لزوم اجرای طرح‌های اقتصادی و سود آور برای حفاظت از منابع طبیعی

لزوم اجرای طرح‌های اقتصادی و سود آور برای حفاظت  از منابع طبیعی

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: – خشکسالی و افت آب‌های زیرزمینی و تخریب اراضی ملی توسط سودجویان به عنوان مهمترین چالش‌های منابع طبیعی و آبخیزداری در استان آذربایجان غربی مطرح است.
بدون شک نقش منابع طبیعی در حیات موجودات زنده بسیار مهم است و امروزه مزایای منابع طبیعی در زندگی بشر بر کسی پوشیده نیست و همگان به خوبی از اهمیت حفاظت از این سرمایه‌های ارزشمند آگاهند.
وضعیت کنونی منابع طبیعی استان نشان می دهد که بر همه دستگاههای اجرایی استان از جمله اداره‌کل منابع طبیعی استان آذربایجان غربی ضروری است تا همواره با انجام اقدامات مختلف از عرصه‌‌های طبیعی استان محافظت کرده و جلوی تخریب فزاینده آن‌ها را بگیرند.
باید در کنار فرهنگ‌سازی حفاظت و احیای منابع طبیعی در بین آحاد مردم و به ویژه بهره‌برداران، ضروری است تا سعی شود با اجرای طرح‌های مختلف و جلب مشارکت بهره‌برداران در این راستا موفق عمل شود.
حفاظت و احیای منابع طبیعی بدون جلب مشارکت مردم و بهره‌برداران امکان‌پذیر نبوده و در این راستا دستیابی به موفقیت از طریق اجرای طرح‌های اقتصادی و سودآور محقق خواهد شد.
تولید نهال و توسعه جنگل‌کاری و گسترش فضای سبز از جمله راهکارهای تقویت و احیای منابع طبیعی محسوب می‌شود. همچنین درآمدزایی خوب زراعت چوب نیز تاثیر گذار است و زراعت چوب در مناطق مختلف استان آذربایجان غربی که بسیار هم مورد استقبال واقع شده است به منظور کاهش فشار بر جنگل‌های شمال انجام می‌گیرد.
این در حالی است که امروزه اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به مردم در راستای فرهنگ‌سازی حفاظت از منابع طبیعی امری بسیار ضروری است اما باید توجه کرد که فرهنگ‌سازی در هر حوزه‌ای زمان‌بر است.
ناآگاهی همواره ایجادکننده مسائل و مشکلات در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه منابع طبیعی بوده است و به طور یقین با آگاهی‌بخشی به آحاد مردم در زمینه اهمیت منابع طبیعی، خود آن‌ها در حفاظت از این موهبت الهی پیش‌قدم خواهند بود.
کارشناسان معتقدند که باید تقویت و عمومیت بخشیدن رفتارهای قانونمند در عرصه های منابع طبیعی، تعمیم و گسترش اندیشه و رفتارهای حفاظتی، سرعت بخشیدن به اجرای احکام و مقررات حفاظتی، بالا بردن ضریب حفاظت از منابع طبیعی و انفال، خود باوری همکاران حفاظتی خصوصاً در عرصه ها و هنگام برخورد با متخلفین جزو اولویت های کاری سازمان های مسئول در حوزه حفاظت از منابع طبیعی قرار گیرد.
بی شک حفاظت از عرصه و اعیان منابع طبیعی حتی از طریق اجرای مقررات موضوعه بر اساس طرح ها و دستور العمل های مربوطه میسر نیست مگر با همکاری و همدلی همه ارگان ها و دستگاههای اجرایی که می بایست به کمک سازمان های مربوطه بشتابند.
مراقبت و تدبیر اقدامات پیشگیرانه و اطلاع رسانی به موقع به منظور حفظ و حراست از عرصه و اعیان منابع طبیعی یکی دیگر از ضرورت های این حوزه است و باید قوانین و مقررات این بخش نیز در راستای بهبود و اصلاح حرکت کند.
از سوی دیگر کنترل بهره برداری از عرصه و اعیان منابع طبیعی طبق قوانین موضوعه، اتخاذ تدابیر تمهیدات و اقدامات لازم به منظور جلوگیری و مقابله با جرایم مرتبط ، جلوگیری از تردد و چرای غیر مجاز دام در عرصه و اعیان منابع طبیعی طبق قوانین و مقررات مربوطه نیز می تواند در این موثر بوده و تاثیر بسزایی در مسیر حفاظت از منابع طبیعی خدادادی بگذارد.
مطالعات انجام شده در ارتباط با میزان بارندگی و کاهش تولید در هر هکتار از مراتع آذربایجان غربی نشان می دهد که به ازای کم شدن یک میلی‌متر بارندگی از میانگین بلند مدت استان، مقدار تولید ۱/۳۵۰ کیلوگرم در هر هکتار کم می‌شود و وضعیت کنونی مراتع و منابع طبیعی استان ضرورت حفاظت از این میراث گرانبها را بیش از پیش می نماید.
این در حالی است که مهمترین چالش‌های منابع طبیعی و آبخیزداری استان آذربایجان غربی خشکسالی و افت آب‌های زیرزمینی، پیشروی بیابان، از بین رفتن جنگل‌ها و مراتع از طریق آتش سوزی و تخریب اراضی ملی توسط سودجویان است و مهمترین هدف سازمان جنگل‌ها باید حفظ، توسعه و بهره برداری صحیح از جنگل‌ها و مراتع استان، کنترل سیل و احداث سدها و تقویت پروژه‌های آبخیزداری، پیگیری جذب نیروهای حفاظتی در عرصه‌های منابع طبیعی باشد.
ظرفیت رسانه‌ها در حفاظت از منابع طبیعی نباید هیچ گاه فراموش شود و رسانه‌ها در امر جلوگیری از تخریب منابع طبیعی بسیار می توانند مثمر ثمر باشند و مردم را نسبت به مضرات تخریب منابع طبیعی آگاه کنند.
باید فرهنگ منابع طبیعی به معارف عمومی تبدیل شود و امروزه نفوذ رادیو و تلویزیون و رسانه‌ها در بین مردم به نحوی است که می‌توان از آنها به عنوان کار آمدترین ابزار برای ارتقای منابع طبیعی نام برد.
یکی از راه‌های اساسی حفظ و حراست از منابع طبیعی، فرهنگ سازی عمومی موثر و مستمر در سطح جامعه است و لذا فرهنگ حفظ و حراست از عرصه‌های ملی و منابع طبیعی باید در بین مردم و جوانان نهادینه شود.همگان تاکید دارند که بدون شک همکاری و همراهی بیشتر مسوولان و اهالی مطبوعات و رسانه‌ها با منابع طبیعی در راستای ‏فرهنگ سازی، اشاعه و ترویج فرهنگ منابع طبیعی در میان گروه‌های مختلف مردم یک ضرورت است و ترویج فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی نیازمند فرهنگ سازی است و رسانه‌ها و مطبوعات می‌توانند نقش مهمی در تبیین فرهنگ حفاظت از منابع ‏طبیعی داشته باشند. این در حالی است که استان آذربایجان غربی نیز به دلیل خشکسالی های اخیر و کاهش محسوس نزولات آسمانی به اجرای طرح های آبخیزداری نیاز مبرم دارد. فرایند پدیده خشک شدن دریاچه ارومیه و پیامدهای ناگوار این رویداد در زمین های کشاورزی منطقه یک زنگ خطر بزرگ است که نه تنها ایران بلکه کشورهای همسایه را نیز تهدید می کند.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۷ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۴:۴۳ ق.ظ

دیدگاه


5 + = یازده