مديرعامل منطقه آزاد ماکو:

قلعه تاریخی ماکو به ثبت یونسکو می‌رسد

قلعه تاریخی ماکو به ثبت یونسکو می‌رسد

گروه گزارش:مدیرعامل منطقه آزاد ماکو گفت: در صورت پرداخت کمک مالی از سوی دولت عملیات اجرای پروژه تعریض خیابان امام خمینی(ره) ماکو امسال پس از ۴۰سال انتظار به اتمام می‌رسد و قلعه تاریخی این شهر نیز پس از مرمت به عنوان یک میراث جهانی به ثبت یونسکو می‌رسد.
خیابان امام خمینی (ره) ماکو حدود ۴۰ سال است که به عنوان گره کوری شهر ماکو را درگیر خود کرده است استانداران، فرمانداران و شهرداران زیادی قول بازگشایی این گره را بارها داده‌اند اما هنوز ۴۰۰ متر از تعریض ان باقی مانده و گلوگاه شهر را گرفته است.گشایش در این خیابان بیش از هر اقدامی در مدیریت شهری برای شهروندان ماکو اهمیت دارد چرا که تنها خیابان اصلی شهر است که به سبب کوهستانی بودن شهر تردد از آن مخاطرات زیادی در حالت کنونی دارد.
در گفت‌وگو تفصیلی پیش رو با حسین فروزان مدیرعامل منطقه آزاد ماکو جزئیات پروژه تعریض خیابان امام ماکو را در کنار چند مسئله دیگر جویا شده‌ایم که مشروح آن از نظر می‌گذرد.
*برنامه شما برای مردم خود شهر ماکو چیست و مشخصاً سرانجام تعریض خیابان امام این شهر به کجا کشیده است؟
امسال ۴۰ تا ۵۰ درصد بودجه برای تعریض نیمی از خیابان امام پیش بینی شده است، آقای انصاری معاون محترم رئیس‌جمهور در آخرین جلسه اقتصاد مقاومتی در ماکو قول کمک مالی برای اتمام این پروژه را داده‌اند که در صورت پرداخت کمک مالی عملیات اجرای پروژه تعریض خیابان امام امسال به اتمام می‌رسد.
مشکلات شهر ماکو بیش از تصور اولیه من به هنگام آغاز بکارم بود بحث فاضلاب شهرهای ماکو، پلدشت و بازرگان از مشکلات اساسی این شهرهاست که تا اکنون هیچ اقدامی در این راستا انجام نشده است.زمینی برای عملیات اجرایی از سوی منطقه آزاد ماکو در اختیار سازمان آب و فاضلاب منطقه قرار داده شده است ولی بحث شبکه بندی نیازمند سرمایه گزاری است که از سوی سازمان در حال اجرا و احداث است تا مشکل اساسی مردم در زمینه بهداشت حل شود.
* در مجموع پروژه تعریض خیابان امام چه میزان اعتبار لازم دارد و چند درصد از ان باقی مانده است؟
در مجموع کل اعتبار لازم برای اتمام این پروژه ۱۰۰ میلیارد تومان و کل متراژ پروژه ۴۰۰ متر است که تماماً در داخل شهر قرار دارد و نیازمند آزادسازی املاک واقع شده در مسیر با هزینه بالاست.اساساً تعریض خیابان امام از لازمه‌های توسعه شهر ماکو است چون این شهر کاملاً در یک دالان قرار دارد و شهر را به دو قسمت تقسیم کرده است که در صورت وقوع حادثه شهر کاملاً قفل می‌شود بنابراین این ۴۰۰ متر باقی مانده سریعاً باید به اتمام برسد.
* منطقه آزاد ماکو برای تسریع تعریض خیابان امام بازارچه‌ای را برای صاحبان اماکن خیابان امام که در مسیر تعریض قرار گرفته‌اند احداث کرد وضعیت این بازارچه به کجا رسید؟ ظاهراً از این طرح استقبالی نشد؟
بحث بازارچه از پروسه این طرح خارج شده است و به زودی در قالب بازارچه در اختیار سازمان قرار گرفته و به مزایده گذاشته می‌شود و به صورت اجاره در اختیار شهروندان عزیز برای توسعه اشتغال قرار می‌گیرد ولی تعریض خیابان امام امری حیاتی است و امیدواریم امسال بخش زیادی از این مسیر را بازگشایی کنیم.
شهر ماکو در یک بن بست کامل قرار گرفته است که با یک ورودی و یک خروجی در بین دو کوه با طول ۱۳ کیلومتر قرار دارد و در صورت وقوع حوادث این شهر کاملاً قفل می‌شود.
* برای بهسازی، نوسازی و استفاده از ظرفیت میراث فرهنگی و مناطق تفریحی و گردشگری ماکو چه اقداماتی توسط سازمان منطقه آزاد ماکو صورت گرفته است؟
