استاندار آذربايجان غربي:

قیمت کالاها در آذربایجان غربی بالاتر از میانگین کشوری است

قیمت کالاها در آذربایجان غربی بالاتر  از میانگین کشوری است

گروه خبر: استاندار آذربایجان غربی از بالا بودن قیمت کالاها در استان نسبت به سایر استان‌های کشور انتقاد کرد.
قربانعلی سعادت در جلسه ستاد تنظیم بازار آذربایجان غربی افزود: متأسفانه قیمت‌ها در آذربایجان غربی، معمولا بالاتر از قیمت‌ها در دیگر نقاط کشور است ولی مردم در این خصوص عکس‌العمل خاصی نداشته و ندارند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر، حساسیت مردمی در این استان در کم‌ترین میزان خود بوده که این امر نشان از ناامید شدن آن‌ها از کنترل بازار توسط نهادهای مسئول است، اظهار داشت: نظارت مردمی در کنار اهتمام مسئولان، بهترین عامل در تنظیم بازار و جلوگیری از سودجویی است که باید حساسیت مردمی را در این خصوص افزایش دهیم.
استاندار آذربایجان غربی ضمن تاکید بر اینکه مسئولان نباید در این خصوص کم کاری کنیم و باید شرایط را به سمت تعادل سوق دهیم تا مشکلی در خصوص قیمت‌ها نداشته باشیم، اعلام کرد: بازرسی‌های مستمر و با کیفیت از بازار ضروری بوده ولی نمی‌توان حجم بازرسی‌ها را در میزان موفقیت آن‌ها موثر دانست و باید پایشی اساسی در این خصوص صورت گیرد.
سعادت در ادامه با انتقاد از اختصاص شکر وارداتی به کارخانه‌های قند در استان، عنوان کرد: این امر موجب می‌شود که کارخانه‌های قند موجود در استان رغبتی برای خرید چغندرقند نداشته باشند و چغندرهای تولیدی استان از طریق واسطه‌ها به دیگر استان‌ها صادر شود و این استان از این مزیت بی بهره بمانیم که باید در این خصوص، سیاست‌های دستگاه‌های اجرایی تغییر یابد.
وی به موضوع توزیع گندم از طریق شرکت غله در شهرستان‌های استان نیز پرداخت و اضافه کرد: در این خصوص نیز فرمانداران نارضایتی خود را ابراز کرده‌اند که باید ساز و کار لازم برای بهره مندی بهینه شهرستان‌های مختلف از گندم توزیعی ایجاد شود.
استاندار آذربایجان غربی به تجربه تلخ در نوروز سال گذشته و توزیع پسته‌های کهنه و ناسالم به بهانه تنظیم بازار در استان‌های مختلف در آستانه سال ۹۲ اشاره کرد و یادآور شد: باید در کنار راه اندازی بازارچه‌های فروش با تخفیف در ایام ویژه سال از جمله نوروز، بازرسی‌ها و نظارت ویژه‌ای نیز در این خصوص داشته باشیم تا اقلام با کیفیت با قیمت مناسب عرضه شوند و فروشندگان اقلام در انبار مانده را توزیع نکنند.
*شرکت حمل و نقل مشترک با کردستان عراق تاسیس می‌شود
معاون برنامه ریزی استاندار هم در این جلسه گفت: ایجاد پایانه صادراتی در استان، کمک شایانی به تولیدکنندگان و صادرکنندگان استان خواهد نمود.
غلام‌رضا دیزج نژاد اظهار کرد: کیفیت، قیمت و شیوه مناسب توزیع کالاها و محصولات میان مردم، از اصلی‌ترین مولفه های تنظیم بازار است که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی با تاکید بر ضرورت تسهیل و گسترش صادرات استان به کشورهای هم‌جوار افزود: اخیرا در سفر به اقلیم کردستان مذاکراتی با مسئولان اقلیم برای تاسیس یک شرکت حمل و نقل مشترک با هدف توسعه روابط تجاری انجام گرفت که امیدواریم به زودی شاهد راه اندازی آن باشیم.
وی ایجاد پایانه صادراتی در استان را از دیگر موضوعات مورد تاکید مقام عالی استان عنوان کرد و گفت: ایجاد این پایانه، کمک شایانی به تولیدکنندگان و صادرکنندگان استان در زمینه تسهیل در صادرات خواهد نمود.
