قطب اول تولید عسل کشور خریدار ندارد

قطب اول تولید عسل کشور خریدار ندارد

گروه گزارش:نبود بسته‌بندی متناسب با بازارهای روز، عدم تولید محصول ارگانیک و بروکراسی اداری جذب سرمایه‌گذار موجب شده قطب اول تولید عسل کشور در بازارهای صادراتی دنیا سهم قابل توجهی نداشته باشد.
آذربایجان غربی با تولید سالانه بیش از ۲۱ هزار تن عسل و یک میلیون و ۳۵۰ هزار کلنی زنبور عسل، ۳۰ درصد از نیاز کشور را تولید می‌کند اما به دلیل موانع زیادی از جمله عدم تولید محصول ارگانیک تاکنون نتوانسته حرفی برای گفتن در بازارهای خارجی حتی کشورهای همسایه داشته باشد.
در حال حاضر از بیش از ۲۱ هزار تن عسل تولیدی تنها یک‌هزار و ۵۰۰ تن به خارج صادر شده و ۱۸ هزار تن باقی مانده بخشی به مصرف استانی رسیده و مابقی نیز به صورت بسته بندی و یا فله‌ای به سایر استان‌ها صادر می‌شود.
وجود بیش از یک میلیون کندوی زنبور عسل و فعالیت نزدیک ۱۰ هزار نفر در این بخش نشان از پتانسیل بالای استان در زمینه صنعت عسل و زنبورداری است، اما متأسفانه این ظرفیت کم نظیر استان نیز همانند سایر بخش‌های استان به دلیل نبود صنایع تبدیلی و بسته بندی مناسب، سود چندانی عاید مردم استان نمی‌کند.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه آذربایجان غربی سالانه با بیش از ۲۱ هزار و ۴۰۰ تن عسل قطب اول تولید این محصول اقتصادی در کشور به شمار می‌رود، افزود: از این میزان عسل تولیدی تنها یک‌هزار و ۵۰۰ تن به خارج از کشور صادر می‌شود هر چند این آمار در مقاطع زمانی سال‌های گذشته متغیر بوده و کم نیز می‌شود.
رضا یوسفی رضایی میزان مصرف عسل در استان را به طور متوسط سه هزار و ۲۸۰ تن و مصرف سرانه عسل را یک کیلو گرم عنوان کرد و ادامه داد: سالانه بیش از ۱۸ هزار تن عسل تولیدی در استان به سایر استان‌ها صادر می‌شود.
وی از فعالیت پنج کارخانه عسل، ۶ کارخانه بسته بندی عسل در استان خبر داد و اضافه کرد: با توجه به حجم تولید عسل در استان و مصرف اندک استان به همراه سهم ناچیز از صادرات مابقی عسل تولیدی به صورت فله‌ای به سایر استان‌ها صادر می‌شود.یوسفی با اشاره به فروش عسل تولیدی استان به اسم سایر استان‌ها گفت: به دلیل نبود صنایع مرتبط با عسل، نبود واحدهای بسته بندی و کارخانجات عسل تولیدی به تعداد نیاز در استان عسل آذربایجان غربی به صورت فله‌ای صادر می‌شود و اینکه هستند استان‌هایی که عسل تولیدی استان را به نام خود بسته بندی و به فروش می‌رسانند.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی پایین بودن سرانه مصرف عسل در استان و کشور را مورد اشاره قرار داد و گفت: عسل به عنوان غذای لوکس در سبد خانوارهای ایرانی چندان جایی ندارد که برای ساماندهی این صنعت باید فرهنگ استفاده از عسل به عنوان یک ماده غذایی با خاصیت بسیار مهم برنامه ریزی شود.
یوسفی در خصوص اخباری در زمینه فروش عسل آذربایجان غربی با برند کشور ترکیه اضافه کرد: در سال‌های گذشته شاید صدور عسل به صورت صادرات غیررسمی و چمدانی به کشور ترکیه انجام می‌شد اما هم اکنون صادرات غیررسمی نداریم و این خبر مورد تأیید نیست.وی مهمترین مقصد عسل صادراتی استان را کشور ترکیه نام برد و افزود: عسل تولیدی در استان و حتی برخی استان‌های کشور ارگانیک نبوده و به دلیل بروکراسی پرپیچ و خم اداری در زمینه سرمایه گذاری صنایع مرتبط با عسل و نبود بسته بندی مناسب با بازار روز موجب شده سهم زیادی در صادرات این محصول نداشته باشیم.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه هر چند در تولید عسل در کشور و منطقه حرف اول را می زنیم اما کشورهای همسایه رغبتی به خرید عسل تولیدی ما ندارند چون هزینه‌های بسته بندی، فرآوری و صنایع مرتبط با عسل خیلی بالا است و توان رقابت نداریم.
یوسفی با اشاره به اینکه در حال حاضر بر اساس آخرین سرشماری انجام گرفته، در حدود یک میلیون و ۳۵۰ هزار کلنی زنبور عسل در استان وجود دارد، گفت: بر اساس آمارهای موجود نزدیک ۱۰ هزار نفر از مردم استان در زمینه تولید عسل مشغول به فعالیت هستند.معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در خصوص صنایع مرتبط با عسل در استان گفت: استان با داشتن ظرفیت‌های در بخش عسل از جمله مراتع وسیع و سرسبز و همچنین تشکل‌های توانمند شامل اتحادیه تولید کنندگان عسل، ۱۴ شرکت تعاونی زنبورداری، ۶ کارگاه موم آج‌کنی، ۶ کارخانه مدرن بسته‌بندی عسل در شهرستان‌های ارومیه، خوی، مهاباد و نیز وجود پنج کارگاه بسته بندی عسل به صورت نیمه اتوماتیک قطب اول تولید عسل کشور است.
وی توجه به زنجیره تولید عسل را یکی از راه‌های جلوگیری از سود دلالان و واسطه‌ها از تولید عسل استان نام برد و اضافه کرد: با ایجاد صنایع مرتبط با عسل از جمله تولید، بسته بندی، خروج عسل از حالت تک محصولی و تولید محصولات مرتبط با عسل می‌توان ضمن ایجاد اشتغال مناسب زمینه رونق اقتصادی در این بخش را فراهم کرد.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از مهر،هر چند معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی خروج عسل تولیدی استان به صورت فله و عرضه آن با برند کشور ترکیه در خارج از کشور را تأیید نمی‌کند اما سال‌ها است به دلیل غفلت و کم توجهی مسئولان آذربایجان غربی از این محصول مهم و استراتژیک موجب شده سود چندانی عاید استان و کشور نشود.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۹ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۳۶ ق.ظ

دیدگاه


یک × 1 =