مديرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعي آذربايجان غربي:

قراردادهای سفید امضای کارگران محرمانه پیگیری می‌شود

قراردادهای سفید امضای کارگران محرمانه  پیگیری می‌شود

گروه خبر: مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی گفت: قراردادهای سفید امضای کارگران به طور محرمانه مورد رسیدگی قرار می‌گیرد، بنابراین کارگران این قبیل موارد را اعلام کنند.
علی سلیمانی در گفت‌وگو با خبرنگار آراز آذربایجان، اظهار داشت: بازرس کار و کارشناس حقوقی اداره کار آذربایجان غربی برای اینکه بتواند به این قبیل موضوع‌ها رسیدگی کند ابتدا باید کارخانه و کارگاه خطاکار را بشناسد، بنابراین کارگران باید چنین مواردی را به اداره کار اعلام کنند.
وی با اشاره به اینکه بارها با استفاده از تریبون صدا، سیما و مطبوعات از کارگران و افراد آگاه اعلام این قبیل تخلفات را خواسته‌ام، ادامه داد: کارگرانی که کارفرمای متخلف خود را معرفی می‌کنند نباید از عواقب کار و اخراج شدن از واحد صنعتی نگرانی به دل خود راه دهند، زیرا روند احراز صحت یا عدم صحت وقوع تخلف به صورت محرمانه انجام می‌گیرد، نام و مشخصات کارگر را به کارفرما نمی‌دهیم.
سلیمانی با اشاره به اینکه فقط کافی است کارگر به صورت مکتوب محل وقوع تخلف و نام کارخانه را اعلام کند، حتی به نوشتن نام خود و امضا کردن ورقه نیاز ندارد، اضافه کرد: به محض واصل شدن چنین گزارشی بازرسان کار به کارخانه ذی‌ربط برای بررسی قراردادها اعزام می‌شوند.
وی با تاکید بر اینکه در صورت اثبات تخلف نسبت به برخورد جدی با کارفرمای خاطی مبادرت می‌شود، بیان داشت: قانون کار در این زمینه اختیارات لازم را به مسئولان داده است، بنابراین طبق قانون با کارفرمای متخلف برخورد می‌شود، به طوری که با اعلام و همراهی کارگران چنین حرکت‌هایی در استان صورت گرفته است بدون اینکه نام کارگر و کارخانه علنی شود. وی با تاکید بر اینکه حتی حضور کارگر نیز برای اعلام مسئله ضروری نیست، ادامه داد: هر یک از کارگران چنانچه به انعقاد قرارداد سفید امضاء در شرایط نابرابر و ناعادلانه تن دهند می‌توانند به صورت ناشناس اداره کار را در جریان امر قرار دهند، تا بدون اینکه در حوزه کار برای آن‌ها مشکلی ایجاد شود موضوع مورد رسیدگی قرار گیرد.
سلیمانی از اینکه همواره با انتقاد از قراردادهای سفید امضاء اداره کار را آماج حملات قرار می‌دهند، شکوه کرد و ادامه داد: پایه و شالوده این مجموعه دفاع از جامعه کارگری و طبقه کم‌برخوردار است، بنابراین تضییع حق ولو یک کارگر در ابتدای امر به عنوان انسان سپس به عنوان مسئول قلب ما را نیز به درد می‌آورد ولی همیشه به صورت گنگ و مبهم همگان از قراردادهای سفید امضاء سخن گفته و برای احقاق حق جامعه کارگری به این مجموعه کمک نمی‌شود.
وی اظهار داشت: در همه احوال هنگامی که از قراردادهای سفید امضاء سخن به میان می‌آید، محل و نام کارخانه را جویا می‌شویم، در پاسخ همه اذعان می‌کنند که »باید خودتان جست و جو کرده سپس واحد‌های صنعتی متخلف را بیابید« حال آنکه این موضوع یک امر غیرممکن است، زیرا در این استان ۸۵۰ هزار نفر در بخش‌های مختلف مشغول کار هستند.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۱۴ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۶:۵۴ ق.ظ

دیدگاه


چهار − = 1