معاون سياسي و امنيتي استاندار آذربايجان غربي:

لازمه جامعه سالم وجود مطبوعات سالم و آزاد است

لازمه جامعه سالم وجود مطبوعات سالم و آزاد است

گروه خبر: معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان غربی گفت: لازمه جامعه سالم، مطبوعات سالم و آزاد است.
به گزارش آراز آذربایجان علیرضا رادفر در مراسم گرامیداشت روز خبرنگار به منظور تجلیل از تلاش‌های بی‌وقفه خبرنگاران استان و پاسداشت یاد و خاطره شهید محمود صارمی که در سالن همایش کتابخانه مرکزی ترتیب یافت، اظهار داشت: حرفه خبرنگاری جزو مشاغل سخت و دشوار محسوب می‌شود و همه انتظار دارند آن‌طوری که فکر می‌کنند خبرنگار عمل کند.
وی با بیان اینکه انتظار از خبرنگار بر این است که آینه باشد و حقایقی که وجود دارد نشان دهد نه چیزی را اضافه و نه چیزی را از حقایق کسر کند، افزود: جامعه خبرنگار باید بر اساس رسالت واقعی خود یعنی انتظارات جامعه واقعیت‌ها را به تصویر بکشد حتی اگر واقعیت ناخوشایند باشد.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: جامعه بر اساس هنجارها، ارزش‌ها و باورهای خود انتظاراتی از جامعه خبرنگار دارد و باید این انتظارات به نحو احسن مورد نظر قرار گیرد.
وی با استناد به بیانات امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری در خصوص حرفه خبرنگاری، افزود: انتظار بر این است جامعه رسانه در مسیر خاص و مطالبات مردم حرکت کند و در این راستا نقش اساسی در تربیت و اصلاح جامعه دارد.
رادفر با بیان اینکه وظیفه خبرنگاری فقط انعکاس اخبار نیست، ادامه داد: نقش‌های دیگری نیز برای رسانه متصور است که اصلاح جامعه از جمله نقش‌های رسانه است به طوری که امروز به واسطه هر سیاستی جامعه دچار بداخلاقی سیاسی شده و این بداخلاقی را باید اصلاح و تلطیف کرد که در این راستا رسانه نقش محوری دارد.
وی اظهار داشت: چگونگی آمادگی جوانان برای ورود به عرصه مدیریتی، ارائه راه‌حل‌ها و پیشنهادات، هدایت جامعه به سمت آرامش و فراهم کردن بستر و زمینه رشد جامعه از مواردی است که جامعه از رسانه انتظار دارد.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه مطبوعات باید دانشگاه باشد، اظهار داشت: رسانه باید دین و اسلام ناب را به جامعه نشان دهد و باید جلوی افراط و تفریط گرفته و خدمات نظام به نحو احسن اطلاع‌رسانی شود.
وی با بیان اینکه وظیفه خبرنگار و مطبوعات نقد منصفانه بوده، اضافه کرد: این موضوع برای مسئولان به عنوان فرصت بوده البته انتقاد با تخریب فرق دارد که باید تخریب کنار گذاشته شود و نقد اصلاح‌گرایانه مدنظر باشد.
رادفر با بیان اینکه باید به دنبال جامعه سالم باشیم، ادامه داد: لازمه جامعه سالم مطبوعات سالم و آزاد است و اگر رسانه‌ها و مطبوعات به درستی عمل کنند جلوی بسیاری از خطاها گرفته می‌شود و باید زیبایی‌ها نشان داده شود البته نکته‌های تاریک را نیز باید روشن کرد.
وی با بیان اینکه باید خواسته‌های خبرنگاران و اصحاب رسانه و مطبوعات مد نظر باشد، گفت: باید قانون مطبوعات اصلاح شود و خانه مطبوعات و شورای صنفی مطبوعات از جمله مسائلی است که باید پرداخته شود.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان غربی افزود: مسائل مورد مطالبه خبرنگاران، مسائل صنفی از جمله بیمه و مسکن بایستی مورد توجه قرار گیرد.
وی تعهد، روشنگری، نقد منصفانه را از ویژگی‌هایی عنوان کرد که باید در حرفه خبرنگاری مد نظر باشد، اضافه کرد: باید مصالح جامعه و نظام در نظر گرفته شود و از افراط و تفریط جلوگیری شود.
رادفر با بیان اینکه خبرنگاری یک حرفه است و باید به عنوان یک حرفه مد نظر باشد، اظهار داشت: در عرصه خبرنگاری باید بحث کار حرفه‌ای مد نظر باشد و خبرنگاران در راستای حرفه‌ای شدن تلاش کنند تا این موضوع در جامعه جا بیفتد.
*خبرنگاران در ترویج امر به معروف و نهی از منکر نقش محوری دارند
امام جمعه ارومیه هم گفت: خبرنگاران در ترویج امر به معروف و نهی از منکر نقش محوری دارند.حجت‌الاسلام سید مهدی قریشی اظهار داشت: خبرنگاران رسانه اعم از صدا و سیما و اصحاب رسانه و مطبوعات بهترین فرصت برای جاری و ساری کردن امر به معروف و نهی از منکر در اختیار دارند.امام جمعه ارومیه ادامه داد: اگر خبرنگاران تلاش صحیح داشته باشند و اخبار را به درستی انعکاس دهند معروف در جامعه نشر داده می‌شود و منکر نهی خواهد شد.وی با اشاره به نقش خبرنگاران در انعکاس جنایت‌های رژیم کودک‌کش صهیونیستی، تصریح کرد: جنایاتی که در غزه اتفاق افتاد اگر خبرنگاران نبودند مسئله جنایت‌های وحشیانه رژیم غاصب صهیونیستی به گوش مردم نمی‌رسید و ستمگران به جنایت‌های ددمنشانه خود ادامه می‌دادند.
