قدرت این مجلس در دست کیست

قدرت این مجلس در دست کیست

گروه تحلیل: اگر تا همین چند وقت پیش می‌گفتند کار، کار جبهه پایداری است، این بار یک تحلیل وجود دارد. کار، کار جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی است. چهارمین گزینه دولت برای وزارت علوم هم امروز بعد از جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به راننده‌اش آدرس وزارت علوم را نمی‌دهد.امروز مجلس یک رکورد جدید دیگر هم زد؛ رکوردی که در مقابل رکورد حجم سوالات، استیضاح‌ها و تذکراتی که به دولتی‌ها می‌دهد، غیرقابل مقایسه است.
فوکوس مجلس روی وزارت علوم است؛ همه وزرای معرفی شده حامی حوادث ۸۸خوانده می شوند و کسی در مجلس خیال کوتاه آمدن ندارد.سوابق علمی زیر بار سوابق حاشیه‌ای سیاسی »له« می‌شود تا “تکلیف” چهار میلیون دانشجو همچنان یک “بلا” در ابتدایش داشته باشد؛ حال و روز این روزهای دولت روحانی این است. مجلسی که امروز برچسب »تندرو« و »کارشکن« را به جان خود خرید تا یک کابینه کامل نشود.
*قدرت گیری پنهانی یک جریان سیاسی در مجلس
آرای مجلس شورای اسلامی یک تحلیل درست دارد. مجلس نشان داد دیگر نه حامیان علی لاریحانی، نه غلامعلی حدادعادل و نه جبهه پایداری اکثریت آن را تشکیل نمی‌دهند. مجلس نشان داد از سوی یک جناح دیگر اداره می‌شود. جریانی به اسم جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی که حالا چیزی نزدیک به ۱۷۱ رای در مجلس شورای اسلامی دارد. آرای مخالفان دولت توسط همین جناح در حال افزایش است. مخالفانی که رو به زایش در مجلس شورای اسلامی هستند تا نشان دهند کار دولت در یک سال و نیم باقی مانده عمرش آنقدر‌ها هم قرار نیست ساده باشد.دولت در یک سال گذشته روزهای سختی را گذرانده است. تنوع مخالفان این دولت، در یک قوه آنقدر زیاد بود که دولت هر چند وقت یکبار سردرگم می‌شد که بالاخره امروز با کدامیک از مخالفانش روبرو است.
اگر مخالفت با وزرای پیشنهادی‌اش در دور اول از سوی جبهه پایداری ساماندهی شد و در جریان استیضاح فرجی دانا، شرایط جلو بردن استیضاح از سوی فراکسیون رهروان ولایت اداره می‌شد؛ این بار در مورد دو وزیر بعدی معرفی شده جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی بود که جریان عدم وصال وزرای معرفی شده به وزارتخانه را مدیریت می‌کرد.
تلاشی سازمان یافته با تقسیم کار کاملا حساب شده و دقیق.جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی شاید در نگاه کلی آنقدر هم طرفدار در مجلس شورای اسلامی نداشته باشد. دبیرکل آن دیگر نماینده مجلس نیست و اکثر اعضای آن در مجلس نهم قادر به دستیابی به صندلی‌های مجلس شورای اسلامی نشدند.
اما آنچه که به نظر می‌رسد این است که اعضای این جمعیت با بهره گیری از رسانه‌ها و یک تقسیم کار در بیرون و داخل مجلس توانسته‌اند به خوبی از پس دولتی که موافق آن نیستند برآیند. رئیس دولت سابق به بیانی نماینده جمعیت ایثاگران بود. هرچند در مسیری که اعضای این جمعیت می‌خواستند، جلو نرفت اما ظاهرا داشتن یک مهره در راس قوه مجریه به مذاق آنان خوش آمده است.همین شرایط موجب شد یکی از نمایندگان آن‌ها که طی روزهای اخیر تلاش‌های زیادی در مسیر جمع کردن اسناد علیه گزینه پیشنهادی دولت کرده بود، با دست و توپ پر، پشت تریبون مخالفت برود. وزیر معرفی شده را برپاکننده »فتنه« بنامد و از فیلم‌هایی که در اختیار دارد صحبت کند.
*اطلاعات طبقه بندی شده در دستان نمایندگان
اینکه اسم یک وزیر پیشنهادی از شب قبل از ارسال نامه معرفی به مجلس در اختیار نمایندگان باشد، در نگاه اول کمی عجیب به نظر می‌رسد اما این بار اطلاعاتی که در اختیار نمایندگان مجلس بود بسیار بیشتر از این حرف‌ها بود.اطلاعات طبقه بندی شده‌ای که برخی نمایندگان همسو با دولت معتقد بودند از طریق یادگاری‌های دولت قبل که هنوز در نهاد ریاست جمهوری جا خوش کرده‌اند، به نمایندگان مجلس شورای اسلامی داده می‌شود.اطلاعات از فیلم و صوت شروع می‌شد و به حتی به شرایط خانوادگی وزیر پیشنهادی علوم نیز می‌رسید.اطلاعاتی که مشخصا در دست نمایندگان نزدیک به جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی بود، بنا به شنیده‌ها فرصت و اجازه رو کردن را نیافت.این هم از دیگر نوآوری‌های مجلس شورای اسلامی بود.
از آن دسته نوآوری‌هایی که »مجلس نهم« را در برابر»دولت یازدهم«ویژه‌تر می‌کرد. با این همه حضور نیروهای موسوم به »احمدی نژادی« دردسر شماره یک دولت است. نیروهایی که دولت در مقابل آن‌ها نه راه پس دارد و نه راه پیش، اما به شدت در حال ضربه دیدن از آن‌ها است.به نمایندگان اطلاعات لازم را می‌دهند و شرایط را به گونه‌ای جلو می‌برند که نمایندگان در برابر قرائت نامه معرفی وزیری که شاید تا به حال نام او را نشنیده‌اند، موضع بگیرند و فریاد مخالفت سر بدهند.حالا دیگر علی لاریجانی یا غلامعلی حدادعادل آنقدر‌ها هم در مجلس نهم قدرت ندارند. این عدم وجود قدرت در مورد جبهه پایداری هم صدق می‌کند. جبهه پایداری که تا همین چند وقت پیش یکی از جریان‌های قدرتمند مجلس شناخته می‌شد، حالا برای جمع آوری امضا برای یک استیضاح با مشکل مواجه می‌شود. مجموعه شرایط نشان می‌دهد جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی برخلاف تصور بسیاری، مشغول قدرت گرفتن پنهانی بوده، یارگیری کرده و برای آینده برنامه‌ها دارد.
*عدم توجه به توصیه‌های بزرگان و عهدشکنی چهره‌های شاخص
شاید چهار بار مخالفت مجلس نهم با وزرای معرفی شده برای یک وزارتخانه از نگاه بسیاری عجیب باشد. مجلس هشتم که تقریبا دارای نمایندگانی به همین تعداد اصولگرا بود درست در دقایق آخر استیضاح وزیر اقتصاد و دارایی را که به علت اختلاس سه هزار میلیاردی زیر تیغ استیضاح آمده بود را منتفی کرد تا نشان دهد که بیشتر به مصلحت کشور فکر می‌کند.اما چه شده است که مجلس عناوینی همچون »تندرو«، »مخالف افکار عمومی« یا حتی »بی‌توجه به مصلحت کشور« را به جان می‌خرد تا وزارتخانه‌ای با چهار میلیون دانشجو زیر بار اداره شدن با حکم حکومتی برود؟

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۸ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۵:۴۹ ق.ظ

دیدگاه


چهار − 1 =