قحطی نهاده‌های دامی در آذربایجان غربی

قحطی نهاده‌های دامی در آذربایجان غربی

گروه گزارش: کمبود نهاده‌های دامی در استان موجب شده تا برخی از مرغدار‌ها مرغ هایشان را زودتر از موعد به کشتارگاه ببرند و برای دوره جدید جوجه ریزی نداشته باشند که همین موضوع سبب افزایش بیشتر قیمت مرغ و تخم مرغ خواهد شد. اوج گیری قیمت مرغ و تخم مرغ در روزهای گذشته اگرچه در ظاهر باید به نفع مرغداران باشد اما در واقع چنین نیست. مرغداران کشور و استان در ماه‌های اخیر با مشکل تامین نهاده‌های دامی مواجه بوده‌اند و همین مساله باعث کاهش میزان جوجه ریزی و در نتیجه کاهش تولید بوده است. در مقابل کاهش تولید وقتی که تقاضا ثابت باشد، قیمت‌ها افزایش خواهد یافت اتفاقی که در ماه‌های اخیر شاهد آن بوده‌ایم.
ظاهرا وضعیت تامین نهاده‌های دامی به وضعیت بحرانی رسیده و برخی مرغداران در دوره‌های جدید جوجه ریزی انجام نداده‌اند.
یکی از مرغداران ارومیه‌ای که سالهاست در صنعت پرورش مرغ و تخم مرغ فعال است در گفت‌وگو با ایلنا، گفت:به دلیل کمبود نهاده دامی مجبور شدیم زودتر از موعد مقرر مرغ‌ها را به کشتارگاه بفرستیم و جوجه ریزی جدید هم انجام نداده‌ایم. از تهران و اتحادیه هم پیگیر بودیم اما در یک کلام به ما گفتند که نهاده دامی در بازار پیدا نمی‌شود. با ادامه همین روند بیشتر مرغداران ورشکسته می‌شوند و قادر به ادامه کار نخواهند بود.
رسول جلیلی، رئیس سازمان جهادکشاورزی استان هم هفته گذشته ، وعده داده بود که با توجه به رفع برخی موانع و تلاش وزارت جهاد کشاورزی برای تامین نهاده دامی به زودی قیمت مرغ و تخم مرغ کاهش خواهد یافت اما این اتفاق عملیاتی نشده است و مشکلات مرغداران همچنان ادامه دارد.
موضوع اما به نهاده‌های دامی و مرغ ختم نمی‌شود بلکه وضعیت بازار کشاورزی این روزها به شدت آشفته است. از یک سو کشاورزان با زحمات فراوانی در یک سال اخیر محصولات‌شان را چیده‌اند و از سوی دیگر خریداری پیدا نمی‌کنند. برخی ازکشاورزان هم تن به خواسته دلالان می‌دهند و با مبالغ بسیار ناچیزی محصولشان را به فروش می‌رسانند. به عنوان مثال روزهای پایانی شهریور و اوایل مهر فصل گرفتن رب خانگی است و تقاضا برای گوجه فرنگی افزایش می‌یابد اما با این حال دلالان در حال حاضر این محصول را با قیمت بسیار ناچیزی از کشاورزان و باغداران خریداری می‌کنند.تعلل دولت در تعیین نرخ گندم هم یکی دیگر از مشکلات کشاورزان است. تولیدکنندگان معتقدند که نرخ خرید تضمینی گندم باید ۵۰۰۰ تومان باشد اما دولت اصرار به قیمت ۳۸۰۰ تومان دارد. عدم تعیین نرخ مناسب برای کشاورزان شاید باعث شود که بسیاری از کشاورزان عطای گندم را به لقایش بخشیده و سال آینده با مشکل کمبود گندم در کشور مواجه باشیم.
یگی دیگر از مشکلات استان انباشته شدن سبب صنعتی در کنار جاده ها است که بنا به گفته مسئولان استانی امسال ۵۰ مرکز خرید تضمینی سیب صنعتی در استان راه اندازی شده تا سیبهای صنعتی کشاورزان را با نرخ دولتی یک هزار و ۲۵۰تومان خریداری کند و دیگر شاهد انباشته شدن سیب های صنعتی در کنار جاده ها نباشیم.
ولی بر خلاف وعده‌های مسئولان خرید سیب صنعتی انجام نشد و کشاورزان همانند سال های قبل مجبور به خرید و فروش این محصول و انباشته کردن آن در کنار جاده ها شدند.
رئیس اتحادیه بارفروشان میدان میوه و تره بار شهرداری ارومیه بیان کرد:تا به امروز کسی خرید تضمینی سیب صنعتی در ارومیه را انجام نداده است.قاسم عزتی اظهار داشت:اداره کل تعاون روستایی موظف به خرید تضمینی سیب بود اما تا به امروز رقمی را اعلام‌نکرده است و با توجه به نزدیک شدن فصل برداشت سیب از سوی اداره تعاون روستایی قیمت تضمینی اعلام نشده و کارخانه های استان نیز اقدام به خرید سیب نکرده اند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به عدم خرید سیب صنعتی از کشاورزان گفت:خرید تضمینی در استان وجود ندارد چون قیمت خرید آن پایین تر و با رقم ۲۸۰ تومان بوده و به ضررکشاورزان است.به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایلنا،آشفتگی و رهاشدگی در بازار محصولات کشاورزی و محصولات پروتئینی و لبنی موجب شده تا علاوه بر افزایش سنگین قیمت‌ها، بسیاری از کشاورزان و تولیدکنندگان هم دچار مشکل شوند و عملا بخش اعظمی از چرخه تولید محصولات کشاورزی و دامی با اختلال روبرو شوند.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۱:۲۱ ب.ظ

دیدگاه


دو × 2 =