قطار تبریزارومیه بعد از سه دهه_کد اجرایی گرفت

قطار تبریزارومیه بعد از سه دهه_کد اجرایی گرفت

گروه گزارش: بعد از گذشت سه دهه از تصویب طرح راه اندازی قطار سریع السیر ارومیه – تبریز وعده های مسئولان به ثمر نشست و این طرح کد اجرایی گرفت.
تردد روزانه ۱۰ هزار خودرو در مسیر ارومیه – تبریز به همراه تردد سه هزار نفر در محور شهید کلانتری به همراه اهمیت اقتصادی و اجتماعی اتصال دو کلان شهر ارومیه و تبریز ضرورت احداث قطار سریع السیر ارومیه – تبریز را دوچندان می‌کند.
ضرورتی که با وجود پیگیری‌های نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی برخی مسئولان استانی به دلایل نامشخص چندان تمایلی به اجرایی شدن و احداث این طرح ندارد هر چند تلاش‌های نماینده ارومیه توانسته بر تمام سنگ اندازی برخی مسئولان فائق آید و این طرح کد اجرایی دریافت کند.
تردد زیاد، مصرف بالای سوخت، تصادفات و تلفات زیاد در این مسیر به همراه عدم بهره مندی مناسب از هم مرزی ارومیه با سه کشور خارجی و هموار کردن مسیر ترانزیتی، توسعه اقتصادی منطقه و بهبود وضع معیشتی مردم تنها بخشی از ضرورت‌های احداث این طرح است که تاکنون نادیده گرفته شده‌اند.
سه دهه انتظار برای یک پروژه
قابل تأمل اینکه سه دهه قبل زمان اجرای طرح میانگذر شهید کلانتری مسیر قطار سریع السیر ارومیه – تبریز تعبیه و مشخص شده و توجیه اقتصادی آن از سالهای قبل انجام شده اما وزارت راه برای اجرای این طرح دنبال دلایل اقتصادی زیادی بود که بالاخره تلاش‌های نماینده مردم ارومیه در مجلس و مسئولان به ثمر نشست و این وعده یک گام تا عملی شدن فاصله دارد.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی ارومیه در خصوص جزئیات طرح قطار ارومیه – تبریز گفت: این طرح که فکر اولیه آن با اجرای میانگذر شهید کلانتری ارومیه همزمان بوده است در آخرین سفر رئیس جمهوری به استان مورد تصویب قرار گرفت.
هادی بهادری با بیان اینکه این طرح با وجود برخی مخالفت‌های مسئولان استانی سال گذشته در جدول ۱۹ لایحه بودجه ۹۷ قرار گرفت اظهار داشت: بعد از امکان سنجی و پیگیری‌های صورت گرفته توانستیم طرح مذکور را در جدول ۲۰ لایحه قرار دهیم.
امکان سنجی و مطالعات اجرای قطار سریع السیر ارومیه – تبریز مراحل پایانی را طی می‌کند بهادری از اجرای مطالعات احداث قطار سریع السیر ارومیه – تبریز طی سال گذشته خبر داد و گفت: امکان سنجی و مطالعات اجرای این طرح خاتمه یافته و هم اکنون طرح کد اجرایی گرفته است.نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: مقرر شده است این طرح به صورت مشارکتی توسط جذب سرمایه گذار و دولت وارد فاز اجرایی شود که در تلاش برای جذب سرمایه گذار هستیم.
بهادری کاهش مدت زمان تردد بین دو کلان شهر ارومیه و تبریز به کمتر از یک ساعت، توسعه اجتماعی و اقتصادی در منطقه به همراه توسعه ترانزیتی و تجاری را از مزیت‌های اجرای این پروژه عنوان کرد و اظهار داشت: این پروژه همزمان با اجرای ساخت میانگذر دریاچه ارومیه طراحی شده ولی تاکنون به مرحله اجرا در نیامده است.
وی اهمیت و نقش راه اندازی قطار سریع السیر تبریز – ارومیه در توسعه و تحول اقتصادی و تجاری منطقه را مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد: هم اکنون این طرح که می‌تواند منطقه را به لحاظ اقتصادی، اجتماعی و علمی متحول کند کد اجرایی گرفته و از وزارت راه و شهرسازی نیز درخواست داریم در این زمینه، مساعدت لازم را داشته باشد.
احداث قطار ارومیه – تبریز ۲۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با اجرایی شدن این طرح جمعیت ۵میلیونی دو کلانشهر ارومیه – تبریز را تحت پوشش قرار داده و زمینه تحول اقتصادی منطقه را فراهم می‌کند افزود: برای اجرای این طرح در مجموع دو هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
