کارشناس بهداشت محيط و پرتوهاي معاونت امور بهداشتي آذربايجان غربي:

لامپ‌های کم مصرف به سیستم دفاعی بدن آسیب می‌زند

لامپ‌های کم مصرف به سیستم دفاعی بدن آسیب می‌زند

گروه خبر: کارشناس بهداشت محیط و پرتوهای معاونت امور بهداشتی آذربایجان_غربی گفت: مواجهه با پرتوهای ماورای بنفش که از لامپ‌های کم مصرف ساطع می‌شود موجب آسیب به پوست، چشم و ضعف سیستم ایمنی بدن می‌شود.
حجت کارگر در گفت و گو با ایسنا عنوان کرد: عمده‌ترین منبع طبیعی مواد پرتوهای ماورای بنفش، تشعشعات خورشید هستند و در این راستا مهم‌ترین و متداول‌ترین روش مصنوعی تولید پرتوهای ماورای بنفش نیز استفاده از لامپ‌های کم مصرف است که از خود بخار جیوه تولید می‌کنند.
وی افزود: پرتوهای ماورای بنفش از یک سو برای بدن لازم است و کمبود آن باعث کمبود ویتامین D در بدن و ایجاد بیماری نرمی استخوان می‌شود و از سوی دیگر چنانچه مقدار پرتو دریافتی کنترل نشود می‌تواند عوارض زیان باری به سلامت اشخاص داشته باشد.
کارشناس بهداشت محیط و پرتوهای معاونت امور بهداشتی آذربایجان غربی تاکید کرد: مواجهه بیش از اندازه با پرتوهای ماورای بنفش موجبات آسیب به پوست، چشم و ضعف سیستم ایمنی و دفاعی بدن می‌شود.کارگر با اشاره به سایر عوارض نامطلوب لامپ‌های کم مصرف برای انسان گفت: عارضه اصلی لامپ‌های فلورسنت تشعشع پرتوهای فرابنفش است که در برخی از افراد حساس یا مبتلا به بیماری‌های پوستی باعث تشدید علائم و یا آسیب به پوست می‌شود چون لامپ‌های کم مصرف از تغییر فرکانس برخوردار هستند که این امر باعث آغاز میگرن و یا حمله های تشنجی در افراد صرعی و بروز بیماری‌های شبکیه چشم می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه از شکستن لامپ‌های فلورسنت یا کم مصرف باید به شدت پرهیز کرد: قطعات شکسته لامپ‌ها و به ویژه لامپ فلورسنت مثل مهتابی و کم مصرف پس از شکسته_شدن موجب انتشار بخار جیوه به داخل هوا شده و سمی هستند بنابراین نفوذ جیوه به محیط اطراف تهدید برای وی و سلامت انسان است چون جیوه بر روی سیستم عصبی بدن و مغز تاثیرات مضری دارد و حتی موجب بروز اختلالات به ویژه در کودکان می‌شود.
کارگر با اشاره به بهترین محل‌های استفاده از لامپ‌های کم مصرف گفت: بهتر است در محل‌هایی که افراد مدت طولانی در آنجا حضور دارند از این لامپ‌ها استفاده نشود و در عوض در مکان‌های عبور و مرور، راه روها، پارکینگ‌ها و دست‌شویی‌ها از این نوع لامپ‌ها استفاده شود.
کارشناس بهداشت محیط و پرتوهای معاونت امور بهداشتی آذربایجان غربی تاکید کرد: تا آنجا که می‌توان باید لامپ‌های کم مصرف را در حباب شیشه ای قرار داد و در این راستا لامپ‌های کم مصرف باید دورتر از بدن انسان و با فاصله بیشتری به کار رود بنابراین لامپ‌های رشته ای می‌تواند منبع نور بهتری از لامپ‌های فلورسنت باشند.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۹ شهریور ۱۳۹۲ ساعت ۴:۲۸ ق.ظ

دیدگاه


3 − سه =