قدرت یک گفت وگوی ساده و عاشقانه را دست کم نگیرید

قدرت یک گفت وگوی ساده و عاشقانه را دست کم نگیرید

فریبا حسین پور
گروه خانواده وسلامت: دعوا و کشمکش بخش جدایی‌ناپذیر روابط عاطفی محسوب می‌شود و کمتر زن و شوهری را می‌توان یافت که درگیر این مسئله نباشند، چه بسا این اتفاقات ممکن است موفق‌ترین و باتجربه ترین زوج‌ها را نیز دچار مشکل کند.
روانشناسان می‌گویند شرکای عاطفی هنگام دعوا کمتر فکر کرده و بیشتر از زبان خود برای تخلیه احساساتشان استفاده می‌کنند، این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که فرد پاسخ مناسبی به عواطف همسرش نمی‌دهد، با درک ریشه دعواهای زناشویی می‌توان احساسات را تا حدود زیادی کنترل کرده و کشمکش‌ها را به حداقل رساند.
استفاده از واژه‌های مناسب حین مکالمه با همسر یکی از راهکارهای مقابله با این مسئله به شمار می‌رود.بکارگیری واژه‌های توهین‌آمیز و ناراحت‌کننده، درست به اندازه کلمات محبت‌آمیز می‌تواند تاثیرگذار باشد، در حقیقت، رابطه تنگاتنگی بین جملات رد و بدل شده بین زوجین و موفقیت و کیفیت رابطه زناشویی‌شان وجود دارد.
زمانی که به همسرتان می‌گویید: »باید (نباید) این کار را انجام دهی« این ذهنیت در فرد به وجود می‌آید که شما در مقام و جایگاه بالاتری قرار دارید یا بهتر از او می‌توانید خوب را از بد تشخیص دهید، این واژه معمولاً نقطه آغازی برای یک دعوای جانانه است. می‌توانید از این عبارت یا جملات مشابه استفاده کنید: »به نظرم خیلی خوب می‌شد اگر این کار را انجام می‌دادی«
زمانی که می‌خواهید در مورد مسئله‌ای نظر دهید یا احساس خود را نسبت به موضوعی بازگو کنید استفاده از واژه پرکاربرد و مرسوم “تو” چندان توصیه نمی شود. واژه “تو” در جمله‌ای مثل »تو هیچ وقت به صحبت‌هایم گوش نمی‌دهی« در ذهن همسرتان معادل جمله »همش تقصیر توست« است.
با بکارگیری واژه “تو” انگشت اتهام را بی‌آنکه متوجه شوید، به روی شریک عاطفی‌تان نشانه می‌گیرد. به خصوص در مواقعی که طرف مقابل از موضوعی شاکی و دلخور باشد، هر جمله‌ای که در ادامه واژه “تو” بیاید را تهمت‌آمیز قلمداد می‌کند.
به طور کلی گفته می‌شود: صلح زمانی برقرار می‌شود که انتظارات از بین بروند، ما در ذهن خود افراد را بر اساس توقع و انتظاراتی که از آنان داریم طبقه‌بندی می‌کنیم، به عنوان مثال، شما از دوست نزدیکتان توقع دارید، اما این توقع قابل مقایسه با انتظارات ذهنی‌تان از یک دوست عادی نیست.این قضیه زمانی مسئله‌ساز می‌شود که زن و شوهر انتظارات متفاوتی از هم داشته باشند بسیاری ازصاحب نظران معتقدند استفاده از جملاتی همچون »انتظار داشتم (نداشتم) این کار را انجام دهی« بسیار اهانت‌آمیز است.با ادای این جملات به طور غیر مستقیم به همسرتان می‌گویید (و صد البته او هم چنین برداشتی می‌کند): تو نمی‌توانی به مسئولیت‌های خود به عنوان یک همسر عمل کنی! فرد با شنیدن چنین جملاتی احساس می‌کند مورد “قضاوت” واقع شده است و به احتمال قوی واکنش منفی نشان می‌دهد.
لازم است بگوییم در انتخاب جملات حین مکالمه با همسرتان دقت کنید و او را در جایگاه پرتنش و تدافعی قرار ندهید، به جای قضاوت کردن او سعی کنید ازطرف خودتان صحبت کنید و حس درونی‌تان را به شکلی صحیح و با در نظر داشتن نکات بالا بازگو کنید. هم خانم ها و هم آقایان اشتباهاتی در رابطه مرتکب می شوند که آرامش و عشق رابطه را برهم می زند. این اشتباهات از طبیعت آنها و تفاوت بین فیزیولوژی مرد و زن ریشه می گیرد.ولی بعضی اشتباهات وجود دارد که می تواند رابطه را برای همیشه خراب کند هم خانم ها و هم آقایون هر دو ممکن است دچار چنین اشتباهاتی شوند. اشتباه چیزی نیست که مخصوص یک جنسیت خاص باشد فقط مردها نیستند که اشتباه می کنند خانم ها هم ممکن است دچار اشتباهاتی شوند که بخشیدن آن کار سختی است.مثلا اگر مردی با زن دیگری به همسر خود خیانت می کند، زنش او را هیچ وقت نخواهد بخشید با اینکه بسیاری از زن ها ممکن است تصمیم می گیرند دوباره از نو با همسران شان شروع کنند ولی دیگر هیچ چیز بین آنها مثل قبل نخواهد شد حتی چیزهای کوچک برای آقایان مثل پنهان کردن چیزی از همسرشان یا انجام کاری خلاف میل او می تواند اشتباه بزرگی باشد برای مردها این چیزها چندان چیز خاصی نیست ولی برای زن ها این طور است.
