قبل از حرف ونظر مردم نگران عزت نفس خود باشید

قبل از حرف ونظر مردم نگران عزت نفس خود باشید

گروه خانواده وسلامت :نباید اجازه دهید سلیقه دیگران شما را از مسیر درست زندگی تان خارج کند: یعنی سعی کنید هرگز نردبان سلیقه دیگران نشوید. به جای اینکه نگران نظر مردم باشید اول نگران خود باشید. نگران شخصیت و عزت نفس خود باشید.
در مقاله قبل گفتیم که، افرادی دائما به فکر رضایت دیگران هستند، در راضی نگهداشتن هرکسی مهارت دارند الا خودشان! آنها ذاتا می_دانند دیگران چه می خواهند و به اولویت هایشان بسیار اهمیت می دهند و توجه و مراقبتی را که از خود دریغ کرده نثار آنها می کنند. این افراد ارزش¬های خود را براساس ارزش های دیگران تنظیم می کنند وهمان قدر که به مراقبت از دیگران می پردازند، نمی دانند به خودشان چگونه توجه کنند. خود شکننده شان را با پشتیبانی از دیگران رها می کنند و نمی دانند چنین رفتاری چه هزینه گزافی برایشان به بار خواهد آورد. آنها ارزش¬ها و امنیت فردی شان را کاملا در راضی نگهداشتن دیگران می بینند و دست آخر فراموش می کنند که خودشان برای تکمیل شدن نیازمند چه چیزهایی هستند. عده ای از این طرز نگرش و شخصیت شان خسته شده اند و تصمیم گرفته اند کمی هم به خودشان بپردازند. روش های ارائه شده می تواند به شما کمک کند:این را همیشه به خاطر داشته باشید، مردم اصلا به شما فکر نمی کنند. اینکه ما دائما زیر ذره بین دیگران هستیم تصوری بیش نیست. کسی که شما را زیر ذره بین قضاوت سخت خود قرار داده غالبا کسی به جز خودتان نیست. وقتی وارد اتوبوسی می شوید مسافران به حسب عادت به شما نگاه می کنند و این شاید برای شما تصور توجه آنها را ایجاد کند، درحالی که بسیاری از آنها غرق افکار خودشان هستند و حتی شما را نمی بینند. در واقع این شما هستید که دائما نگران افکار دیگران نسبت به خود هستید؛ دیگرانی که اصلا به شما فکر هم نمی کنند. پس راحت باشید و شما هم به فکر دیگران فکر نکنید.مهمتر از همه اینکه بد است که آدمی در ملکی زندگی کند که صاحبش را نشناسد و بدتر است که به جای جلب نظر مالک این ملک، به دنبال جلب توجه و نظر بندگان آن باشد؛ هم بی ادبی است و هم خفت می آورد. امیر مؤمنان(ع) درحکمت ?? می فرمایند:کسی که میان خود و خدا را اصلاح کند، خداوند میان او و مردم را اصلاح خواهد کرد و کسی که امور آخرت را اصلاح کند، خدا امور دنیای او را اصلاح خواهدکرد.