*۳۰۰ هزار تن سیب در سردخانه‌های آذربایجان غربی ذخیره سازی شد
در ادامه این جلسه رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه نیازی به واردات سیب نیست گفت: ۳۰۰ هزار تن سیب در سردخانه‌های آذربایجان غربی ذخیره سازی شد.
علی مختاری اظهار داشت: تولید سیب در سال ۹۱ یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن بوده که در ابتدای سال به دلیل سرمازدگی، تگرگ و جمع‌بندی کلی حدود ۳۰ درصد تولیدات سیب کاهش یافته و در نهایت ۹۰۰ هزار تن اعلام شده است.
وی تصریح کرد: این رقم ۸۰ هزار تن برای تنظیم بازار کشور توزیع شده است و طبق آمارهای موجود، سیب ورودی به سردخانه‌های استان ۴۰۰ هزار تن بوده و هم اکنون ۳۰۰ تا ۳۲۰ هزار تن سیب در سردخانه‌های استان اعلام شده است.
مختاری گفت: ۵۰۰ هزار تن سیب در سردخانه‌های کشور موجود است که حدود ۳۰۰ هزار تن در سردخانه آذربایجان غربی آما‌رگیری شده است.
وی در خصوص سرانه مصرف سیب در آذربایجان غربی اظهار داشت: مصرف سرانه سیب در کشور حدود ۲۵ کیلوگرم برای هر نفر بوده و در آذربایجان‌غربی حدود ۱۸ کیلوگرم مصرف سرانه سیب عنوان شده است.
*شناسایی و به‌کارگیری ظرفیت‌های معدنی آذربایجان غربی
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی نیز بر شناسایی و به‌کارگیری ظرفیت‌های معدنی آذربایجان غربی تاکید کرد.
عبادالله اکبری اظهار داشت: سبد کالا در اختیار کارمندان دولتی و شاغلان رسمی و پیمانی و قراردادی دولت، سرپرستان زیر پوشش کمیته امداد، نیروهای مسلح، دستگاه‌های دولتی، شاغلان رسمی و غیررسمی، روزنامه‌نگاران و خبرنگاران، دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاهیان سراسری، هنرمندان و طلاب سراسری در مرحله نخست در یکم بهمن و در مرحله دوم در اسفند عرضه خواهد شد.
وی افزود: ۱٫۸ کیلوگرم روغن مایع، ۱۰ کیلوگرم برنج، ۱٫۸ کیلوگرم تخم مرغ، چهار کیلوگرم گوشت مرغ، ۸۰۰ گرم پنیر یوفکا به صورت رایگان عرضه خواهد شد.
اکبری در ادامه گفت: آذربایجان غربی در بخش معدن دارای ظرفیت‌های متعددی است که باید این ظرفیت‌ها شناسایی شود و نسبت به بهره‌گیری از این معادن تمام تلاش خود را به کار بست.
*سرانه مصرف گندم در آذربایجان غربی ۲/۵ کیلوگرم بالاتر از متوسط کشوری است
به گفته مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی آذربایجان غربی سرانه مصرف گندم در این استان ۲/۵ کیلوگرم بالاتر از متوسط کشوری است.
هوشمند جوادی افزود: متوسط کشوری سرانه گندم نزدیک به ۷/۵ کیلوگرم می‌باشد در حالی که این رقم در استان، به ۱۰ کیلوگرم می‌رسد.
وی با اشاره به تخصیص اضافه به برخی شهرستان‌های استان به دلیل تقاضا و مصرف زیاد، اضافه کرد: شهرستان‌های تکاب، شاهین دژ، بوکان، چالدران، سردشت و پیرانشهر امسال تخصیص بیشتری داشته‌اند.
وی اظهار کرد: در حال حاضر با اختصاص آرد مورد نیاز، مشکلی از بابت نان در سطح استان نداریم و گزارشی نیز در این خصوص ارائه نشده است. مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی آذربایجان غربی با اشاره به انتقادات فرماندار بوکان از عدم توجه این شرکت به اختصاص گندم کافی به این شهرستان، گفت: در این شهرستان پس از هدفمندی یارانه‌ها، موج شدید صدور مجوز نانوایی ایجاد شد و ۷۰ نانوایی جدید مجوز دریافت کردند که صدور این تعداد مجوز برخلاف نظر شرکت غله بوده است.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۴ دی ۱۳۹۲ ساعت ۶:۰۰ ق.ظ

دیدگاه


نُه + = 16