قیمت سیب آذربایجان غربی ۶ تا ۸ هزار تومان پولی که نصیب کشاورز نمی‌شود

قیمت سیب آذربایجان غربی ۶ تا ۸ هزار تومان پولی که نصیب کشاورز نمی‌شود

گروه گزارش: افزایش قیمت سیب به دنبال کاهش میزان تولید آن طی امسال در آذربایجان غربی سرآغاز و تلنگری برای به صدا درآمدن زنگ نابسامانی این محصول بود که با تفاوت قیمت ۴۲۰۰ تا ۵۵۰۰ تومانی با توجه به نزدیک شدن به ایام عید ادامه یافت.
سیب به عنوان یکی از محصولات مهم باغی آذربایجان غربی امسال به دلایل مختلف از جمله سرمازدگی دیررس بهاره، با کاهش قابل توجه تولید مواجه بود، به طوری که به دنبال کاهش میزان تولید قیمت آن نیز به طور طبیعی با افزایش محسوسی همراه بود.
افزایش قیمت سیب درختی آذربایجان غربی فقط تا جایی ادامه یافت که کشاورزان محصولات خود را بر اساس درجه و کیفیت از ۱۸۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان به فروش رساندند ولی این محصول در بازار میوه و تره بار کشور به قیمت‌های ۶ تا ۸ هزار تومان در اختیار مصرف کننده قرار گرفت.
این در حالی است که سال گذشته با وجود کیفیت بالای سیب برداشت شده از باغات استان و تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن سیب با رشد ۵۶ درصدی میزان تولید، ۷۵۰ هزار تن سیب در ۲۹۱ واحد سردخانه بلاتکلیف مانده و در ایام بعد از نوروز با رایزنی‌های انجام شده به کشورهای مختلف صادر شد.
مشکل بازار پس از تولید چالش بزرگ استان کشاورزی آذربایجان غربی بوده که همه ساله با فرا رسیدن فصل آغاز برداشت محصولات از جمله سیب رخ می‌نماید، به طوری که امسال کاهش تعرفه واردات محصولات کشاورزی نیز مزید بر علت نابسامانی بازار شده و بازار خریده‌ای تضمینی محصول توسط دولت نیز نتوانسته رضایت کشاورزان را به خود جلب کند.
*خرید توافقی قیمت واقعی را نصیب تولید کنندگان می‌کند
هر چند مدت کوتاهی از عدم تحویل گندم توسط کشاورزان با قیمت خرید تضمینی به مراکز تعیین شده و قاچاق بخشی از گندم تولیدی به خارج از مرزها نمی‌گذرد، ولی رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی معتقد است : با انجام خرید های توافقی محصولات کشاورزی، قیمت واقعی به تولید کنندگان پرداخت می‌شود و در این میان دست واسطه‌ها و دلالان کوتاه می‌شود.
سید علی مختاری خرید توافقی محصولات کشاورزی را اقدامی موثر برای بازاریابی و بازار رسانی محصولات کشاورزان دانسته و اعلام می‌کند: سیب درختی، سیب زیر درختی، هنداونه، میوه‌های هسته دار، انگور، گندم، جو، حبوبات پیاز، سیب زمینی، گوجه فرنگی، ذرت، کنجاله برنج، سبوس، شیر و مرغ از جمله محصولات کشاورزی و دامی هستند که تاکنون به صورت توافقی از کشاورزان استان خریداری شده است.
وی ضمن انتقاد شدید از کاهش تعرفه واردات سیب در آستانه عید نوروز با اشاره به اینکه موجودی سردخانه‌های کشور در سال جاری ?? برابر نیاز وارداتی سیب شب عید است، ادامه داد: کاهش تعرفه واردات سیب در آستانه عید نوروز موجب کاهش قیمت سیب و متضرر شدن باغداران شده که باید تمهیدات لازم در این زمینه اتخاذ شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اظهار داشت: نیاز وارداتی کشور امسال برای مصرف در شب عید، ۴۰ هزار تن تعیین شده ولی طبق آمار موجود در حال حاضر نزدیک به ۸۰۰ هزار تن سیب در سردخانه‌های کشور وجود دارد که از این میزان موجودی، بیش از ۳۰۰ هزار تن در سردخانه‌های آذربایجان غربی ذخیره سازی شده است.
مختاری یادآور شد: یکی از مسائل مهم نحوه توزیع این محصول از مرحله تولید تا بازار مصرف و تفاوت فاحش قیمت تمام شده سیب با قیمت بازار بوده به طوری که در حال حاضر سیب درختی در ارومیه به طور میانگین به قیمت ۲۸-۱۵ هزار ریال از باغدار خریداری شده و در فروشگاه‌های مصرف از جمله تهران به مبلغ ۶۰ هزار تا ۸۰ هزار ریال عرضه می‌شود.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۰۳ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۵:۲۱ ق.ظ

دیدگاه


9 × هشت =