کمبود اعتبار به جان جاده‌ها افتاده است رانندگان فریب خلوت راه‌های روستایی را می‌خورند

کمبود اعتبار به جان جاده‌ها افتاده است رانندگان فریب خلوت راه‌های روستایی را می‌خورند

گروه اقتصادی: راه همواره بعنوان شریان های اصلی برای جریان ساختن امور اقتصادی در جوامع از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و است اما زمانیکه این محورهای مواصلاتی مورد بی توجهی قرار گیرند کارکرد خود را در توسعه اقتصادی به ابزاری برای گرفتن جان هم میهنان می دهند، در این بین راههای روستایی از وضعیت بحرانی تری نسبت به محورهای برون شهری برخوردار هستند، نداشتن علائم ایمنی و در برخی موارد آسفالت نشدن این راههای باعث شده است تا راههای روستایی در مقایسه با جاده های بین شهری بیشترین میزان تلفات را به خود اختصاص دهند بطوریکه از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۳۰ نفر در این راههای ارتباطی جان خود را از دست داده اند که هرچند در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل کاهش نزدیک به ۱۰ درصدی را حکایت می کند اما در مجموع رقمی بزرگ و بحرانی جدی تلقی می شود.
***
رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل حمل و نقل و پایانه های آذربایجان غربی با بیان اینکه از نظر ما حتی یک فوتی هم در جاده های استان زیاد است،‌ گفت: باید اقداماتی جدی و البته بسیار ضربتی برای تقلیل دادن بیشتر آماد تصافدات در محورهای ارتباطی بوی‍ه روستایی که از وضعیت بغرنج ترین برخوردار هستند، انجام شود.
»فروغ فاریابی« از مهمترین عوئامل افزایش تصادفات و تلفات در محورهای روستایی را افزایش سرعت وسایل تقلیه در این جاده ها عنوان کرد و افزود: در سال های گذشته با ادغام جهادسازندگی با وزارت راه و شهرسازی اسفالت محورهای روستایی هم در لیست وظایف کاری این نهاد قرار گرفت و پیش بینی می شد با اجرای طرح نهضت آسفالت در روستاها میزان تلفات کاهش یابد اما نتیجه برعکسی بدست آود.
وی ادامه داد: این امر بدلیل نصب نشدن علائم ایمنی در محورهای روستایی، بی توجهی به ارتقا فرهنگ رانندگی در بین مناطق و استفاده نکردن از تابلوهای راهنمایی برای چگونگی رانندگی در جاده های روستایی بوجود امده است.
رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل حمل و نقل و پایانه های استان اضافه کرد: بسیاری از رانندگان در حین رانندگی در راههای روستایی فریب خلوت بودن جاده را می خورند درحالیکه غافل از این هستند که این خلوتی خاکستر زیر آتش است و با افزایش سرعت هر آن احتمال وقوع تصادفات در بدترین حالت وجود دارد و متاسفانه خیلی زود برای رسیدن به این نتیجه دیر می شود. فاریابی اظهار کرد: شاید این گفته زیاد کارشناسی نباشد اما برای جلوگیری از افزایش سرعت رانندگان خاطی و غافل در راههای روستایی می توان با بررسی و در صورت تایید از سوی اداره کل راه و شهرسازی به جای آسفالت از سنگ فرش استفاده کرد که هم میزان اصطکاک را افزایش می دهد و هم از افزایش سرعت تا اندازه ای می کاهد.مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی هم در این ارتباط با بیان اینکه کمبود اعتبار دست ما را از اجرای هرنوع طرحی کوتاه کرده است، اضافه کرد: ما در اقدام اول برای بهینه سازی وضعیت تردد و ارتقاء سفرها نسبت به اسفالت راههای روستایی در قالب طرح نهضت آسافلت این محورهای اقدام کردیم و در این ارتباط تاکنون در ۳ هزار و ۵۶۰ کیلو متر راه اسفالت، هزار و ۶۳۱ کیلومتر راه شوسه و۲هزار و ۸۸۲ کیلومتر راه خاکی در آذربایجان غربی و مورد استفاده اهالی روستاها قرار دارد.
خلیل محبت خواه تعداد روستاهای برخوردار از راه آسفالت را هزار و ۵۶۸ مورد اعلام کرد و گفت: تا حد توان نسبت به نصب علائم در این محورها اقدام شته است اما بودجه اختصاصی کفاف همه هزینه ها نمی کند و در کنار این اقدامات بخشی از اعتبارات هم باید برای نگهداری و مرمت آسفالت در نظر گرفته شود که حتی در این زمینه هم با مشکل روبرو هستیم.
وی اضافه کرد: شاید بتوان اقدامات موثرتری برای افزایش ایمنی راههای روستایی را انجام داد و البته نیروی کارشناسی هم برای بررسی و گزنش بهترین راه در دسترس قرار دارد اما باید در نظر گرفت که انجام هرنوع فعلی نیازمند تامین اعتبار است و متاسفانه در طول بیش از یکسال گذشته از این بابت در مضیقه قرار داشتیم.
محبت خواه همچنین با بیان اینکه تردد ماشین آلات کشاورزی از جمله تراکتورها یکی دیگر از عوامل سوانح رانندگی در راههای روستایی است، گفت: باید برنامه های فرهنگی برای آگاه سازی روستاییان از مقررات و قوانین راهنمایی و رانندگی با همکاری کلیه دستگاههای ذیربط اجرا شود تا شاهد کاهش خسارت مادی و جانی در این حوزه باشیم.
رئیس پلیس راه آذربایجان غربی علت اصلی تصادفات در محورهای روستایی استانئ را ضعف فرهنگ رانندگی توسط مترددین از این محورها دانست و افزود: بی توجهی به نصب علائم کافی در جاده های روستایی باعث شده است تا برخیئرانندگان نسبت به چگونگی استفاده از جاده و پیش بینی وضعیت جلوتر از مسیر خود دچار سردرگمی شوند و همین امر در بسیاری از موارد باعث بروز سوانح می شود.
به گزارش اروم نیوز عباس فرمانی ادامه داد: عملا امکان کنترل این وسعت راه روستایی در طول شبانه روز در استان وجود ندارد، باید با استفاده از برنامه های نرم افزاری و فرهنگی و از طرفی توجه به علائم و شناساندن نقاط پرحادثه در این راهها به مترددین از جاده ها آن ها را نسبت به خطرت احتمالی آگاه کرد، از طرفی نباید از یاد برد که تعامل و همکاری دستگاه های مختلف و همکاری روستائیان میزان تلفات را کاهش می دهد و باید در این زمینه دستگاه ها مسئول به بالاترین میزان مشارکت و همکاری دست یابند.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۱۶ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۴:۵۵ ق.ظ

دیدگاه


4 + = هشت