شهر ماکو با دارا بودن آثاری چون باغچه جوق، قلعه قبان و چند پل قدیمی می‌تواند یکی از جاذبه‌های گردشگری کشور باشد، عملیات محکم سازی باغ و ساختمان باغچه جوق از سال گذشته شروع شده است و دیگر نگرانی از زیربنای این ساختمان وجود ندارد و هم اکنون مرحله مرمت آن در دست اجراست که این مرحله با سرعت کمی همراه است و انتظار می‌رود در حدود ۱۸ ماه به پایان برسد و در این میان یک پارک اصیل ایرانی – آذربایجانی در محوطه ۱۰ هکتاری باغچه جوق طراحی و راه اندازی می‌شود.قلعه قبان بخشی از تاریخ این شهر را در خود حفظ کرده و از جاذبه‌های گردشگری ماکو به حساب می‌آید، از سال گذشته عملیات پژوهشی با کمک میراث فرهنگی در این مکان در حال انجام است و تا اکنون تاریخ این قلعه به چندین هزار سال تخمین زده شده است و همچنان کاووشها در قلعه قبان ادامه دارد.
متأسفانه در سالیان گذشته هیچ اقدامی برای ترمیم قلعه قبان ماکو انجام نشده و بخشی از دیوارهای قلعه فروریخته که در تلاشیم آن را احیا قلعه کنیم و عملیات اجرایی آن از سال گذشته شروع شده است.تمام تلاش ما این است که قلعه را تا دو سال دیگر که به ثبت جهانی در یونسکو می‌رسد آماده کنیم چراکه با ثبت جهانی این قلعه ضمن بازیابی اهمیت تاریخی آن موضوع جذب گردشگر بین‌المللی نیز اهمیت بالاتری خواهد یافت.
* پروژه‌های نیروگاه فرو آلیاژ و پتروشیمی ماکو هم اکنون در چه وضعیتی هستند؟
پروژه‌های فرو آلیاژ که توسط سرمایه گذاری هندی در حال احداث است حداکثر تا یک ماه آینده افتتاح می‌شود و فاز اول نیروگاه ماکو نیز در نیم سال اول ۹۶ افتتاح می‌شود.
در مورد سرمایه_گذاری خارجی با یک شرکت کانادایی برای تولید کربنات پتاسیم قرارداد بسته شده که این شرکت در حال ایجاد سوله‌ها و انبارهای خود است و مذاکرات فراوانی در بخش سرمایه گذاری صورت گرفته است و هم اکنون یک شرکت چینی برای سرمایه گذاری حداقل ۱۰۰ میلیون دلار در صنعت فولاد اعلام آمادگی کرده است.بحث پتروشیمی ماکو علیرغم واگذاری زمین و تخصیص آب، متأسفانه در بروکراسی اداری گیر کرده است.کارهای زیادی در تامین زیرساخت های ماکو باقی مانده است، زیر ساخت فقط جاده و فرودگاه نیست، برق منطقه و شبکه انتقال آن کاملاً مشکل دارد و هم اکنون کلاً ۱۰۰ کیلووات شبکه انتقال وجود دارد که باید به ۴۰۰ کیلووات برسد.این موضوعات از طریق ریاست جمهوری پیگیری شده و قول اجرایی آنها داده شده است که در صورت اجرایی شدن مشکل برق تا ۱۵ سال آینده نخواهیم داشت.صنعت برق از حداقل‌ها و لازمه توسعه در هر منطقه آزادی است.
* تأثیر پروژه‌های عمرانی در اشتغال جوانان چقدر خواهد بود؟
بعضی از شغل‌ها اشتغال زاست و بعضی پروژه_ها نیز زیرساختی برای احداث سایر امکانات و پروژه هاست، پروژه‌ نیروگاه ماکو زیرساختی است نه صرفا اشتغالزا، در فاز نخست کارخانه فروآلیاژ ماکو نیز حدوداً ۱۰۰ نفر و در نیروگاه نیز حدود ۵۰ نفر مشغول به کار میشوند.
سال گذشته یک واحد تولیدی لباس در ماکو راه اندازی شد که برای حدود ۲۰۰ نفر اشتغال زایی شد که به لحاظ سرمایه حتی یک دویستم هزینه‌های پروژه هایی مثل نیروگاه یا فروآلیاژ برای آن هزینه نشده است.
برای حل مشکل اشتغال نباید به دنبال صنایع سنیگن باشیم و بلکه باید به دنبال صنایع و بنگاه_های کوچک برای حل سریع مشکلات مردم باشیم.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از تسنیم بخشی از اشتغال به سرمایه گزاری های خارجی و بخشی دیگر به سرمایه گذار داخلی بستگی دارد، اما برای جذب سرمایه گذار باید فرایندهای کسب و کار بهتر از این شود هم اکنون تمام سرمایه گذارهای خارجی که وارد کشورمان می‌شوند با هزاران مشکلات در ادارات و بروکراسی مربوطه مواجه هستند علاوه بر آن یکی دیگر از اصلی‌ترین مشکلات سرمایه_گذاران بحث انتقال پول است و اگر این مسائل برطرف شود و دست به دست هم بدهیم خواهیم توانست شاهد ورود سرمایه گذاران بیشتر در کشورمان باشیم.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۷:۳۲ ق.ظ

دیدگاه


هشت − 7 =