لابی‌گری‌ برای انتخاب وزیر صنعت خطا بود

لابی‌گری‌ برای انتخاب وزیر صنعت خطا بود

گروه جامعه: افزایش بی رویه بهای خودرو در بازار باعث شد، ، وزیر صنعت به همراه مدیران عامل شرکت‌های خودروسازی در زمان اوج بررسی بودجه در صحن علنی مجلس به کمیسیون صنایع بیایند تا علل این نابسامانی‌ها را بررسی کنند.
خودروسازی‌هایی که در بازاری کاملا انحصاری و به یاری وزیری که به کمک همین خودروسازی بر کرسی وزارت تکیه زده است، به بهانه تحریم و نبود مواد اولیه از تحویل خودرو به مردم سر باز می‌زنند.
ولی همچنان به پیش فروش کردن خودرو ادامه می‌دهد؛ روندی که باعث شده تا بازار خودرو‌های سرهم بندی شده و بنجل، بیش از پیش آشفته شود و همین خودرو‌های دست چندم منسوخ در دنیا برای مردم کشور ما دست نیافتی شود.
اما نکته جالب اینکه وزیر زیر بار این حرف‌ها نمی‌رود و تقصیرات را به گردن شرایط موجود در کشور می‌اندازد و می‌گوید، زمانه باعث این وضعیت شده است.
در حالی که خودروسازان در روز‌های گذشته، بیش از ۲۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی را از بازار‌ها جمع کرده اند، ریالی از بدهی ‌های ۱۵ هزار میلیاردی خود به قطعه سازان را هم نداده اند و هیچ هزینه‌ای نیز برای ارتقای کیفیت همین خودرو‌های از رده خارج خود نیز نکرده اند و مشخص نیست، این پول‌ها در جیب چه کسی و یا در کدام حساب سرمایه گذاری شده است؟!
همه این عوامل باعث شده تا همه نگاه‌ها به سمت وزیر جدید صمت برگردد، به طوری که بسیاری از نمایندگان مجلس ـ که حتی از حامیان سرسخت رضا رحمانی بودند ـ وی را مقصر این جریان بدانند.حسین مقصودی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور در مجلس، با انتقاد از عملکرد وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: هم اکنون نمایندگانی که به آقای رحمانی رأی اعتماد دادند، پشیمانند، چون ناامیدی بسیاری در جامعه پدید آمده است.
نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در بدنه وزارت صنعت معدن و تجارت بی‌انگیزگی موج می‌زند، افزود: نمایندگان تصور می‌کردند، آقای رحمانی با توجه به سابقه‌ای که در حوزه صنعت دارد، می‌تواند مشکلات صنعت خودروسازی را رفع کند و شرایط را سامان دهد، حال آن که نه تنها این مهم محقق نشد، بلکه وضعیت بدتر نیز شده است.
وی اظهار کرد: هرچند نمایندگان همه توان خود را به کار گرفتند تا از تعطیلی قطعه‌ساز‌ها و بیکاری هزار و ۵۰۰ کارگر جلوگیری کنند، ایران خودرو و سایپا، نمایندگان را به رانت خواری و رشو‌ه‌خواری متهم می‌کنند.عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در حالی که وزارت صمت باید شایسته‌سالاری را در دستور کار خود قرار دهد، به این مهم بی توجه است و وزیر از دوستان خود در مناصب اجرایی استفاده می‌کند. شاید لابی‌گری‌ها و چانه‌زنی‌های ما برای انتخاب وزیر به عنوان وزیر صنعت جفا بود.
این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: به زعم نمایندگان، پس از وزارت رحمانی، باید مشکلات ایران خودرو و سایپا تا حدودی برطرف می‌شد، حال آنکه نه تنها مشکلات این حوزه حل نشده، بلکه روز به روز بر مسائل آن افزوده می‌شود.
وی با بیان اینکه وضعیت وزارت صمت از دوره‌ای که شریعتمداری امور این حوزه را به دست داشت وخیم‌تر شده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر مسئولان وزارت صمت، فضا را به گونه‌ای فراهم کرده اند که نمایندگان جرأت پیگیری مطالبات مردم را ندارند و در صورتی که نمایندگان مشکلات مردم را پیگیری کنند، به آن‌ها برچسب رشوه‌گیری و رانت‌خواری زده می‌شود. از آنجا که تنها مدرک کارشناسی رحمانی تأیید شده وزیر صنعت، معدن و تجارت باید از مردم عذرخواهی کند.مقصودی ادامه داد: هرچند هم اکنون بررسی بودجه در دستور کار مجلس است، استیضاح وزیر صنعت به شدت توسط نمایندگان پیگیری می‌شود.
این نماینده مردم در مجلس دهم، با اشاره به برخی ادعا‌ها درباره اینکه رحمانی به تازگی بر کرسی وزارت صمت نشسته، چرا استیضاح را مطرح می‌کنید، اظهار کرد: در قانون نمایندگان محدودیتی برای زمان استیضاح ندارند، در صورتی که مصلحت نظام و مردم استیضاح باشد، نمایندگان این طرح را پیگیری می‌کنند.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از »تابناک«؛ عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه وزیر صمت توان مدیریت حوزه صنعت را ندارد، اضافه کرد: به زعم بسیاری از نمایندگان، آقای رحمانی توان و تخصص کافی برای اداره این حوزه را ندارد؛ وزیر صنعت باید توانا، باتجربه و متخصص باشد.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۲۰ ق.ظ

دیدگاه


7 − = پنج