کافیست فقط خود خودتان باشید

کافیست فقط خود خودتان باشید

امیر عباس دردی زاده
گروه خانواده وسلامت : خواستگاری رفتن اولین قدم یرای تشکیل یک خانواده است البته اگر از برنامه های ماقبل آن چشم پوشی کنیم. جالب آنجاست که بعضی ها در همان برنامه های ماقبل از صحنه حذف می شوند و حتی به خواستگاری هم نمی رسند! همان هایی که توی همان تماس اول از خانواده ی دختر می پرسند که امواتتان را کجا دفن می کنید؟! که با یک حساب سرانگشتی بتوانند تخمین بزنند اوضاع مالی خانواده ی مورد نظر در چه حد است و به عبارتی دستشان به چه میزان به دهانشان می رسد!
اگر شما هم جزء این قشر نسبتا محترم هستید که هیچ! این مطلب به هیچ کارتان نخواهد آمد اما اگر معیارهای شسته رفته تری برای ازدواج دارید؛ این چند سطر احتمالا کمک حالتان خواهد بود که مثلا خدای ناکرده وقتی طرف را پسند کردید – و دارید توی ذهنتان خودتان را تصور می کنید که پشت فرمان ماشین عروس برای رفقا دست تکان می دهید – با یک حرکت نابه جا تمام رشته ها را به پنبه مبدل نفرمایید! کمی تواضع:اولین قدم برای خواستگاری معمولا یک تماس تلفنی است و شاید در آینده ی نزدیک یک ایمیل و یا مثلا پیامی در واتس اپ! یادتان باشد این شما هستید که خواستار برگزاری این جلسه اید و اصولا بی دلیل نیست که اسمتان خواستگار است! پس مثل طلبکارها رفتار نکنید و اجازه بدهید خانواده ی دختر زمان مناسب را به شما اعلام کنند به هرحال پذیرفتن خواستگار برای آنها بدون زحمت نیست پس عجول نباشید.
یک نگاه توی آینه بینداز:انصافا کدام دختری به مردی که ماههاست صابون هیچ آرایشگری به تنش نخورده دل ببندد؟! کسی از شما توقع ندارد که با گریمی مشابه دی کاپریو ظاهر شوید! اما حداقل صفایی به سر و صورت مبارک بدهید و البته حواستان باشد از آن طرف بام هم شیرجه نزنید! مورد داشتیم که طرف را با عروس خانواده اشتباه گرفته اند! خود خودت باش:در خیلی از ازدواج ها معمولا واسطه ای وجود دارد که مسبب برگزاری خواستگاری است و خصوصیاتی از هر خانواده را برای دیگری بازگو می کند. تا اینجا اتفاق خاصی نیفتاده؛ فاجعه وقتی روی می دهد که شما شنیده اید طرف از رنگ قرمز خوشش می آید و بعد با کت و شلوار قرمز و جوراب های راه راه سفید و قرمز به خدمت ایشان مشرف می شوید!! یادتان باشد شما قرار است یک عمر را با هم بگذرانید و هیچ سوپراستاری هم نمی تواند برای چنین زمانی از پس یک نقش بربیاید! شاید بعضی از ویژگی های شما به مذاق طرف مقابل خوش نیاید اما او حق دارد شما را همانطور که هستید ببیند و تصمیم بگیرد. کسی چه می داند شاید برخی از خصوصیاتتان باعث شود کمی از ایده آل هایش فاصله بگیرد و حتی اگر این اتفاق هم نیفتاد کاملا باجنبه رفتار کنید و مطمئن باشید میان دختران مجرد این کشور بالاخره یکی شان همسر شما خواهد شد!! آخرش فهمیدی چند اینچ است:حواستان را جمع کنید شما باید توی همان جلسه ی اول، از بعضی مسائل سر در بیاورید! این که رفتار کلی خانواده چطور است و اصلا طرف طوری هست که بخواهید در مورد دومین جلسه صحبت کنید یا نه؟ نگاهتان اینقدر به تلویزیون و محاسبه ی طول و عرضش نباشد! به هر حال هر خانواده ی فرهنگ خاص خودش را دارد.