برای اینکه زندگی زناشویی خوبی داشته باشیم لازم نیست که بیخودی به دنبال راه های معجزه آسا باشیم ضمن اینکه باید بدانید که خوشبختی در زندگی زناشویی و داشتن یک زندگی زناشویی موفق بعد از ازدواج هیچ ارتباطی به رویاپردازی و ایده آل نگری نداشته و در عین حال چیزی نیست که بدون هیچ گونه تلاش و اراده ای تحقق پذیرد.پس لازم است بدانید که اگر واقعا قصد بهبود شرایط زندگی زناشویی خودتان را دارید یکی از بهترین اقداماتی که می توانید انجام دهید شناسایی عوامل مخرب در زندگی است که ما در این مطلب از آنها با نام دشمن زندگی زناشویی یاد می کنیم.
برخی گمان می کنند با تغییر محل سکونت آدم_های تازه دور و بر خود جمع کردند، تغییر شغل یا مسافرت می تواند از شر مشکلات شان خلاص شوند، فراموش می کنند هر جا بروند خودشان را همراه می برند.اگر درارومیه افسرده باشیم در تهران هم احساس افسردگی می کنیم با تغییر صحنه ممکن است مدتی اوضاع بهتر بنمایاند. با این حال رفته رفته همان رفتارهای پیشین را در پیش خواهیم گرفت و همان کمبودها، همان روحیه، همان احساس ها باز به سراغمان خواهد آمد این امر در عشق هم صادق است.بیشترین شکایت خانم ها این است که مردشان به حرف آنها گوش نمی دهد، متاسفانه مردها قدرت یک گفت وگوی ساده و عاشقانه را دست کم می گیرند. خانم ها طی گفت وگو دوپامین یا همان هورمون لذت در بدنشان بالا می_رود و در نتیجه طی این گفت وگو ارتباط قوی_تر می شود اما برای بیشتر مردها گفت وگو اینقدر اهمیت ندارد.مردها متوجه نمی شوند که خانم ها حرف می زنند تنها برای اینکه احساس کنند به طرف مقابل وصل هستند.وی با بیان اینکه مردها پیشنهاد کمک نمی دهند تصریح کرد:خانم های شاغل بیشتر اوقات روزشان را در دفتر کار سپری می کنند و بعد هم باید مشغول غذا پختن و رسیدگی به خانه شوند، آیا به نظر شما این توقع زیادی است که زنی انتظار داشته باشد بدون اینکه از همسرش بخواهد ظرف ها را بشوید؟
وقتی یک زن کمک می خواهد یا به کمک نیاز دارد، ممکن است به طور مستقیم خواسته اش را مطرح نکند و هیچ کس هم انتظار ندارد که یک خانم هیچ وقت به کمک احتیاج نداشته و مانند یک شیرزن از کسی انتظاری نداشته باشد.
یکی از رایج ترین اشتباهات مردان هنگام ارتباط با همسر یا نامزدشان این است که اصلا به نیازهای عاطفی متفاوت همسرشان توجه نمی_کنند و بیشتر توجه آنها به احساسات خودشان است از طرف دیگر برای زنان نیز چندان مهم نیست که مردان درباره آنها چه فکر می کنند همه آنچه برای آنها اهمیت دارد احساس خودشان نسبت به مرد زندگی شان است.
یک زن چندان توجه نمی کند که شما چقدر می خواهید او را تحت تاثیر قرار دهید. اگر شما خودتان فکر می کنید همسر یا نامزد خوبی هستید، در احساسات او تاثیر خاصی ندارد. او چندان توجه نمی کند که شما در دلتان به چه فکر می کنید.این مورد می تواند کار یا فعالیت فرهنگی یا… باشد. وقتی شما به نیازهای خودتان توجه کافی داشته باشید و سعی کنید استعداد های بالقوه خودتان را شکوفا کنید و با انجام دادن کاری که دوست دارید شاداب باشید، مسلما در کنار همسرتان نیز زندگی بهتری خواهید داشت و بهتر می توانید او را خوشحال کنید.زن ها برای داشتن یک رابطه موفق نیاز دارند که هم صحبت کنند هم توجه کافی دریافت کنند و هم با همسرشان ارتباط حسی و فیزیکی داشته باشند و در نتیجه این حالات احساس صمیمیت بیشتری می کنند.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۰۴ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۴:۴۵ ق.ظ

دیدگاه


نُه × 4 =