قطع درختان در آذربایجان غربی قاچاق یا تجارت؟

گروه اجتماعی: رفت و آمد های بی شمار کامیون های حامل درختان قطع شده در جاده های آذربایجان غربی که البته با اجرای طرح تنفس در جنگل های کشور افزایش چشمگیری داشته است در طی سال های گذشته همواره این سوال را در ذهن مردم ایجاد کرده است که این چوب ها در راستای تجارت است یا قاچاق می شوند؟
آذربایجان‌غربی بیش از ۱۰۱ هزار هکتار جنگل در شهرستان‌های پیرانشهر و سردشت دارد که نقطه آغازین جنگل‌های زاگرسی است.
جنگل‌های زاگرسی ایران در ۱۱ استان وجود دارد که ابتدای حوزه رویشی این جنگل‌ها از پیرانشهر آغاز می‌شود و جنگل‌های زاگرسی در سطح استان آذربایجان غربی تنها در شهرستان‌های پیرانشهر و سردشت وجود دارد.
شهرستان سردشت با ۹۰ هزار هکتار جنگل و ۳۰ هزار هکتار مرتع بیشترین جنگل‌های آذربایجان‌غربی را داراست؛ جنگل‌های سردشت جزء جنگل‌های زاگرس شمالی است که در طول بیش از ۵۰ هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی‌های اکوتوریستی و ارزش‌های زندگی دارای اهمیت زیادی است.
جنگل‌های آذربایجان‌غربی در جنوب استان متمرکز بوده و در نواحی شمالی استان پوشش جنگلی وجود ندارد و در برخی شهرستان‌های استان نیز با وجود آنکه جنگل طبیعی وجود ندارد اما با ایجاد جنگل‌های ساخته دست انسان طبیعت خوبی وجود دارد برای مثال میاندوآب با وجود عدم برخورداری از جنگل طبیعی مرکز تولید صنوبر آذربایجان‌غربی است.
محدودیت های قطع درختان و برداشت چوب از جنگل های شمال در طی دو سال گذشته برخی از افراد سودجو را به غرب کشور و از جمله جنگل های جنوبی آذربایجان غربی سوق داده است.
قاچاق چوب در طی این سال ها حتی چندین بار تاکنون صدای نمایندگان مردم از جمله نماینده مردم مهاباد را درآورده است و لذا جلال محمودزاده در پی اعتراض به این موضوع سال گذشته عنوان کرد: پس از اجرای قانون تنفس جنگل‌های هیرکانی، متاسفانه قاچاق چوب و غارت جنگل‌های خارج از شمال به ویژه استان آذربایجان غربی افزایش یافته است.
وی در همین رابطه افزود: این در حالی است که سازمان متولی منابع طبیعی کشور که جایگاه معاونت این وزارتخانه را بر عهده دارد در برابر این پدیده، منفعل عمل می کند.گفتنی است طی هفته‌های اخیر نیز باری دیگر شبکه‌های مجازی تصاویری از کامیون‌های مملو از چوب بریده شده منتشر کردند و مدعی شدند که این چوب ها دور از چشم مسئولان در حال قاچاق است البته سرپرست اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی این خبر ها را شایعه می داند و در این رابطه توضیح دیگری دارد.
هادی قاسمی در این رابطه اظهار می کند: آنچه که در روزهای اخیر برخی افراد در فضای مجازی مغرضانه یا ناآگاهانه در خصوص قطع درختان به آن پرداخته و افکار عمومی‌را دچار سوء برداشت ‌می‌کنند، ناشی از آن است که این افراد اطلاعات کاملی در ارتباط با قوانین بهره برداری از جنگل یا قطع درختان باغی ندارند.وی می گوید: در دهه ۱۳۸۰ سالانه بیش از دومیلیون اصله نهال صنوبر برای زراعت چوب در آذربایجان‌غربی به کشاورزان به صورت رایگان داده شد تا در سال‌های آتی مورد بهره‌برداری قرار گیرد بنابراین بهره برداری از این تعداد نهال در سال های بعدی به منظور تامین چوب مورد نیاز در چارچوب پروتکل‌های بهره برداری امری طبیعی است.
وی با رد شایعات مطرح در فضای مجازی در خصوص تخریب جنگل‌ها برای حمل درختان به مراکز صنعتی عنوان می کند: بیش از ۹۰ درصد محموله‌ها در استان، درخت جنگلی نبوده و صنعتی است.
وی با بیان اینکه درحال حاضر بالغ بر ۲۱ هزار هکتار از اراضی استان به زراعت چوب به ویژه چوب صنوبر اختصاص دارد، بیان می کند: درختانی که در دهه گذشته زراعت شده اند، به مرحله بهره‌وری رسیده‌اند و طبیعی است که برای مصارف مختلف بریده شوند.
وی با اشاره به اینکه درختان جنگلی به مفهوم تعریف شده آن در آذربایجان‌غربی فقط در شهرستان‌های پیرانشهر و سردشت وجود دارد بیان می کند: به غیر از این دو شهرستان در مابقی شهرستان‌های استان منطقه‌ای که جنگل به آن اطلاق شود وجود ندارد و تنها مراتع مشجر و اغلب از پوشش درختی کمی نیز برخوردار هستند.مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی ادامه می دهد: اغلب درختان جنگلی سردشت و پیرانشهر نیز از گونه بلوط به عنوان درخت غیرصنعتی است که از حجم لازم برخوردار نبوده و ناهمواری در بدنه آن وجود دارد که این ویژگی‌ها، نشان می دهد این درخت نمی تواند کاربرد صنعتی داشته باشد.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از قدس آنلاین،قاسمی اظهار می کند: البته افرادی هستند که فرصت طلبی کرده و به درختان جنگلی دست درازی ‌می‌کنند که در صورت مشاهده به‌شدت با آن ها در چارچوب قانون برخورد شده و پرونده آنان به مراجع قضایی ارسال ‌می‌شود.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ ساعت ۹:۱۲ ق.ظ

دیدگاه


− سه = 4