوان محصولات تولیدی بخش کشاورزی به سایر استانها صادر کرد.
آذربایجان‌غربی با چندین کشور همجوار است و باید از ظرفیت موجود در زمینه صادرات محصولات کشاورزی استفاده کرد. برگزاری نمایشگاه بین‌المللی دستاوردهای کشاورزی گام موثری در زمینه بازاریابی تولیدات بخش کشاورزی است و در این خصوص لازم است تا سرمایه‌گذاری خوبی نیز انجام گیرد.
عرضه ادوات و ماشین‌آلات کشاورزی تولیدی استان در شرایط کنونی بسیار مهم است و در این نمایشگاه بین‌المللی دستاوردهای کشاورزی باید بتوان از دانش سایر کشورهای حاضر در این نمایشگاه نیز بهره برد.
استقرار شهرک های کشاورزی در استان آذربایجان غربی که ظرفیت های فراوانی در حوزه کشاورزی دارد، می تواند نقش بسیار مهمی در توسعه کشاورزی این استان داشته باشد و کشاورزی استان را متحول کند.
این در حالی است که مسئولان وزارت جهاد کشاورزی چندی پیش از همکاری ۲۰ مشاور برای انجام مطالعات آمایشی نحوه استقرار شهرک‌های کشاورزی خبر دادند و اعلام کردند که اساسنامه شرکت شهرک‌های کشاورزی تدوین شده است.
ظاهرا” شهرک‌های کشاورزی در نقاط مختلف کشور بر اساس اساسنامه مصوب انتخاب شده و تاسیس این شهرک‌ها در چارچوب قانون ایجاد می‌شود.
به نظر می رسد باید مطالعات آمایش استان آذربایجان غربی برای ایجاد شهرک‌های کشاورزی و شیلاتی هر چه زودتر آغاز شود تا چند نقطه استان آذربایجان غربی برای ایجاد شهرک‌های شیلاتی تعیین شود.
به گفته مسئولان امر، تسهیلات لازم از محل صندوق توسعه ملی برای ایجاد شهرک‌های کشاورزی و شیلاتی پرداخت می شود و دولت زیرساخت های شهرک‌های کشاورزی و شیلاتی را ایجاد می کند.
این در حالی است که بدون تردید دولت باید در کنار بخش خصوصی قرار گیرد و با تقویت و افزایش مشارکت این بخش در اقتصاد زمینه رشد تولید ملی را فراهم سازد. یکی از ابزارهای حمایتی که ترغیب بخش خصوصی را به دنبال دارد، رفع مشکلات ساختاری در اقتصاد دولتی است. تسهیل سرمایه‌گذاری، کاهش بروکراسی اداری، تحلیل مشکلات بخش صنعت با نگاه تولید صادرات‌گرا از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد. البته مجموعه سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی با شناسایی چالش‌های موجود بخش صنعت و خلأهای قانونی، گام‌هایی در جهت مشارکت بخش خصوصی به کار گرفته است که واگذاری مالکیت و اداره امور شهرک‌ها به بخش خصوصی از جمله این سیاست‌ها است.کارشناسان اقتصادی معتقدند که سرمایه‌گذاری برای رشد در آینده از طریق شهرک‌های صنعتی آذربایجان غربی یک برنامه استراتژیک محسوب می‌شود و نقش شهرک‌های صنعتی به عنوان یک کاتالیزور در جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی برای رشد توسعه صنایع در حال ظهور بر هیچ کس پوشیده نیست.
از سوی دیگر، شهرک‌‌های صنعتی بهترین و ایده‌آل‌ترین راه برای کمک به سرمایه‌گذاران در تحقق اهداف برنامه‌های آنها محسوب می‌شوند. چرا که شهرک‌های صنعتی به عنوان بازوی استراتژیک دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان ستون رشد و توسعه اقتصادی قلمداد می‌شوند اگر چه نقش وزارت صنعت، معدن و تجارت در ایجاد شهرک‌های صنعتی کاملا شفاف است ولی سایر سازمان‌ها و نهادهای دولتی باید ابزارهای حمایتی خود را به کار گیرند و روند ایجاد و توسعه شهرک‌های صنعتی را تسریع بخشند.
چرا که برای رونق سرمایه گذاری بخش خصوصی نیز باید مشکلات شهرک های صنعتی مرتفع شود.
به عبارتی مشکلات زیرساخت ها و بروکراسی های اداری طولانی و پیچیده به علت ناهماهنگی های موجود میان مدیران و دستگاه های مختلف با وجود شعارها و وعده های بیشمار در خصوص حمایت از سرمایه گذار و تسهیل فرآیندهای سرمایه گذاری در استان، در برخی موارد باعث می شود نه تنها سرمایه گذار رغبتی به سرمایه گذاری در آذربایجان غربی نشان دهد بلکه برخی از سرمایه گذاران فعال در این استان نیز بدلیل مشکلات و موانعی که در این مسیر وجود دارد، از ادامه فعالیت خود منصرف شده و اقدام به سرمایه گذاری در استان های دیگر می کنند.
این در حالی است که ورود سرمایه گذاران و سرمایه گذاری در استان آذربایجان غربی خصوصا در شهرک های صنعتی با ایجاد زیرساخت های مناسب در این شهرک ها مهیا می شود. رونق شهرک های صنعتی در ایجاد زیرساخت های مناسب است و در این زمینه پیگیری های متعددی در ایجاد زیرساختهای مناسب، از جمله تأمین برق صنعتی، آب و دیگر نیازهای این شهرک ها باید وجود داشته است.
به نظر می رسد باید در خصوص تأمین برق صنعتی برای شهرک های صنعتی استان پیگیری های جدی صورت بگیرد که می توان با ایجاد این زیرساخت امکان حضور واحدهای صنعتی بیشتری را در این شهرک ها فراهم کرد.
در این راستا استان آذربایجان غربی در راستای تشویق و جذب سرمایه گذاران و ارائه خدمات مطلوب به متقاضیان این حوزه نسبت به راه اندازی شهرک های صنعتی در شهرستان های کمتر توسعه یافته باید اقدام کند.
اما به دلیل عدم تأمین برق مورد نیاز برخی شهرک ها در برخی از شهرستان های استان، مجریان و متقاضیان واحدهای صنعتی در حال حاضر در این زمینه با مشکل مواجه بوده و بهره برداری از طرح های موجود در این شهرک ها را به تعویق انداخته است.این در شرایطی است که کارشناسان اقتصادی معتدند که اعتبارات در اشتغال منطقه و رونق اقتصادی استان نقش موثری دارد و فرمانداران باید در جذب بودجه تعیین شده تلاش کنند تا توان استان در جذب اعتبارات بیشتر شود.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۹:۲۲ ق.ظ

دیدگاه


+ 8 = یازده