- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -

فناوری، کلید کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی است

Posted By admin On اسفند ۲, ۱۳۹۷ @ ۱۱:۴۳ ق.ظ In اخبار ویژه,اقتصادی | No Comments

آراز آذربایجان – استاندار آذربایجان غربی گفت: استفاده از فناوری های نوین در بخش های کشت، نحوه آبیاری، شیوه داشت و برداشت محصولات کشاورزی، راهکار اصلی برای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی است و باید مقدمات این امر توسط نهادهای مسوول مهیا شود.
محمدمهدی شهریاری در جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان غربی که با موضوع آب برگزار شد، افزود: در حال حاضر این استان یکی از مناطق پرآب و پربارش کشور به شمار می رود ولی با وجود آن، لزوم صرفه جویی در مصرف آب به ویژه در بخش کشاورزی برای جلوگیری از صدمه های احتمالی ناشی از کم آبی ضروری است.
وی اضافه کرد: ما در وضعیت کنونی برای تامین نیاز منابع آب زیرزمینی و دریاچه ارومیه مجبور به اتخاذ تدابیر ویژه جهت کاهش مصرف در منطقه هستیم و نقش نهادهایی نظیر جهاد کشاورزی در این حوزه بسیار مهم و اثرگذار است.
وی بیان کرد: تغییر الگوهای کشاورزی و استفاده از فناوری های نوین که هم اکنون در بسیاری از مناطق پیشرفته دنیا رایج است، می تواند ضمن افزایش محصول و راندمان، کاهش مصرف آب را به همراه داشته باشد.
استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: استفاده از نهال ها و بذرهای اصلاح شده، کشت محصولات با حداقل نیاز آبی، آموزش مداوم و مستمر کشاورزان از جمله مواردی است که باید روی آنها برنامه ریزی کرد.
شهریاری همچنین با اشاره به لزوم کاهش تعداد چاه های غیرمجاز و استفاده از روش های تشویقی برای تحقق این امر، گفت: این طرح های تشویقی را می توان تدوین و با همراهی نمایندگان مجلس به صورت طرح در مجلس شورای اسلامی مطرح و به قانون تبدیل کرد.
وی نگاه ویژه به دامپروری صنعتی را نیز از دیگر نیازهای امروز آذربایجان غربی دانست و افزود: برای راه اندازی ۵۰ واحد گاوداری ۲ هزار راسی که در مجموع جمعیت دامی آنها به ۱۰۰ هزار راس می رسد، با همراهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیگیری می شود و وزیر کار نیز موافقت خود را در راستای اعطای مجوزهای مرتبط اعلام کرده است.
وی اضافه کرد: همچنین کلنگ گاوداری صنعتی ۱۰ هزار راسی در ماکو به زودی به زمین زده می شود که می تواند در توسعه صنعت دامداری و تامین نیاز گوشت استان، منطقه و حتی بخش زیادی از کشور موثر باشد.
استاندار آذربایجان غربی با اشاره به سفر قریب الوقوع معاون اول رییس جمهوری به استان ادامه داد: در این سفر می توان علاوه بر بیان مشکلات استان، مشکل تامین آب بخش صنعت را نیز که به علت وضعیت دریاچه ارومیه به وجود آمده است، بیان کرد.
شهریاری بیان کرد: البته قرار است که واحدهای صنعتی راکد و غیرفعال توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی استخراج و سهمیه آب مربوط به آن به دیگر واحدهای صنعتی تخصیص یابد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه ۶۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز در استان وجود دارد، گفت: پرکردن این چاه ها نمی تواند عملی شود و باید برای حل این مشکل مشوق هایی را برای کشاورزان در نظر گرفت.
رسول جلیلی افزود: می توان با تشویق کشاورزان به اجرای طرح های آبیاری قطره ای یا زیرسطحی، پروانه چاه را صادر کرد که این امر به قانون مجلس شورای اسلامی نیاز دارد.
وی اضافه کرد: این امر می تواند ضمن ایجاد امنیت روانی و شغلی برای کشاورزان، زمینه افزایش راندمان این بخش را تا ۹۰ درصد افزایش دهد.
در این جلسه در خصوص وضعیت آب استان، دریاچه ارومیه و مشکلات حوضه آب های زیرزمینی و سطحی بحث و تبادل نظر شد.
در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد مصرف آب در آذربایجان غربی مربوط به بخش کشاورزی و ۱۰ درصد باقی مانده مربوط به بخش شرب و صنعت است.


Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir

URL to article: http://www.araznews.ir/%d9%81%d9%86%d8%a7%d9%88%d8%b1%db%8c%d8%8c-%da%a9%d9%84%db%8c%d8%af-%da%a9%d8%a7%d9%87%d8%b4-%d9%85%d8%b5%d8%b1%d9%81-%d8%a2%d8%a8-%d8%af%d8%b1-%d8%a8%d8%ae%d8%b4-%da%a9%d8%b4%d8%a7%d9%88%d8%b1%d8%b2/

Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.