حال به لحظاتی که تسلیم خواسته های دیگران می شوید کاملا توجه کنید. مثلا این که چرا و چه وقت و در کنار چه کسانی، شما از قدرت و نیروی فردی تان دست کشیده و به خواسته دیگران تن می دهید. در حقیقت مشخص کنید که چه چیزی باعث می شود بخواهید رابطه ای را حفظ کنید.یاد بگیرید دائم به دنبال تائید دیگران نباشید. نیازهای خود را نزد کسانی که برایتان مهم هستند مطرح کرده و اجازه دهید آنها هم از خواست هایتان مطلع شوند. این جسارت ابراز وجود خود باعث می شود احساس آرامش کنید. البته برای این که بتوانید این کار را براحتی انجام دهید باید بارها و بارها آن را تمرین کنید. در صورت امکان از دوست یا یکی از اعضای خانواده تان کمک بگیرید و با بیان خواست هایتان به او، این روش را تمرین کنید.وقتی تصمیم می گیرید تغییر کنید، باید تا جایی که می توانید از منطقه امن و آسایش عاطفی خود دور شده و بدون واهمه شروع به بیان عقاید، افکار و احساسات خود نمایید و به این موضوع که ممکن است دیگران با شما موافق نباشند اهمیت ندهید. در واقع به خود بگویید اگر کسی به رفاه شما نمی اندیشد و برای هویت تان ارزشی قایل نیست، ارزش محبت دیدن از سوی شما را ندارد و حتی مناسب دوستی نیست، زیرا باعث آزارتان می شود.قرار نیست رفتار خودخواهانه ای از خود نشان دهید و همیشه اولویت های خودتان را مقدم بر دیگران بدانید اما باید به خود یادآور شوید که نیازهای شما هم درست مانند نیازهای دیگران مهم هستند و باید همان قدر که برای دیگران ارزش قائل هستید به خودتان هم اهمیت بدهید و از ترس طرد شدن تن به انجام خواسته های دیگران ندهید.
زخم های روحی و روانی دوران کودکی تان را شناسایی کنید. زیرا این کار به شما کمک می کند از احساسات بد دوران کودکی و آسیب پذیری تان کاسته شود. ناراحتی های آن دوران را تنها به بخشی از خاطرات کودکی تان که تمام شده و گذشته اند تبدیل کنید. اکنون خود را فردی بزرگسال که مقتدر است بدانید. کسی که برای زندگی و احساس امنیت نیازی به خشنود کردن دیگران ندارد. البته این کار بسیار سخت و زمانبر است.
استقلال فردی تان را بالا ببرید. با این روش می توانید خود را از شخصیت خشنودکننده دیگران به شخصیتی مستقل و بی نیاز به دیگران تبدیل کنید. یادتان باشد که ممکن است اطرافیان تان همیشه با شما موافق نباشند و بخواهند نظرات شان را به شما تحمیل کنند. زمانی که مستقل بودن را تمرین کنید، می توانید از پس آنها برآمده و هویت و شخصیت خودرا حفظ کنید.اگر تلاش کنید مثل دیگران و مطابق سلیقه آنها فکر و عمل کنید دیگر خودتان نیستید؛ در واقع تلاش می کنید کپی ناقصی از نسخه های خطادار دیگران باشید. خودتان باشید و زندگی خودتان را بکنید و از به ثمر رساندن استعدادهای خود و کشف گنجینه ای که خالق به صورت اختصاصی برای شما به ودیعه گذاشته است لذت ببرید.
یک قطره جوهر می تواند تمام یک لیوان آب را به رنگ خود درآورد اما یک لیوان آب هم گاهی رنگ یک قطره جوهر را پاک نمی کند. از خود بپرسید چرا شما باید به دنبال حرف مردم باشید و چرا قضیه برعکس نباشد؟ اگر فکر، حرف و عمل شما حکایت از درونی پرمغز و پرجوهر داشته باشد این شمایید که الگوی دیگران خواهید بود. سنجیده حرف زدن و سنجیده عمل کردن از خطای شما کم می کند و دیگران را به دنبال حرف شما می کشاند، به جای اینکه شما به دنبال حرف مردم باشید.
راضی کردن مردم نه کاری عقلانی است و نه شدنی. شما هر چقدر هم که تلاش کنید بازهم هیچ وقت نمی توانید همه را از خود راضی نگه دارید، پس به جای آنکه خودتان را برای هیچ و پوچ به آب و آتش بزنید،تلاش کنید که فقط درست عمل کنید، چه مردم خوش شان بیاید یا نیاید. اگر کاری را درست انجام می دهید از مردم برای بهبود آن بازخورد بگیرید اما به دنبال مهر تأییدشان نباشید.