قریشی با بیان اینکه خبرنگاران با انتشار اخبار جلوی ظلم را می‌گیرند، ادامه داد: با انتشار اخبار غزه مردم جهان از جنایت‌های اسرائیل غاصب آگاه شده و از مردم مظلوم و بی‌دفاع فلسطین دفاع می‌کنند و جنایت‌های رژیم جعلی صهیونیستی را محکوم می‌کنند.
وی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر فریضه بزرگ الهی است، افزود: اصحاب رسانه و مطبوعات فرصت خوبی در اختیار دارند تا جلوی منکرات گرفته شود و معروفات ترویج یابد.
قریشی با بیان اینکه حرفه خبرنگاری شغلی است که نسبت به مشاغل دیگر اثرات آن بیشتر است، افزود: وقتی خبرنگار خبری را ارسال می‌کند اگر به قصد و نیت الهی و در راستای مصالح جامعه باشد تا زمانی که در سایت‌های خبری منتشر شود آثار آن شامل حال خبرنگار خواهد شد.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی ادامه داد: خبرنگار باید تلاش داشته باشد اخبار درست و قابل اطمینان را انعکاس دهد و حقایق را به تصویر بکشد چراکه اخبار ناصحیح و خدشه‌دار کردن آبروی افراد قابل جبران نیست.
وی با بیان اینکه خبرنگار زبان گویا است، تصریح کرد: کل کشور و جهان با توجه به رشد فناوری و اطلاعات و وسایل ارتباط جمعی به اخبار منتشره دسترسی دارند و اگر مباحث و اصول مورد نظر در تهیه اخبار و مخابره آند رعایت نشود امکان جبران آن بسیار مشکل خواهد بود.
*نقش خبرنگاران در انعکاس فجایع غزه بی‌بدیل است
در ادامه این مراسم معاون هماهنگ‌کننده سپاه شهدای آذربایجان غربی با بیان اینکه نقش خبرنگاران در انعکاس فجایع غزه بی‌بدیل است، گفت: انعکاس فجایع غزه موجب شد مردم جهان نسبت به جنایت‌های اسرائیل غاصب اعلام انزجار کنند.
حجت‌الاسلام سرهنگ جلیل وحیدی اظهار داشت: حرفه خبرنگار از جایگاه والایی برخوردار است و براساس فرمایشات مقام معظم رهبری مهم‌ترین ابزار جنگی بین دولت‌ها رسانه بوده و تاثیر خبرگزاری اینترنتی از سلاح و موشک بیشتر است.وی با بیان اینکه دنیای رسانه تبلیغ و ترویج است، ادامه داد: رسانه‌های داخلی باید جلوی تبلیغات دروغین رسانه‌های غربی را بگیرند و در مقابل آن بایستند.
وحیدی با بیان اینکه هفدهم مرداد ماه سالروز شهادت محمود صارمی بوده، ادامه داد: شهید محمود صارمی در افغانستان به دست گروهک تروریستی طالبان به شهادت رسید.
معاون هماهنگ‌کننده سپاه شهدای آذربایجان غربی با استناد به فرمایشات مقام معظم رهبری داشتن ابتکار عمل را از رسالت‌های حرفه خبرنگاری عنوان کرد و گفت: خبرنگاران باید ابتکار عمل داشته باشند.
وی با بیان اینکه نقش خبرنگاران در انعکاس فجایع غزه بی‌بدیل است، خاطرنشان کرد: انعکاس فجایع غزه موجب شد مردم جهان نسبت به جنایت‌های اسرائیل غاصب اعلام انزجار کنند.
*نوآوری از مولفه‌های اصلی خبرنگاری است
مشاور مطبوعاتی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی هم با بیان اینکه خبرنگاران ایده‌پرداز هستند، گفت: نوآوری از مولفه‌های اصلی خبرنگاری است.
پیروز قادری اظهار داشت: رسالت خبرنگار نوشتن است که باید با بینش قرآن و ائمه اطهار (ع) و استراتژی نهادینه کردن فرهنگی دینی باشد.
مشاور مطبوعاتی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی با بیان اینکه جهش‌ها و نوآوری‌ها را ایده‌پردازان می‌سازند، ادامه داد: خبرنگاران ایده‌پرداز هستند.
وی با بیان اینکه خبرنگاری توام با خطر بوده و خبرنگار باید هر روز نوآور باشد، خاطرنشان کرد: چهار مولفه خطر، درک تغییر، عدم قطعیت و نوآوری همراه با خبرنگار است.
قادری اظهار داشت: شناسایی ضرورت‌ها، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های واقعی با رویکرد دانش‌محور، نگاه کارشناسانه به همه مسائل اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و…، پرهیز از شتاب‌زدگی نشر خبر، بهره‌وری، استفاده از ظرفیت‌های انسانی، کارایی و ترویج فضاهای دینی و معنوی باید در حرفه خبرنگاران مدنظر باشد.مشاور مطبوعاتی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی با اشاره به نقش خبرنگاران در تحقق اقتصاد مقاومتی، تصریح کرد: خبرنگاران در شاخصه‌ها و مولفه‌های مدیریت جهادی و تحقق اقتصاد مقاومتی نقش اساسی دارند و با کمک خبرنگاران می‌توان الگوی خوب اقتصادی عرضه کرد.
در انتهای این مراسم با حضور معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان غربی از چهار نفر از خبرنگاران ایثارگر در استان با اهدای لوح و هدایایی تجلیل شد.شایان ذکر است بیانیه‌ای به مناسب گرامیداشت روز خبرنگار در این مراسم قرائت شد.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۹ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۵:۳۱ ق.ظ

دیدگاه


سه + 1 =