کارگران: نگران جهش يکباره قيمت‌ها هستيم

قدرت خرید افزایش مزد ۹۳ متوقف شد

قدرت خرید افزایش مزد ۹۳ متوقف شد

گروه اقتصادی: نمایندگان کارگران کشور در نامه‌ای انتقادی به علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه، با تاکید بر شیب تُند افزایش قیمت‌ها و وارد آمدن فشار دوباره به زندگی کارگران در جریان اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، اعلام کردند: رشد قیمت‌ها باعث شده تا عملا افزایش حدود ۱۷۰ هزار تومانی دستمزد امسال مشمولان قانون کار، قدرت خرید جدیدی نداشته باشد.
با تمام تلاش‌های صورت گرفته از سوی نمایندگان کارگران حداقل دستمزد امسال مشمولان قانون کار حدود ۱۷۰ هزار تومان افزایش یافته است که اساسا جوابگوی افزایش هزینه‌های خانوار کارگری و متناسب با رشد قیمت‌ها در بازار نیست.کارگران می‌گویند افزایش دستمزدها حتی در فصل اول سال نیز توان ایجاد قدرت خرید جدیدی را برای آن‌ها ندارد و در سال‌های گذشته همواره افزایش‌های صورت گرفته در دستمزدها نتوانسته است منجر به جبران افزایش قیمت کالا و خدمات مصرفی خانوار کارگری در کشور باشد و همچنان آن‌ها شاهد وضعیت کسری بودجه خانوار هستند.
هرچند از زمان آغاز به کار دولت تدبیر و امید وضعیت رشد قیمت‌ها در بازار با شیب ملایم‌تری اتفاق افتاده است، اما به دلیل پایین ماندن میزان حقوق و دستمزد نیروی کار؛ شکاف آزاردهنده بین هزینه و درآمد خانوارهای کارگری کشور همچنان پابرجاست و این مسئله بر تامین معیشت آن‌ها سایه افکنده است.نمایندگان کارگران معتقدند در دوره‌هایی آن‌ها می‌توانستند امیدوار باشند که افزایش‌های صورت گرفته در دستمزد کارگران بتواند دستکم نیمی از سال دوام بیاورد و از این طریق افزایش هزینه‌های خانوار کارگری نیز جبران شود؛ اما در سال‌های اخیر به دلیل شیب تند افزایش قیمت‌ها، رشد دستمزدها نه تنها باعث افزایش قدرت خرید خانوارها نشده است، بلکه عملا تاثیر خود را از ابتدای سال نیز از دست داده است.
دولت تدبیر و امید به تازگی وارد اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها شده و اخیرا قیمت انواع حامل‌های انرژی نیز افزایش یافته است. بالطبع تاثیر افزایش قیمت حامل‌های انرژی به بازارهای کالا و خدمات مصرفی خانوار نیز کشیده می‌شود و هزینه تامین معیشت کارگران را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد.
مسائل مربوط به افزایش‌های افسارگسیخته قیمت‌ها در جریان اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها و افزایش فشار به خانوارهای کم درآمد به ویژه کارگران، نگرانی‌های جدیدی را در آغاز اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها برای آن‌ها ایجاد کرده و از این رو نمایندگان کارگران در نامه‌ای به علی ربیعی؛ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن انتقاد از شیب تند افزایش قیمت‌ها در فاز دوم هدفمندی، نگرانی‌های خود از وارد شدن فشار دوباره به زندگی کارگران را اعلام کرده‌اند.
هادی ابوی در گفت‌وگو با مهر با بیان این مطلب که نامه‌ای در انتقاد از افزایش اخیر قیمت‌ها در سبد هزینه‌های خانوار کارگری به علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نوشته‌ایم گفت: در این نامه از شیب تند قیمت‌ها و تصمیمات دولت درباره میزان افزایش قیمت‌ها در فاز دوم هدفمندی انتقاد کردیم.
عضو هیئت مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران اظهار داشت: همچنین تاکید کردیم که شیب افزایش قیمت‌ها برای کارگران تُند است و از این رو درخواست کردیم تا دولت همان‌گونه که برای گروه‌هایی مانند افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی سبد کالا در نظر گرفته است، این حمایت‌ها از کارگران نیز انجام شود.
ابوی خاطرنشان کرد: دولت در زمان تعیین حداقل دستمزد سال جاری در شورای عالی کار وعده داد که تورم کنترل خواهد شد، اما عملا این وعده محقق نشده و قیمت‌ها در حال افزایش است؛ بنابراین می‌توان گفت افزایش حداقل دستمزد امسال مشمولان قانون کار عملا قدرت خرید جدیدی نداشته است.
وی همچنین تاکید کرد: در برخی اقلام افزایش قیمت‌های جدید چشمگیر بوده است که این مسائل می‌تواند بار هزینه‌ای جدیدی را در زندگی میلیون‌ها خانوار کارگری کشور ایجاد کند.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۰۴ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۴:۳۱ ق.ظ

دیدگاه


× هشت = 16