با طی کردن فرآیند بهبود و بازسازی شخصیت تان می توانید نسبت به زندگی احساس خوبی پیدا کرده و دچار شرمندگی و حقارت نشوید. با اعتبار بخشیدن به هویت خود، دیگران هم یاد می_گیرند به شما احترام بگذارند.
یشتر اوقات عادت کرده ایم که خودمان را از دریچه نگاه دیگران بشناسیم و اگر در این راه افراد نگاه خوبی به ما نداشته باشند اعتماد به نفس مان تا اندازه زیادی پایین می آید و اگر شانس با ما باشد و کسی از ما خوشش بیاید، تقریبا در آسمان ها سیر می کنیم اما یادتان باشد که درک ما از خودمان تاثیر زیادی روی نوع نگرش دیگران دارد زیرا آدم ها همان طوری راجع به ما فکر می_کنند که ما در مورد خودمان فکر می کنیم. در این بین عوامل زیادی وجود دارند که تحت کنترل ما هستند و می توانیم با رعایت آن اعتماد به نفس_مان را بالا ببریم. وقتی که شما خوب به نظر برسید دیگران دید متفاوتی نسبت به شما پیدا می کنند. با حمام و مرتب کردن سر و صورت و پوشیدن لباس تمیز می توانید اعتماد به نفس لازم را کسب کنید اما آراستگی به این معنا نیست که پول زیادی خرج کنید.می توانید به جای تهیه انبوهی لباس ارزان قیمت، چند تکه لباس با کیفیت مناسب خریداری کنید و با این کار ظاهر خود را آراسته تر کنید.
اگر با سستی و بی حالی و شانه های افتاده صحبت می کنید، وقتی نسبت به آنچه انجام می دهید علاقه نشان نمی دهید و به خودتان عشق نمی ورزید این به این معناست که شما اعتماد به نفس کافی ندارید. در هنگام صحبت کردن صاف بایستید، سرتان را بالا بگیرید و تماس چشمی داشته باشید. با تمرین این موارد نه تنها احساس مثبتی در دیگران نسبت به خود ایجاد می کنید بلکه احساس قدرت بیشتری نیز می کنید.
اکثر مردم در مدرسه، اداره و جلسات ترجیح می دهند در ردیف عقب قرار گیرند چون از مورد توجه قرار گرفتن وحشت دارند و در واقع اعتماد به نفس ندارند. تصمیم بگیرید برای رفع آن در ردیف جلو بنشینید و بر ترس خود غلبه کنید. نکته دیگر آنکه افراد با اعتماد به نفس بالا سریع راه می روند، آن ها همیشه جایی برای رفتن و دیدن دارند. حتی اگر عجله ندارید با انرژی حرکت کنیداین باعث می شود مهم به نظر برسید.
اگر جزو گروهی هستید که از صحبت کردن با صدای بلند در جمع وحشت دارید از همین حالا شروع کنید. سعی کنید حداقل یک بار در گروه با صدای رسا صحبت کنید؛ از این روش نه تنها اعتماد به نفس خود را بالا می برید بلکه در جمع دوستان تان محبوب تر نیز می شوید.
به جای آن که به نداشته ها و نقاط ضعف خود تاکید کنید لیستی از چیزهایی که دارید تهیه کنید و هر روز زمانی را به قدردانی و سپاسگزاری اختصاص دهید. موفقیت های گذشته، مهارت های منحصر به فرد و حرکت های مثبت خود را مرور کنید. وقتی ما نسبت به خود احساس مثبت نداریم به توهین و غیبت دیگران می پردازیم. برای تغییر آن باید یاد بگیرید از دیگران تعریف و از شایعه پراکنی در مورد دیگران خودداری کنید. با یافتن بهترین ها در دیگران بهترین ها را در خود می یابید.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۸ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۵:۵۰ ق.ظ

دیدگاه


× 6 = دوازده