باید ببینید تشابه فرهنگی بین شما چقدر است و آیا حداقل های برقراری یک ارتباط را دارید یا نه ؟ کمتر فیلم ببینید:این یک خواسته ی کاملا جدی است! زندگی واقعی هیچ شباهتی به سریال های تلویزیونی ندارد. این که شما و ایشان اتفاقی یک کلمه را با هم به زبان بیاورید و لبخند ملیح بعد از آن! به هیچ وجه نشان دهنده ی موفقیت شما در تشکیل خانواده نیست! کمی واقع بین باشید و به جمله هایی جزئی تر از » صداقت برای من خیلی مهمه! « فکر کنید! سعی کنید یک لیست از مهم ترین مواردی که لازم است در مورد آنها حرف بزنید تهیه کنید. واضح واضح و واضح :وقتی شما از طرف مقابل می پرسید: آیا شما به مسائل مذهبی علاقمندید و جواب می شنوید: بله؛ قدمی که برای شناخت وی برداشته اید نزدیک به صفر است! واقعیت این است که برداشت آدم ها از مذهبی بودن خیلی خیلی متفاوت است و این نحوه ی سوال پرسیدن هیچ کمکی به شما نخواهد کرد! سوالات باید کاملا مصداقی و واضح باشند. به طور مثال: می توانید بپرسید شما چه حدی از حجاب را کافی می دانید و یا چقدر به نماز اول وقت مقید هستید.
البته حواستان را جمع کنید که این قبیل سوالات را حداقل باید در دومین جلسه ی گفت و گو مطرح کرد و مواظب لحن گفتارتان باشید تا بنده ی خدا احساس نکند برای گزینش یک اداره ی دولتی به سراغش آمده اید! خیلی خودمانی نباشید:واستگار باید شأن و وقار خاصی داشته باشد به هرحال این برخوردهای اولیه تا همیشه در ذهنتان خواهد ماند. خوب نیست علاقه ی وافر شما به شیرینی خامه ای پررنگ ترین خاطره ی همسرتان باشد! پس چشم از شیرینی و میوه ها بردارید و کمی خوددار باشید! اگر چاقو زیر گردنتان گذاشتند و تعارف کردند از موضعتان کوتاه بیایید! البته این مورد خیلی عمومیت ندارد، چون بعضی از خانواده ها این مسئله را علامت بی میلی پسر به ازدواج یا دخترشان تلقی می کنند! تشخیص این که خانواده ی مورد نظر شما جزء کدام دسته اند با خودتان !! مذاکرات خانوادگی:بهتر است قبل از ترک منزل خودتان، در رابطه با بعضی مسائل با خانواده تان صحبت کنید. چندان جالب نیست که وقتی شما دانشجوی پزشکی هستید و قصد دارید به زودی وارد عرصه ی طبابت شوید؛ خانواده تان شما را فعال عرصه ی بورس و دلار معرفی کنند!! برنامه هایتان را با والدین در میان بگذارید تا آنها هم تصور روشنی از آنچه که باید بر زبان بیاورند داشته باشند. توکل توکل توکل:خیالتان راحت، یک نفر هست که گاهی اوقات حتی اگر بخواهید هم نمی گذارد خودتان را توی چاه بیندازید! فقط همه چیز را به او بسپرید.
این باعث نمی شود که چشم بسته در پی انتخاب همسر باشید اما کمکتان می کند که واقع بینانه تر رفتار کنید. همسری که صد در صد مطابق با معیار های شما باشد یک موجود خیالی ست! و به فرض پیدا کردنش هم چطور مطمئنید که شما هم مرد ایده آل او هستید؟! پس در تحقیقات و یا گفت و گوها بیش از حد مته به خشخاش نگذارید و به دنبال برملا کردن رازهای چند نسل قبل این خانواده نباشید! مطمئنا خودتان هم دوست ندارید کسی با چنین ذره بین بزرگی به دنبال ردپاهای شما باشد! هنوز باید صبر داشته باشی:ممکن است با در نظر گرفتن تمام این تدابیر امنیتی! و غیر امنیتی! پاسخ طرف مقابل به شما »نه« باشد. در این شرایط شما فقط حق دارید کمی ! ناراحت شوید و به گزینه های بعدی فکر کنید. قرار نیست به هر دختری اشاره می کنید لباس عروس پوشیده! کنار شما بایستد! همانطور که ممکن است شما وی را نپسندید. به هر حال نظام خلقت طوری تدوین شده که سهم بیشتری از خواستار شدن نصیب شما گشته و متعاقبا سهم فزون تری از ناخواسته شدن!معقولانه رفتار کردن تحت هر شرایطی بهترین و بیشترین کمک را به شما خواهد کرد. با آرزوی موفقیت!

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۴:۴۵ ق.ظ

دیدگاه


− چهار = 3