کاهش میزان تصادفات، کاهش تردد دو کلانشهر ارومیه – تبریز به کمتر از یک ساعت، کاهش مصرف سوخت و انرژی به دلیل تردد روزانه ۱۰ هزار خودرو از اهداف و مزایای اجرای قطار ارومیه – تبریز است بهادری با تاکید بر اینکه در صورت تخصیص اعتبارات مورد نیاز این طرح در طول سه سال اجرا می‌شود اضافه کرد: کاهش میزان تصادفات، کاهش تردد دو کلانشهر ارومیه – تبریز به کمتر از یک ساعت، کاهش مصرف سوخت و انرژی به دلیل تردد روزانه ۱۰ هزار خودرو از اهداف و مزایای اجرای این طرح است.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بخشی از زیرساخت‌های اولیه ایجاد قطار ارومیه – تبریز در میانگذر ارومیه ایجاد شده است گفت: در این زمینه یک تونل نیز در مسیر ارومیه به تبریز احداث می‌شود.
وی خاطر نشان کرد: بخشی از اجرای مسیر ریلی در محور شهید کلانتری و میانگذر دریاچه ارومیه از سالهای قبل پیش بینی شده و با اجرای این طرح، دسترسی کلان شهر تبریز و شبکه ریلی کشور در ۴۵دقیقه مسیر خواهد شد.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شهروندان زیادی در این مسیر به دلیل تصادف‌های جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند، گفت: بیشتر مردم آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی علاوه بر مراودات اقتصادی، نسبت خویشاوندی دارند یا به دلیل فرهنگ یکسان در دانشگاه‌های یکدیگر تحصیل می‌کنند و همین امر تردد در این مسیر را رونق بخشیده است.
وی با اعلام اینکه احداث خط ریلی ارومیه – تبریز تصویب شده و نامه‌ای در همین راستا به کمیسیون ماده ۲۳ ارجاع داده شده است، ادامه داد: احداث این خط ریلی یکی از وعده‌های رئیس جمهوری به مردم آذربایجان است و امیدواریم عملی شود.
اراده و عزم مسئولان برای اجرای قطار سریع السیر تبریز – ارومیه راسخ است
این طرح در طول چندین سال واکنش‌ها و اظهار نظرهای متعددی را در پی داشت که آخرین آن مربوط به دی ماه سال گذشته است، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور دیماه سال گذشته در آخرین جلسه گفتگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان غربی با بیان اینکه احداث راه آهن ارومیه – تبریز سود اقتصادی برای ارومیه ندارد، بیان کرد: هزینه‌های احداث خط ریلی ارومیه – تبریز با سود اقتصادی حاصل از آن همخوانی ندارد.
انصاری تعداد تردد مسافر بین ارومیه و تبریز را اندک عنوان کرد و هزینه ایجاد خط ریلی در این مسیر را غیرضروری دانست و افزود: انتقال بار نیز از خط ریلی تبریز به مراغه و سپس به ارومیه صرفه اقتصادی بهتری دارد و قابل توجیه است.
با وجود این اظهارنظرها سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان غربی در خصوص آخرین وضعیت قطار ارومیه – تبریز گفت: این طرح پس از امکان سنجی در مرحله اتمام مطالعات قرار دارد که با اتمام این بخش وارد فاز اجرایی خواهد شد.
پیمان آرامون در خصوص برخی مخالفت‌ها در خصوص اجرای این طرح عنوان کرد: هر طرح عمرانی قبل از اجرا باید مطالعات و امکان سنجی آن طی شود و توجیه اقتصادی داشته باشد که به دلیل داشتن هزینه زیاد اجرای راه آهن وزارت راه و شهرسازی در احداث قطار سریع السیر ارومیه – تبریز تعلل می‌کرد.
وی با بیان اینکه افق احداث راه آهن ۵۰ ساله بوده و هزینه بر است گفت: با همکاری و تلاش نمایندگان در مجلس شورای اسلامی و مسئولان توانستیم این طرح را به لحاظ توجیه اقتصادی در وزارت راه مطرح و کد اجرایی برای آن دریافت کنیم.
آرامون کاهش تصادفات، کاهش هزینه و مصرف سوخت به همراه کاهش مسیر دو کلانشهر ارومیه و تبریز را از اهداف مهم اجرای این طرح ذکر کرد و گفت: با احداث این طرح با توجه به سریع السیر بودن قطار و نیز اتصال آن به بخش باری تهران ضمن جذابیت بالای سفر شاهد مطلوبیت بالا و نیز اقتصاد و معیشت مناسب مردم منطقه نیز خواهیم بود.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از مهر ، وی با اشاره به اینکه این طرح مراحل پایانی مطالعات را طی می‌کند اضافه کرد: تردد حدود سه هزار نفر در محور شهید کلانتری و نیز اهمیت اجتماعی و اقتصادی اتصال دو کلان شهر ارومیه و تبریز در حوزه شمال غرب کشور به لحاظ جابجایی کالا و مسافر و همچنین حجم ترانزیت القایی از شهرستان‌های همجوار ارومیه و مرز سرو ضرورت بهره گیری از این محور ریلی را در میانه استان دوچندان می‌کند.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۰۸ ق.ظ

دیدگاه


7 − شش =